خروش راهبان بودایی در برمه

گروه بین‌الملل - با پیوستن مردم برمه به راهبان بودایی تظاهرات علیه دولت نظامی برمه ابعاد تازه‌ای پیدا کرد. به گزارش آسوشیتدپرس از برمه علاوه بر رانگون پایتخت این کشور تظاهرات در هفت شهر بزرگ دیگر برمه نیز ادامه دارد. تظاهرات که از اواسط هفته گذشته آغاز شد در ابتدا در اعتراض به افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی به خصوص سوخت بود اما راهبان بودایی که تظاهر کنندگان اصلی به حساب می‌آیند اعلام کردند که تا سرنگونی دولت به اعتراض‌های جمعی خود ادامه خواهند داد.

راهبان بودایی که اعلام کرده‌اند در راه سرنگونی دولت نظامی از جان خود گذشته‌اند روز شنبه گرد خانه آنگ‌سن سوچی رهبر مخالفان دولت برمه که در بازداشت خانگی به سر می‌برد حلقه زده و به اجرای مراسم مذهبی پرداختند.

تعداد راهبانی که در این تظاهرات شرکت داشتند دو هزار نفر ذکر شده است. راهبان بودایی دیروز نیز یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌های شش روز اخیر را علیه دولت ترتیب دادند.

در تظاهرات دیروز بیش از ۱۰هزار راهب از معبد پاگودا تظاهرات خود را آغاز کردند و به سمت خانه رهبر مخالفان حرکت کردند.

راهبان در تظاهرات خود خواستار برقراری دموکراسی و روی کار آمدن یک حکومت غیرنظامی طی یک انتخابات آزاد شده‌اند. کشور برمه در سال ۱۹۴۸ از زیر سایه استعمار بریتانیا خارج شد و استقلال خود را به دست آورد اما طول دوران دموکراسی در این کشور تنها ۱۴ سال بود و از سال ۱۹۶۲ بار دیگر دموکراسی از این کشور رخت بربست. حکومت نظامیان روی کار آمد که تا هم‌اکنون برقرار است.

برمه در‌حال‌حاضر ۵۵میلیون نفر جمعیت دارد که اکثر آنان خواستار روی کار آمدن یک دولت غیر نظامی با انتخابات سراسری هستند. دولت نظامی خانم آنگ سن سوچی را از چندین سال قبل در حبس خانگی نگاه داشته‌ است.

وی روز شنبه برای دقایقی در حالی که در محاصره ماموران امنیتی قرار داشت روی ایوان خانه‌اش ظاهر شد و برای راهبان معترض دست تکان داد.

در حالی که ناآرامی‌های برمه هر روز گسترده‌تر می‌شود نماینده سازمان ملل در امور برمه نسبت به آینده این کشور ابراز نگرانی کرده است.

ابراهیم گمبری با اشاره به تظاهرات اخیر گفت: این وضعیت بار دیگر لزوم افزایش تلاش برای حل مشکلات برمه را یادآوری می‌کند. نماینده سازمان ملل هم‌اکنون اجازه ورود به برمه را ندارد. در همین حال زلمای خلیل‌زاد سفیر ایالات متحده در سازمان ملل وضعیت برمه را به زیان امنیت و ثبات منطقه دانست و خواستار اجازه ورود برای ابراهیم گمبری به منظور دخالت و حل و فصل اعتراضات شد.

راهبان بودایی براساس سنت‌های قدیمی در هنگام اوج‌گیری اعتراض خود دست به خودسوزی می‌زنند. اکنون نگرانی جامعه جهانی از رسیدن بحران برمه به این مرحله است.

در همین حال سفیر بریتانیا در سازمان ملل نیز با اشاره به تظاهرات راهبان بودایی دولت نظامی برمه را مسوول حوادث اخیر دانست.

به گفته وی تلاش دولت برمه برای سرکوب تظاهرات آرام و بستن دهان مخالفان در گذشته باعث جوشش خشم مردم شده است.