گروه بین‌الملل- دوازده وزیر و سرپرست وزارتخانه‌های نفت و انرژی کشورهای صادرکننده نفت دیروز وارد وین شدند تا امروز اجلاس عادی یکصدوچهل‌و پنجم خود را در مقر اوپک برگزار کنند. تولیدکنندگان اوپک در حالی اجلاس تابستانی خود را برگزار می‌کنند که بیش از همیشه زیرفشار خریداران نفت برای افزودن بر تولید روزانه خود قرار دارند. اوپک که از ماه مارس گذشته تاکنون اجلاسی را تشکیل نداده است، بسیاری از کشورها را منتظر تصمیم‌گیری‌های خود در این اجلاس نگاه داشته است. این مساله که اوپک در اجلاس امروز خود میزان تولید را افزایش می‌دهد یا همچنان سقف تولید در حد کنونی حفظ می‌شود اصلی‌ترین سوالی است که مصرف‌کنندگان نفت از اجلاس ۱۴۵ اوپک دارند. بااین حال آنچه از گفته‌های وزرای نفت عضو اوپک در روز قبل از اجلاس بر می‌آید، نشان می‌دهد که افزایش سقف تولید در کار نخواهد بود و کشورهای واردکننده باید خود را با شرایط فعلی اوپک وفق دهند.

عبدا‌... بن حمد العطیه، وزیر نفت قطر که این روزها بیش از دیگر وزرای اوپک مصاحبه می‌‌کند و به نوعی سخنگویی اوپک را بر عهده گرفته است دیروز در جمع خبرنگاران حاضر در وین گفت: افزایش تولید نفت یک ریسک بزرگ است چرا که امکان دارد تقاضا در ایالات متحده باشدت کنونی ادامه پیدا نکند. العطیه با ذکر این مطلب که بازار نفت در تعادل است، گفت: اگر ما تولید را افزایش دهیم و خریداری برای آن نباشد آن وقت چه می‌شود؟

اوپک هم‌اکنون بیش از یک سوم نفت مصرفی جهان را تولید می‌کند و به همین دلیل تصمیم‌گیری‌های اوپک برای کشورهای مصرف‌کننده بسیار اهمیت دارد.

اما برخی بحران مالی بازارهای بین‌المللی را با بحران مالی سال ۹۷ در آسیا مقایسه کرده و انتظار دارند اوپک اکنون نیز حرکتی را انجام دهد که در آن سال انجام داد. به عقیده کارشناسان اقتصادی بازارهای مالی به خصوص در ایالات متحده با شنیدن دو خبر می‌توانند آرام بگیرند. اول کاهش نرخ بهره ایالات متحده و دیگری کاهش چشمگیر و با ثبات قیمت نفت‌خام.

اوپک می‌تواند این خواسته بازارهای نفت را برآورده کند. در سال ۱۹۹۷ پس از وقوع بحران مالی در شرق آسیا اوپک و در راس آنها عربستان سعودی به شدت بر حجم عرضه نفت خود افزودند. این مساله باعث شد تا قیمت نفت‌خام تا سطح ۱۰دلار در هر بشکه سقوط کند اما دیگر فشاری بر واردکنندگان و صنایع کشورها از جانب قیمت نفت وارد نشد با این وجود اکنون شرایط با سال ۹۷ تفاوت کرده است و کشورهای بیشتری در اوپک خواهان فروش نفت با قیمت‌های بالا هستند.

غلامحسین نوذری، سرپرست وزارت نفت ایران نیز که دیروز وارد وین شد به خبرگزاری فرانسه گفت: هیچ کمبود عرضه نفتی در بازار وجود ندارد و من تصور نمی‌کنم بازار دراین شرایط نیازی به ا فزایش تولید داشته باشد. با این وجود علی النعیمی وزیر نفت عربستان و مرد شماره یک اوپک دیروز از اظهارنظر مستقیم درخصوص سقف تولید خودداری کرد. در دو روز گذشته اخباری مبنی بر پیشنهاد افزایش تولید از سوی عربستان منتشر شد. عربستان قصدد ارد در اجلاس اوپک درخواست افزایش یک‌میلیون بشکه‌ای تولید نفت خام را مطرح کند.

با این وجود دیروز خبرگزاری فرانسه به نقل‌از تحلیلگران بازار نفت گزارش داد که در صورتی که اوپک با افزایش سقف تولید موافقت نکند بازارها باید برای یک دوره افزایش چشمگیر قیمت نفت آماده باشند. تاکنون بالاترین قیمتی که نفت تجربه کرده است ۷۷/۷۸دلار در هر بشکه بوده است. با توجه به آنه فصل سرد در پیش است و تقاضا به طور خودکار افزایش پیدا می‌کند احتمال عبور قیمت نفت از ۸۰دلار در شرایط کنونی بسیار زیاد است.