شانس اقتصاددان فرانسوی برای ریاست IMF افزایش یافت

گروه بین‌الملل- دومنیک استراس کان نامزد پیشنهادی و مورد حمایت اتحادیه اروپا برای ریاست صندوق بین‌المللی پول در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: من سفری یکصدهزار کیلومتری را به نقاط مختلف جهان انجام دادم تا بتوانم دیدگاه‌های کشور‌های مختلف را درخصوص ماموریت‌ها و وظایف صندوق بین‌المللی پول بشنوم. وی که پس از خروج از جلسه مصاحبه با هیات‌مدیره صندوق بین‌المللی پول در جمع خبرنگاران حاضر شده بود گفت من این سفر دور دنیا را برای کسب ارتباطات بیشتر و مشروعیت انجام دادم، مشروعیتی که برای ادامه کار صندوق لازم است. استراس کان سپس افزود: مسیر کاری صندوق بین‌المللی پول در سال‌های گذشته تغییر کرده است و اکنون بسیاری از کشورها آن را فاقد مشروعیت می‌دانند. باید بپذیریم که این کار دشواری است که مشروعیت و ارتباط صندوق بین‌المللی پول را بازسازی کنیم.

بسیاری از کشورها عملا ارتباط خود را با صندوق از دست داده‌اند و این در حالی است که این سازمان برای موفقیت در ماموریت‌های خود نیازمند همکاری تمامی اعضا است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با استقبال از اصلاحات در حال انجام در صندوق بین‌المللی پول آن را باعث پیشرفت دانست و گفت: اصلاحات درونی صندوق بسیار مثبت بوده و درنهایت می‌تواند به مشروعیت و ارتباط بیشتر با اعضا منجر شود.

هیات‌مدیره ۲۴ نفری صندوق بین‌المللی پول طی چند روز گذشته با هر دو نامزد ریاست صندوق بین‌المللی پول مصاحبه کرده و برنامه‌های آنها را برای آینده کاری صندوق دریافت کرد. دومنیک استراس کان وزیر اقتصاد اسبق فرانسه و ژوزف توزوفسکی نخست‌وزیر و رییس بانک مرکزی سابق جمهوری چک اصلی‌ترین گزینه‌ها برای ریاست این صندوق هستند.

دومنیک استراس کان که در سابق یک اقتصاددان سوسیالیست به حساب می‌آمد بعدها از این حزب جدا شد. او که در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ میلادی وزارت اقتصاد فرانسه را در اختیار داشت از معماران اصلی پول واحد اروپایی می‌دانند و او کسی است که توانست در بحبوحه بحران‌های اقتصادی پایان قرن ۲۰ اقتصاد فرانسه را چنان سازمان‌دهی کند که بتواند در همان گام اول به عضویت حوزه یورو درآید. استراس کان که پس از ریاست جمهوری نیکولاسارکوزی به عنوان نامزد فرانسه برای ریاست صندوق بین‌المللی پول از سوی او معرفی شد اکنون بیشترین بخت را برای ریاست این نهاد مالی بین‌المللی دارد. استراس کان جدای از فرانسه حمایت اتحادیه اروپا را نیز پشت سر خود دارد. در برابر رقیب او به غیر از حمایت روسیه از حمایت کشور قدرتمند دیگری برخوردار نیست.

تقریبا اکثر تحلیلگران استراس کان رییس بعدی صندوق می‌دانند این احتمال پس از حمایت ایالات متحده از استراس کان بیشتر شده است. هنر پاولسون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای هیات‌مدیره صندوق بین‌المللی پول را تشویق کرد تا این اقتصاددان فرانسوی را به عنوان رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول انتخاب کنند. به طور سنتی آمریکایی‌ها در پروسه انتخاب رییس صندوق بین‌المللی پول دخالت نمی‌کنند و کار انتخاب رییس بانک جهانی را بر عهده دارند. با این وصف حمایت کلامی ایالات متحده از یک کاندیدا در صندوق می‌تواند به طور چشمگیری شانس او را برای تصدی این پست افزایش دهد.

ایالات متحده بزرگ‌ترین عضو صندوق بین‌المللی پول است و به تنهایی ۸۳/۱۶درصد حق رای این سازمان را در اختیار دارد. مجموع ۲۷ عضو اتحادیه اروپا بر روی هم ۰۹/۳۲درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند. هیات‌مدیره صندوق تا پیش از ماه اکتبر رییس جدید صندوق بین‌المللی پول را انتخاب خواهد کرد.