دنیای اقتصاد - ارزش دلار در مقابل یورو روز جمعه به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسید و هر یورو به ازای ۴۱۲۰/۱دلار معامله شد و اقتصاد آمریکا و نیز اروپا را با تهدید تازه‌ای مواجه کرد. مقامات آمریکا، پیوسته اعلام می‌کنند که از دلار قوی حمایت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد افول ارزش دلار یکی از سناریوهای محتمل خود آنها است. کاهش ارزش دلار نه تنها اقتصاد ایالات متحده بلکه اقتصادهای اروپا و آسیا را نیز با بحران مواجه می‌کند

گروه بین‌الملل- ارزش دلار در مقابل یورو روز جمعه به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسید و هر یورو به ازای ۴۱۲۰/۱دلار معامله شد و اقتصاد آمریکا و نیز اروپا را با تهدید تازه‌ای مواجه کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی تنزل اخیر ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی به دلیل کاهش نرخ بهره در آمریکا در هفته گذشته است که می‌تواند در صورت تداوم به بحران‌ جدی و غیرقابل کنترلی تبدیل شود. تحلیلگران معتقدند اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۰۷ با بحران‌هایی مواجه بوده است که می‌توان آن را در سه اپیزود ترسیم کرد. اپیزود اول، توقف رشد اقتصادی به دلیل بحران وام‌های Subprime، اپیزود دوم موضوع قیمت‌های مسکن و اوراق قرضه که هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا با سیاست جدید کاهش نرخ بهره سعی در کنترل بحران و جلوگیری از گسترش آن کرد و اما اپیزود سوم که در سیاست‌گذاری بانک مرکزی در هفته گذشته به دلیل التهاب بازارها و فشاری که بانک از سوی بازارها احساس می‌کرد، کمتر مورد توجه قرار گرفت. این موضوع تنزل ارزش دلار است که اپیزود سوم بحران رو‌درروی اقتصاد آمریکا را شکل می‌دهد. اگر نرخ بهره پایین باعث شود اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به دلار آمریکا سلب شود، در آن صورت جریان کسادی بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا شدت خواهد گرفت.

مدت‌ها فرض بر این بود که کاهش ارزش دلار، سیاستی عامدانه از سوی آمریکا برای مبارزه و مقابله با کشورهای آسیایی است که همواره با دخالت در بازار ارز، ارزش پول خود را در مقابل دلار پایین نگه می‌دارند و این سبب ارزان‌تر تمام شدن کالاهای آنها در مقابل کالاهای آمریکایی می‌شود. نمونه این کشورها ژاپن و چین هستند که هر دو بزرگ‌ترین شرکای تجاری آمریکا به شمار می‌روند. اما به نظر می‌رسد سیر کاهش ارزش دلار در روزهای اخیر با جریانی نشات گرفته از تعاملات اقتصادی است که می‌تواند در آینده به بحرانی غیرقابل مهار تبدیل شود.

به اعتقاد تحلیلگران بن برنانکی، رییس بانک مرکزی آمریکا و همکارانش با کاهش نرخ بهره و نرخ تنزیل سعی در کنترل بحران مالی بازارها کردند اما چیزی که وی را در آینده نگران خواهد ساخت افزایش نرخ بهره درازمدت و نیز افزایش ارزش اوراق قرضه و بهادار است. کاهش ارزش دلار اگر جریان آهسته‌ای داشته باشد می‌تواند برای اقتصاد آمریکا مفید باشد اما اگر سرمایه‌گذاران خارجی بخواهند بر تورم سبقت گیرند و شروع به کاهش ۱۲تریلیون‌دلار خود در آمریکا کنند، فاجعه‌ای اتفاق خواهد افتاد که در بدترین شکل بانک مرکزی کنترل خود را بر سیاست‌های پولی از دست خواهد داد.

دامنه تاثیر افول ارزش دلار تنها به اقتصاد آمریکا محدود نخواهد شد بلکه بر اقتصاد جهان از قبیل اقتصاد منطقه یورو و آسیا هم تاثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر تنزل ارزش دلار در مقابل یورو صادرکنندگان اروپایی را با معضل گرانی محصولات تولیدی‌شان روبه‌رو ساخته است. شرکت‌های بزرگ اروپایی برای مقابله با این بحران، تصمیم گرفته‌اند، خریدهای خود را با دلار و در آمریکا انجام دهند اما به هر حال این نمی‌تواند سیاستی دراز مدت باشد. قطعا تولیدکنندگان و صاحبان صنعت در اروپا تقاضای نرخ بهره کمتری برای مقابله با دلار ارزان دارند، هرچند تاکنون بانک مرکزی اروپا در مقابل این تقاضا مقاومت کرده است. چین و ژاپن هم متضرر خواهند شد، چین ناگزیر است هرچه زودتر مقدار زیادی دلار بخرد تا بتواند نوسانات ارزش دلار را تحمل کند یا اینکه از حجم ذخایر ارزی خود استفاده کند.

به هر حال مقامات آمریکا، پیوسته اعلام می‌کنند از دلار قوی حمایت می‌کنند، اما به نظر می‌رسد افول ارزش دلار یکی از سناریوهای محتمل باشد. بن‌برنانکی و همکارانش وقتی اقدام به کاهش نیم‌درصدی نرخ بهره می‌کنند نباید فراموش کنند که ایالات‌متحده به سایر کشورهای دنیا مقروض نیست و در چنین وضعیتی مبارزه با تورم یک ضرورت است و نه سیاست تجملی و غیرضروری. خطر کاهش ارزش دلار، نگرانی مهمی است و قطعا سیاست بانک مرکزی آمریکا را برای کاهش بعدی نرخ بهره تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.