نشست سران اپک آغاز شد

گروه بین‌الملل - اجلاس سالانه سران ۲۱کشور عضو مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا پاسفیک موسوم به اپک صبح دیروز رسما کار خود را در سیدنی آغاز کرد. جان هاوارد نخست‌وزیر استرالیا که ریاست دوره‌ای اپک را در اختیار دارد در آغاز به کار این اجلاس بر لزوم همگرایی هر چه بیشتر اعضای اپک در زمینه مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی تاکید کرد. هاوارد با ذکر این نکته که اپک بزرگ‌ترین مجمع اقتصادی جهان است گفت: ما اکنون در نقطه بسیار حساسی از دوران فعالیت اپک قرار داریم که از یک سود می‌تواند ما را به موقعیت‌های جدیدی برساند. از سوی دیگر اعضای اپک با چالش‌هایی روبه‌روهستند و این مساله اهمیت تصمیم‌گیری درست را در مورد موضوعات مشترک یادآور می‌شود.

اپک بزرگ‌ترین مجمع اقتصادی جهان است که دامنه آن کل کشورهای حاشیه اقیانوس آرام و شرق آسیا را در برمی‌گیرد. بیش از ۶۰درصد تجارت خارجی جهان در کنترل کشورهای عضو اپک است و به همین تصمیم‌گیری‌های این مجمع می‌تواند نقش کلیدی در آینده سیاستگذاری‌های اقتصادی جهان داشته باشد. گزارش آسوشیتدپرس از سیدنی حاکی از آن است که اولین روز اجلاس سران اپک با دستور جلسه تغییرات اقلیمی و تولید گازهای گلخانه‌ای و همچنین بورس چگونگی احیای مذاکرات دور دوم آغاز شده است. در میان اعضای اپک تاکنون ایالات متحده و استرالیا دو کشوری هستند که هنوز پیمان کیوتو مبنی‌بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای (کربن) را امضا نکرده‌اند. در اجلاس دیروز اپک جورج بوش در حالی خواستار کاهش تولید کربن در صنایع جهان شد که کشورش بیشترین میزان گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند. در همین حال سران اپک دیروز از برخی کشورها خواستند که با سالم‌سازی صنایع خود از افزایش کربن در جو زمین جلوگیری کنند. تحلیلگران عقیده دارند که روی این سخن با چین است که به تازگی به صف کشورهای بزرگ تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان پیوسته است. اعضای اپک در حدود ۶۰درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند که تاثیر مخربی در اقلیم زمین به خصوص لایه ازون می‌گذارد. یکی از کارشناسان در حاشیه اجلاس سران اپک به بی‌بی‌سی گفت: جهان نیاز به کاهش سرعت رشد دارد باید اجازه بدهم صنایع سبز رشد معمولی خود را طی کرده و به ثبات اقلیم زمین کمک کنند.

در همین حال دیروز سران اپک در خصوص ادامه مذاکرات تجارت آزاد موسوم به دور دوحه گفت‌وگو کردند. هرچند از مشروح این مذاکرات چیزی منتشر نشد، اما خبرگزاری‌های بین‌المللی از عدم توفیق در این زمینه خبر دادند. مذاکرات روز اول سران اپک در حالی برگزار شد که تظاهرات مخالفان همچنان ادامه داشت. در جریان این مخالفت‌ها پلیس استرالیا دیروز ۱۸ نفر را که قصد عبور از کمربند امنیتی اجلاس را داشتند بازداشت کرد. بوش موضوع اصلی این اعتراض‌ها است. فعالان ضدجنگ در استرالیا اکنون سیدنی را به مرکز فعالیت خود و اعتراض به سیاست‌های جورج بوش در عراق و افغانستان قرار داده‌اند. آنها با سر دادن شعارهایی خواستار بازگشت سربازان استرالیایی از عراق شدند. سه کمدین استرالیایی نیز با آراستن خود به شکل بن‌لادن، رهبر گروه تروریستی القاعده به نزدیک اقامتگاه بوش آمدند که در ابتدا به وسیله پلیس بازداشت شده و مورد بازدید بدنی قرار گرفتند.