با رسیدن بهای نفت به ۱۰/۸۴دلار در روز پنج‌شنبه بحران در بازار نفت تداوم یافت

گروه بین‌الملل- با وجود اعلام سازمان بین‌المللی انرژی مبنی بر احتمال کاهش تقاضای نفت خام در سال ۲۰۰۸ بازارهای نفت همچنان با سرگردانی و میل به افزایش قیمت‌ها روبه‌رو هستند.

بحرانی که با عبور نفت خام از مرز روانی ۸۰دلار آغاز شد همچنان ادامه دارد و هنوز دست‌اندرکاران بازار نفت نتوانسته‌اند قیمت‌ها را مهار کنند. نفت خام روز پنج‌شنبه با رکود بی‌سابقه ۱۰/۸۴دلار در هر بشکه فروخته شد. به گزارش بی‌بی‌سی اخبار ناخوشایندی که از تولید نفت خام در خلیج مکزیک منتشر شد اصلی‌ترین عامل تداوم بحران در بازارهای نفت بود.

در شرایطی که ایالات‌متحده با کمبود حامل‌های انرژی و فرآورده‌های نفتی روبه‌رو است و ذخایر استراتژیک این کشور به بازار مصرف تزریق می‌شوند، کاهش تولید نفت‌خام نیز فشار مضاعف و بار روانی بیشتری را به بازارها تحمیل می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی هم‌اکنون به دلیل خطرات احتمالی ناشی از توفان‌ها و گردبادهای فصلی در خلیج‌مکزیک، تولید این منطقه کمتر از ظرفیت است.

بنابراین گزارش در خلیج مکزیک روزانه ۳۶۰هزار بشکه کمتر از ظرفیت تولید صورت می‌گیرد.

تداوم این وضعیت بحران‌های بازار نفت را در روزهای آینده تشدید خواهد کرد.

از سوی دیگر تولید گاز طبیعی نیز که دومین منبع انرژی صنایع آمریکا است با کاهش مواجه شده است.

دکل‌های دریایی استخراج گاز در خلیج مکزیک ۷/۱۶درصد گاز کمتری را در شرایط کنونی تولید می‌کنند.

گزارش جدید وزارت انرژی ایالات متحده که روز چهارشنبه گذشته منتشر شد خبر از کاهش ذخایر استراتژیک آمریکا برای چهارمین هفته پی‌در‌پی داد.

بنابراین گزارش حجم ذخایر استراتژیک نفت خام نسبت به پارسال در همین زمان ۴درصد کاهش نشان می‌دهد.

این خبر نیز از عواملی بود که روز پنج‌شنبه اسباب رکودشکنی قیمت‌ها را فراهم کرد.

با بسته شدن بازارها در روز پنج شنبه زمان ثبت سفارش برای ماه اکتبر به پایان رسید.

از صبح دیروز که ثبت سفارش برای ماه نوامبر یعنی آغاز فصل سرما در نیم‌کره شمالی به خصوص ایالات متحده آغاز شد، قیمت‌ها رو به کاهش نهادند.

کاهش قیمت نفت خام که از نیمروز پنج‌شنبه آغاز شده بود دیروز نیز ادامه یافت و سرانجام قیمت نفت خام به ۸۸/۸۱دلار در هر بشکه رسید.

تحلیلگران دو عامل را برای کاهش قیمت نفت ذکر کرده‌اند. اول آنکه هنوز بازار نفت ترکیب سفارش‌های ماه نوامبر را دریافت نکرده است.

خریداران بزرگ که تعیین‌کننده اصلی سطح تقاضا هستند اندکی دست نگه داشته‌اند تا بازارها شرایط منطقی‌تری پیدا کنند.

با این وجود اکثر تحلیلگران عقیده دارند که تقاضا در ماه‌های نوامبر و دسامبر بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد خواهد بود.

مصرف‌کنندگان ناگزیر از ثبت سفارش هستند و این مساله تنها اندکی به تعویق خواهد افتاد.

دلیل دوم نیز رسیدن به روز پایانی فعالیت‌ بازارها است. به طور معمول قیمت‌ها در پایان هفته معاملاتی با کاهش روبه‌رو می‌شوند.

به همین دلیل احتمال رشد دوباره قیمت‌ها از ابتدای هفته آینده وجود دارد. این احتمال وقتی قوت می‌گیرد که می‌بینیم هیچ‌یک از عوامل موثر بر افزایش قیمت نفت در یک هفته اخیر برطرف نشده و همچنان بازار را تهدید می‌کنند.

ادوین فیشر، تحلیلگر بازار نفت در بخش سنجش ریسک بانک مرکزی استرالیا با اعلام اینکه افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها ناشی از عدم اتفاق‌نظر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، گفت:‌ اینکه قیمت‌ها در بالاترین میزان هستند نشان می‌دهد که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از دومنظر متفاوت به بحران نفت نگاه می‌کنند. برای رسیدن به ثبات در بازارها و منطقی شدن قیمت‌ها نیازمند آن هستیم که این دو گروه به نقطه مشترکی در این بحث برسند.

ویکتور شام، تحلیلگر بازار نفت در سنگاپور نیز گفت:‌ کاهش قیمت‌ها در آخرین روز کاری بازارها به دلیل حمایتی است که معامله‌گران انجام دادند. در واقع خودداری معامله‌گران از گرم کردن معاملات سبب کاهش قیمت‌ها شد.

در همین حال، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که بهای سبد نفت این سازمان در روز جمعه به رکورد بی‌سابقه ۷۸/۷۵دلار در هر بشکه رسیده است. به این ترتیب ۱۵ روز است که سبد نفت اوپک بالای ۷۰دلار در هر بشکه به فروش می‌رسد.

در همین حال، حسین کاظم‌‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات‌عامل اوپک در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰دلار را محتمل دانست.

وی گفت: ایران از افزایش قیمت جهانی نفت که حتی ممکن است به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیز برسد سود خواهد برد، ولی قیمت‌های بالا در بلندمدت پایدار نخواهد بود.

وی در خصوص عوامل موثر در رشد قیمت‌ نفت از مسایل ژئوپلیتیک در برخی تولیدکنندگان نفت به‌خصوص درخاورمیانه و همچنین حملات به خطوط لوله مکزیک و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی در آمریکا نام‌برد.

کاظم‌پور افزود: همه اینها عوامل افزایش قیمت نفت هستند، اما این شرایط ناپایدار است و نمی‌تواند دوام داشته باشد.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برسد؟ گفت: احتمال هرگونه اتفاقی وجود دارد.

به گفته وی، زمستان سردتر از حد پیش‌بینی شده و همچنین ناآرامی سیاسی در کشورهای بزرگ تولیدکننده اوپک می‌تواند قیمت‌ها را به ‌طرز قابل توجهی نسبت به سطوح فعلی افزایش دهد.

وی با بیان این‌که افزایش درآمدهای نفتی در کل خبر خوبی برای تولیدکنندگان و همچنین ایران است، افزود: اما قیمت‌های بالا در بلندمدت پایدار نخواهند بود، چراکه این قیمت‌ها سیاست انرژی مصرف‌کنندگان را تغییر می‌دهد و آن‌ها را برای یافتن منابع جایگزین انرژی تشویق خواهند کرد.

اظهارات کاظم‌پور درحالی مطرح شده است که قیمت سبد نفتی اوپک با عبور از سطح ۷۵ دلار برای نخستین‌بار، رکورد جدیدی به جا گذاشته است.

پس از آن‌که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده‌ نفت (اوپک) در آخرین نشست خود برای بررسی سیا‌ست‌های تولیدی خود در ماه‌های آینده در وین تصمیم گرفتند میزان تولید را ۵۰۰‌هزار بشکه در روز افزایش دهند، انتظار می‌رفت قیمت سبد نفتی اوپک در روند نزولی قرار گیرد، ولی این اتفاق برعکس آن‌چه تحلیلگران انتظار داشتند به جریان افتاد و رکوردهایی جدید برای سبد نفتی اوپک به ثبت رسید.