بازگشت به نسل جنگ

گروه بین‌الملل - پارلمان ژاپن دیروز یاسو فوکودا سیاستمدار میانه‌رو حزب لیبرال دموکرات را به عنوان نخست‌وزیر جدید ژاپن و رییس حزب لیبرال دموکرات برگزید. به این ترتیب بار دیگر فردی از نسل جنگ جهانی دوم زمام قدرت را در این کشور آسیایی در دست گرفت.

یاسو فوکودا که هم‌اینک ۷۱ سال دارد فرزند نخست‌وزیر ژاپن در دهه ۷۰ میلادی و دست راست دو نخست‌وزیر ژاپن در سال‌های گذشته بوده است. آخرین پست او دبیر اولی کابینه جونیچیرو کویزومی نخست‌وزیر اسبق ژاپن بود.

فوکودا توانست در رقابت با تارو آسو وزیر خارجه سابق ژاپن به پیروزی برسد.

وی با کسب ۶۳درصد آرای پارلمان به عنوان نخست‌وزیر ژاپن انتخاب شد. این دو نفر پس از رسوایی‌های مالی کابینه شینزو آبه که به استعفای او منجر شد وارد رقابت برای ریاست حزب لیبرال دموکرات شدند.

پیش از این تحلیلگران از احتمال پیروزی فوکودا در برابر آسو خبر داده بودند. دلیل آن نیز تمایل به وجود آمده برای بازگشت به سیاست‌های دوران کویزومی عنوان شده است.

آبه در طول یک سال نخست‌وزیری خود نتوانست چهره‌ای قدرتمند از دولتش ارائه دهد. علاوه بر رسوایی‌های مالی وزرای کابینه و اعضای حزب، عدم موفقیت شینزو آبه در عمل به وعده‌های انتخاباتی از مهم‌ترین عواملی بود که سبب کاهش محبوبیت کابینه و در نهایت اجبار او بر استعفا را فراهم کرد.

فوکودا در میان سیاستمداران ژاپنی به عنوان چهره‌ای صلح‌طلب و حامی گسترش ارتباط با همسایگان آسیایی ژاپن شناخته می‌شود.

به اعتقاد تحلیلگران ژاپن در دوران شینزو آبه نتوانست نقش خود را به عنوان یک دوست در منطقه شرق آسیا ایفا کند.

روابط این کشور با کره شمالی و چین در این مدت تیره شده است. فعالیت ژاپن در دوران آبه برای بازسازی وزارت دفاع و ارتش این کشور که پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده است از ژاپن چهره‌ای مخدوش در عرضه فعالیت برای صلح‌ ارائه کرده است.

به نظر می‌رسد اکنون اصلی‌ترین ماموریت فوکودا یافتن راه‌حلی برای بازگرداندن وجهه سابق ژاپن است. همچنین او باید ژاپن را در گفت‌وگوهای صلح شبه‌جزیره کره به جایگاه سابق بازگرداند.

فوکودا پس از اعلام پیروزی‌اش گفت: حزب دموکراتیک ژاپن با شرایط بسیار دشواری روبه‌رو است و من می‌خواهم احیای حزب را در اولویت قرار داده و اعتماد مردمی را به حزب بازگردانم.

یاسو فوکودا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون NHK ژاپن ضمن اشاره به شکست تحقیرآمیز حزب حاکم در انتخابات پارلمانی در ماه ژوییه اظهار داشت: این که ما توسط مردم به شدت مورد نکوهش قرار گرفتیم، امری کاملا طبیعی است. ما کاری که باید انجام دهیم این است که تک تک امور را اصلاح کرده تا اطمینان و اعتماد مردم را مجددا به دست آوریم.

نخست وزیر آتی ژاپن پارلمانی دچار انشقاق و دودستگی را فراروی خود دارد، به طوری که احزاب سیاسی اپوزیسیون کنترل مجلس علیا را در دست دارند و فشارهای متعددی وجود دارد که برای جلب حمایت رای‌دهندگان مایوس و ناامید هزینه‌های بیشتری صرف شود.

این اوضاع نگرانی‌ها بابت ایجاد بن بست به لحاظ سیاستگذاری در ارکان دولتی ژاپن را برانگیخته، آنهم در شرایطی که این کشور نیازمند اصلاحات در زمینه‌های نظام پرداخت مستمری و مالیات است.

منتقدان فوکودا، می‌گویند که فوکودا تحت فشار اعضای قدیمی حزب لیبرال دموکرات خواهد بود و روند اصلاحات اقتصادی حیاتی ژاپن را معکوس خواهد کرد.

از سوی دیگر حامیان فوکودا معتقدند که دیدگاه‌های معتدل وی پس از ماه‌ها که شینزوآبه سیاست‌هایی تند اتخاذ می‌کرد مورد استقبال افکار عمومی قرار می‌گیرد.

فوکودا و تارو آسو هر دو وعده داده‌اند که به مسائل مناطق روستایی و سایر نهادها و بخش‌هایی که از اصلاحات پیشین متضرر شده‌اند توجه بیشتری داشته باشند. این دو در عین حال با توجه به اینکه میزان بدهی داخلی ژاپن تقریبا معادل یک و نیم برابر میزان تولید ناخالص داخلی این کشور شده به وجود محدودیت‌ها و موانع بر سر افزایش مخارج دولت اذعان کرده‌اند.

فوکودا در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی دیگر در ژاپن بیان داشت: اصلاحات بنیادی یعنی احیای ساختارهای اقتصادی بدون صرف هزینه‌های گزاف.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: یک سال تصدی شینزوآبه در مقام نخست وزیر ژاپن برای حزب حاکم در حکم یک فاجعه بوده است. رسوایی‌های دولت آبه ایمان و اعتماد مردم به دولت را سلب کرد و حزب اپوزیسیون نیز نبض قدرت را در مجلس علیای پارلمان ژاپن در دست گرفت.

یاسو فوکودای ۷۱ ساله فرزند نخست وزیر ژاپن در دهه ۱۹۷۰ پادزهر مشکلات آبه تلقی می‌شود وی وعده داده که ضمن احیای نظم در حزب حاکم جایگاه ژاپن را در مقابله با تروریسم مستحکم‌تر سازد.