گروه‌ بین‌الملل- شاخص‌های سهام در وال‌استریت روز پنج‌شنبه از خبر کاهش خرید خانه‌های جدید استقبال کردند و روز را با افزایش به پایان بردند.

به گزارش رویتر از نیویورک، وزارت بازرگانی ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه طی گزارشی اعلام کرد، فروش خانه‌های جدید در ماه اوت ۳/۸درصد تنزل یافته است که پایین‌ترین میزان فروش مسکن در هفت سال اخیر است. با اینکه، رکود در بخش مسکن می‌تواند بر جریان رشد اقتصادی در ایالات‌متحده تاثیر بگذارد و احتمال کسادی را تقویت کند، بازار اعتنایی به آمار مسکن نکرد و راه صعود را در پیش گرفت. این در حالی است که روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر خبر تنزل فروش خانه‌های موجود شاخص‌ها تنزل کرده بودند. کارشناسان معتقدند، دلیل ترقی شاخص‌های وال‌استریت اعتقاد و امید به این موضوع است که رکود در بخش مسکن و خطری که برای اقتصاد به طور کلی دارد، می‌تواند بر تصمیم‌گیری بانک مرکزی در ایالات متحده تاثیر بگذارد و آنها را وادارد تا در جلسه آینده بانک هم نرخ بهره را مجددا کاهش دهند.

یکی از تحلیلگران بازار معتقدند، بازار در روز پنج‌شنبه، بازگشتی به جریان بازار و معامله داشت گویی که باور داشت خطر و اتفاق بدی در راه نیست. در واقع بازار سه ماهه سوم سال را با افزایش به پایان برد. خبر مربوط به مسکن تنها خبری نبود که بازار در روز پنج‌شنبه دریافت کرد. وزارت بازرگانی اعلام کرد، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه سوم برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه که ۴درصد افزایش اعلام شده بود، احتمالا فقط ۳/۳درصد ترقی یابد. اما خبری که بازار تقویت کرد، کاهش تقاضای بیمه بیکاری در هفته سوم سپتامبر بود.

شاخص سهام داوجونز ۲۵/۰درصد یا ۷۹/۳۴واحد به دست آورد و به واحد ۱۳۹۱۲ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۶واحد یا ۳۹/۰درصد به دست آورد و به عدد ۱۵۳۱ رسید.

شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم ۱۱ واحد یا ۳۹/۰درصد افزایش یافت و به واحد ۲۷۰۹ رسید.

در توکیو شاخص‌های سهام روزی با نوسان را پشت‌سر گذاشتند، در حالی‌که صبح را با افزایش در شاخص آغاز کردند، در جلسه بعدازظهر، بخشی از سود صبح را از دست دادند. انتشار اخبار اقتصادی منفی، موجب احتیاط سرمایه‌گذاران شد و باعث شده سودی که بازار در صبح تحت تاثیر رونق وال‌استریت به دست آورده بود را از دست بدهد. شاخص سهام کیفی ۴۸واحد از دست داد و به واحد ۱۶۷۸۴ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۶واحد تنزل کرد وبه واحد ۱۶۰۹رسید، این درحالی است که روز قبل شاخص توپیکس ۳۹واحد به دست آورده بود.

در اروپا نیز شاخص FTSE لندن ۸۳درصد از دست داد، داکس آلمان ۶۴درصد و CAC-۴۰ فرانسه هم ۷۵/۰درصد تنزل یافت.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار برای شمین روز متوالی در مقابل یورو تنزل یافت. کارشناسان علت تنزل ارزش دلار را احتمال کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده می‌دانند. تنزل فروش مسکن در آمریکا این احتمال را افزایش داده است که بانک برای تقویت جریان رشد اقتصادی نرخ بهره‌ را باز هم افزایش دهد. روز پنج‌شنبه هر یورو به ازای ۴۱۸۹/۱دلار معامله شد که نسبت به روز آخرین ساعات روز چهارشنبه در نیویورک که هر یورو به ازای ۴۱۶۲/۱دلار معامله شده بود، ارزش دلار رکود جدیدی در تنزل رانشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۵۹/۱۱۵ ین بود.