نرجس خاتون براهویی- بازارهای سهام در هفته گذشته، جریانی متفاوت از سر گذراندند. در توکیو شاخص‌ها تحت تاثیر استعفای نخست‌وزیر شینزوآبه قرار داشت که از همان روزهای اول تصدی با معضل فساد کابینه روبه‌رو بود و سرانجام همین موضوع باعث فرسایش توان دولت برای انجام اصلاحات و نیز مانع حفظ محبوبیت نزد مردم شد. اما به هر حال تحلیلگران این تاثیر را روانی و زودگذر می‌دانستند و بازار هم در روزهای آخر هفته احیا شد و بخشی از ضرر روزهای نخست هفته را جبران کرد. در اروپا، وام یکی از موسسات بزرگ اعتباری از بانک مرکزی انگلیس نگرانی‌های ناشی از کمبود اعتبارات را زنده کرد و به‌رغم رونق هفته، بازارها روز پایانی هفته را تا تنزل جدی به اتمام بردند و اما در آمریکا که مهم‌ترین بازار سهام دنیا را دارد، جریان بازار، بی‌ثبات، پرنشیب و فراز و غیرقابل اطمینان بود، هر چند شاخص‌های مهم وال‌استریت هفته را با سود به پایان بردند. اما اخبار اقتصادی ضد و نقیض نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد آمریکا را به طور جدی افزایش داده است و با اینکه سرمایه‌گذاران گاهی از این اخبار استقبال می‌کنند و تصور می‌کنند این اخبار بانک مرکزی آمریکا را متقاعد می‌کند تا نرخ بهره را کاهش دهد اما کسادی اقتصادی آمریکا موضوعی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت، به‌ویژه آنکه صاحبنظران و خبرگانی مانند آلن گرین اسپن رییس سابق بانک مرکزی درباره آن هشدار داده‌اند.

مهم‌ترین خبری که هفته گذشته بر بازارها تاثیر گذاشت، گزارش اشتغال ایالات متحده در ماه اوت بود. در ماه اوت تعداد شاغلان ۴۰۰۰ نفر تنزل یافته که در چهار سال اخیر بی‌سابقه بود، این در حالی است که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند، اقتصاد آمریکا ۱۱۰۰۰ شغل در این ماه ایجاد کند. با این همه نرخ بیکاری در سطح ۶/۴درصد ثابت مانده است.

درچین، هزینه مصرف‌کنندگان در سال تا ماه اوت ۵/۶درصد افزایش یافت که بالاترین رقم در طول دهه را به نمایش می‌گذارد. دلیل اصلی افزایش تورم، افزایش هزینه مواد غذایی است که ۲/۱۸درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد. این موضوع بانک مرکزی چین را واداشت تا نرخ بهره را برای دومین بار در طول یک ماه به منظور مهار تورم شتابنده افزایش دهد. بانک مرکزی این کشور در روز جمعه نرخ سود سپرده‌های بانکی را ۲۷/۰درصد افزایش و آن را به ۸۷/۳درصد و نرخ بهره وام را هم به ۲۹/۷درصد رساند.

در ژاپن نرخ تولید ناخالص داخلی این کشور ۳/۰درصد در سه ماه دوم سال تنزل یافت و باعث تجدیدنظر در پیش‌بینی‌ها شد که افزایش ۱/۰درصد برای تولید ناخالص داخلی در سه ماه دوم پیش‌بینی کرده بودند. ژاپنی‌ها علاوه بر استعفای نخست‌وزیر درگیر موضوع مهم دیگری هم در طول هفته بودند و آن افزایش ارزش ین در مقابل دلار بود که تاثیر مستقیم بر سود صادرکنندگان ژاپنی بر جای می‌گذارد.

در سوئد بانک مرکزی کشور، نرخ بهره را ۲۵/۰درصد افزایش داد. به این ترتیب نرخ بهره در این کشور به ۷۵/۳درصد رسید. افزایش ۸/۱درصدی هزینه مصرف‌کنندگان تا ماه اوت از دلایل افزایش نرخ بهره در این کشور بود. تولید صنعتی در منطقه یورو در ماه ژوئیه ۶/۰درصد افزایش یافت و سبب شد تا تولیدات صنعتی این منطقه ۷/۳درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد. افزایش تولید صنعتی در ایرلند و فرانسه باعث تقویت آمارها در منطقه یورو شد. در بریتانیا هم نرخ بیکاری در سه ماه دوم سال تا ژوئیه به ۴/۵درصد رسید که نسبت به سه ماه اول سال ۱/۰درصد کاهش نشان می‌دهد.