گروه بین‌الملل - مهم‌ترین خبر هفته گذشته برای بازارهای سهام، کاهش نیم درصدی نرخ بهره در ایالات متحده بود که قرار است رونق را به بخش مسکن و آرامش را به بازارهای سهام بازگرداند. نرخ بهره در ایالات‌متحده ۲۵/۵درصد بود و با کاهش ۵/۰درصدی در حال حاضر نرخ بهره این کشور به ۷۵/۴درصد رسیده است. برای بازارها که حداقل یک ماه با بحران وام‌های sub-prime دست و پنجه نرم می‌کردند و حتی تزریق میلیاردها دلار به سیستم بانکی نتوانست آرامش و اطمینان را به وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان بازگرداند، نرخ بهره مهم‌ترین خبر به شمار می‌رفت، چنانکه پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی، ترقی بی‌وقفه‌ای را در پیش گرفتند، گویی که زنگ‌ها فقط برای آنها به صدا درآمده‌اند.

اما در زیرپوست بازارهای سهام اتفاق مهم دیگری در حال رخ دادن است که در هیاهوی کاهش نرخ بهره کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما اتفاقی مهم است که احتمالا به تغییرات بنیادین در ساختار مالکیت بازارهای سهام پیشرو و بزرگ جهان بینجامد.

پنج بازار مهم سهام در اروپا، آمریکا و خاورمیانه انتقال خود را در روز ۲۰ سپتامبر اعلام کرده‌اند اگر این انتقال توسط نهادهای قانونگذار در بازارهای سهام تصویب شود باید منتظر تغییرات اساسی در نظام مالکیت در بازارهای سهام باشیم.

مهم‌ترین این معاملات تمایل نزدک، بازار سهام آمریکایی برای پیوستن به OMX بازار سهام نروژی است.

نزدک پیش از این تلاش زیادی برای پیوستن به بازار سهام لندن کرده بود. بازار بورس دوبی و رقیب منطقه‌ای آن قطر هر دو قصد انتقال بخشی از سرمایه خود به ترتیب به یکی از بازارهای سهام آمریکا و دیگری به لندن دارد.

در‌حال‌حاضر در جهان رشد سرمایه‌های چند ملیتی موضوعی حساس تبدیل شده است. این موضوع قطعا نهادهای قانونگذار را بر آن خواهد داشت تا معاملات اینترنتی را هم تصویب کنند و تمهیداتی برای موازنه میان معاملات وال‌استریت و مین (MAIN) استریت بیندیشند.

در سایر بازارهای جهان اتفاقات دیگری هم رخ داد. در طول هفته‌هایی که وال‌استریت، توکیو و لندن درگیر بحران وام Sub-Prime بودند، و کل بازارهای سهام در جهان را تحت تاثیر قرار داده بودند، بازار سهام چین راه دیگری در پیش داشت. رونق بیش از حد بازار سهام و رشد تورم به ویژه قیمت غذا بالا بانک مرکزی چین را وادار کرد تا نرخ بهره‌وری این کشور را برای دومین بار در یک ماه افزایش دهد تا رشد را به سطحی منطقی و متعادل برساند. اما بانک مرکزی ژاپن که پس از بانک مرکزی آمریکا تشکیل جلسه داه بود، ترجیح داد نرخ بهره را ثابت نگهدارد. نرخ بهره در این کشور پس از سال‌ها که صفر بود، حدود یک سال است که به ۵/۰درصد افزایش یافته است.

در بریتانیا، هزینه مصرف‌کنندگان در سال تا ماه اوت ۸/۱درصد افزایش داشته است که نسبت به سال قبل تا ماه ژوئیه که هزینه مصرف‌کنندگان ۹/۱درصد بود، اندکی کاهش نشان می‌دهد. این کاهش نتیجه کاهش هزینه خدمات مالی در انگلیس بود که ناظمان قانون در این کشور پیشنهاد کرده بودند.

در منطقه یورو، مازاد تجاری در ماه ژوئیه به ۶/۴میلیارد یورو رسید، که نسبت به سال قبل که مازاد تجاری ۱/۱میلیارد یورو بود، مازاد تجاری این منطقه افزایش چشمگیری نشان می‌دهد.