رکود اقتصاد ایالات متحده را تهدید نمی‌کند

گروه بین‌الملل - بن برنانکی، رییس بانک مرکزی ایالات متحده و هنری پالسون وزیر خزانه‌داری این کشور یک روز پس از کاهش نرخ بهره و ایجاد تحرک در بازارهای مالی راهی کپتال هیل مقر کنگره آمریکا شدند تا گزارش خود از وضعیت اقتصادی را به نمایندگان آمریکا ارائه کنند. بن برنانکی در کنگره با اشاره به این که کاهش نرخ بهره پس از مطالعه دقیق و اطمینان از ثبات تورم انجام گرفته است، گفت: کاهش نیم درصدی نرخ بهره می‌تواند مشکلات مربوط به وام‌های اعتباری ساب پرایم را برطرف کند.

کاهش نرخ بهره فشاری را که به دلیل ضعف منابع مالی روی بخش مسکن قرار داشت مرتفع می‌سازد. برنانکی با بیان این که بازار مسکن ایالات متحده نیازمند تزریق منابع مالی جدید است، گفت: با رسیدن نرخ بهره به ۷۵/۴درصد اکنون فرصت‌های جدیدی پیش روی سرمایه‌گذاران در بخش مسکن و وام‌های اعتباری قرار گرفته است. سرعت گردش پول زین پس افزایش خواهد یافت و بخش مسکن نیز از آن سود می‌برد. رییس فدرال رزرو به نمایندگان کنگره اطمینان داد که مشکلات بخش مسکن در آینده نزدیک برطرف خواهد شد.

برنانکی با بیان این که فدرال رزرو به دقت شرایط بازارها و تورم را زیر نظر دارد، گفت: من به قانون‌گذاران کنگره قول می‌دهم که از فروپاشی نرخ بهره جلوگیری کنیم. بانک مرکزی در برابر تعیین درست نرخ بهره و حمایت از مصرف‌کنندگان به طور جدی و با شدت تمام احساس مسوولیت می‌کند. بانک مرکزی فدرال به طور پیوسته با بانک‌های مرکزی‌ ایالاتی در ارتباط است و شرایط در تمام ایالات متحده زیرنظر قرار دارد. رییس بانک مرکزی ایالات‌متحده با اشاره به این نکته که اقتصاد ایالات‌متحده را رکود تهدید نمی‌کند، گفت: دلیلی وجود ندارد که بگوییم شرایط ناپایداری بر اقتصاد حاکم است. وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد آینده نرخ بهره و مواضع آتی بانک مرکزی گفت: اکنون جوابی ندارم همه چیز به چگونگی وضعیت و شرایط در آینده بستگی دارد.

هنری پاولسون وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده نیز که رییس بانک مرکزی را در هنگام گزارش به کنگره همراهی می‌کرد وضعیت اقتصادی ایالات‌متحده را مطلوب توصیف کرد و گفت: وضعیت شرکت‌های فعال در بخش رهن و اجاره مسکن در حال بهبود یافتن است و می‌توان امیدوار بود که به زودی همه چیز به شرایط عادی بازگردد.

وی با استقبال از تصمیم بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره آن را عامل بهبود وضعیت اقتصادی از جمله شرایط شرکت‌های فعال در صنعت رهن و اجاره ساختمان و وام‌های ساب پرایم دانست.

وی پس از پایان نشست با نمایندگان کنگره در جمع خبرنگاران حاضر شده و از مواضع کنگره در برابر بودجه جنگ عراق انتقاد کرد. وزیر خزانه‌داری ایالات متحده گفت: در صورتی که کنگره هر چه سریع‌تر لایحه بودجه نظامی جنگ عراق را تصویب نکند، دولت در تامین این هزینه‌ها به مشکل برخواهد خورد. در همین حال جورج بوش، رییس جمهور آمریکا نیز در کنفرانسی در کاخ سفید در پاسخ سوالی در مورد تحلیلش از وضعیت اقتصادی آمریکا گفت: من نسبت به آینده اقتصادی خوشبین هستم و آن را در شرایط ایده‌آل می‌بینم. هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد. در زمانی که دولتمردان ایالات متحده از بهبود وضعیت اقتصادی سخن می‌گویند کارشناسان عقیده دارند که شرایط آنگونه که می‌گویند نیز مساعد نیست.

در این میان بازیگران دیگری هم هستند که می‌توانند بر آینده اقتصادی ایالات متحده تاثیر منفی بگذارند. نفت یکی از اصلی‌ترین بازیگران در این صحنه است که به اعتقاد تحلیلگران اثرات مخربی را بر اقتصاد ایالات متحده خواهد گذاشت. نرخ بهره در شرایطی کاهش یافته که قیمت نفت در بالاترین نقطه در تاریخ این کالای اسراتژیک قرار گرفته است. مرور زمان و تداوم پایداری نفت روی این قیمت‌ها می‌تواند سبب کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده شود.

همچنین افزایش قیمت نفت به طور مستقیم بر افزایش قیمت سوخت در آمریکا تاثیر می‌گذارد که در نهایت می‌تواند افزایش تورم را به همراه داشته باشد. به این ترتیب این امکان وجود دارد که فدرال‌رزرو مجبور شود بار دیگر نرخ بهره را به منظور کنترل تورم افزایش دهد.