بی بی سی - بیش از صدهزار نفر از مردم تایوان، در حمایت از تلاش دولت کشورشان برای پیوستن به سازمان ملل متحد، راهپیمایی کردند.

دولت تایپه، قصد دارد با برگزاری یک همه پرسی، میزان حمایت مردم تایوان از پیوستن دوباره این کشور به عضویت سازمان ملل، این بار با نام «تایوان» را بررسی کند. راهپیمایی بیش از صد‌هزار نفری مردم تایوان در شهر جنوبی کاوسیونگ در حمایت از این همه‌پرسی برگزار شد.

همزمان، قرار است تایوانی‌های مقیم آمریکا نیز، در بیرون دفتر مرکزی سازمان ملل متحد، حمایت خود را از این تلاش‌ها اعلام کنند. کشور تایوان، در سال ۱۹۷۱ کرسی خود در سازمان ملل متحد را به چین واگذار کرد.

این کشور امسال برای نخستین بار، قصد دارد تحت نام تایوان، به جای نام رسمی‌فعلی خود به عضویت در سازمان ملل متحد درآید. این تلاش‌ها، با انتقادهایی از سوی دولتهای چین و ایالات متحده آمریکا مواجه شده است. چین، تایوان را یک استان جدایی طلب خود می‌داند. همچنین، سازمان ملل متحد، پیشتر عضویت این جزیره با نام «جمهوری چین» را رد کرد. وزارت خارجه چین بلافاصله این حرکت دولت تایوان را رد کرد و گفت چنین اقدامی، محکوم به شکست است.

تایوان سالیان سال است که برای عضویت در سازمان ملل تلاش می‌کند اما تمام این تلاش‌ها توسط چین با بن‌بست مواجه شده است. چین این جزیره را جزئی از خاک خود می‌داند.

دولت مستقر در تایپه تا سال ۱۹۷۱، کرسی چین در سازمان ملل را در اختیار داشت اما در آن سال دولت مستقر در پکن، این کرسی را در دست گرفت. این برای اولین بار است که دولت مستقر در تایپه به جای استفاده از عبارت رسمی‌«جمهوری چین» از نام تایوان استفاده می‌کند. پکن برای مدت‌های طولانی از زمان فرار ملی‌گرایان از چین و شکست آنها در جنگ داخلی ۱۹۴۹، ادعای تملک تایوان را داشته است. تنها ۲۴ کشور در جهان استقلال تایوان را به رسمیت شناخته‌اند.