سه‌گانه بوش در سیدنی

گروه بین‌الملل - جورج بوش، رییس‌جمهور ایالات متحده در حاشیه اجلاس سران اپک دیدارهای جداگانه‌ای را طی دو روز گذشته با سران کشورهای روسیه، چین و کره‌جنوبی انجام داد که به اعتقاد برخی تحلیلگران از اهمیت بیشتری نسبت به اجلاس اصلی اپک برخوردار بودند. رییس‌جمهور آمریکا در دیدار با روه‌ میون همتای کره‌ای خود اعلام کرد که توقف کامل برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی می‌تواند پایان جنگ کره باشد و پس از پنجاه سال به این جنگ پایان دهد. اگرچه نزدیک به ۵۰ سال از پایان جنگ نظامی در شبه‌جزیره کره می‌گذرد اما هیچگاه قرارداد صلح بین کره‌جنوبی و ایالات متحده با کره‌شمالی به امضا نرسید.

در طول این سال‌ها دو طرف نیروهای نظامی خود را پشت مرزها به حال آماده‌باش نگاه داشته‌اند. بوش همچنین با استقبال از مواضع کره‌شمالی درخصوص خلع سلاح کامل آن را نشانه‌ای از ورود صلح به منطقه حساس شبه‌جزیره کره دانست. جورج بوش همچنین با خطاب قراردادن رهبر کره‌شمالی گفت: هرگونه تغییر مثبت در عملکرد کره‌شمالی نسبت به جامعه جهانی به رفتار کیم جونگ ایل رهبر کره‌شمالی بستگی دارد.

رییس‌جمهور کره‌جنوبی نیز در این دیدار بر حمایت این کشور از صلح و ثبات پایدار در شبه‌جزیره کره تاکید کرد.

جورج بوش همچنین دیروز دیداری نیز با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه داشت. در این دیدار دو طرف پیرامون مسائلی همچون طرح سپر موشکی آمریکا در اروپا، پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی، موضوع استقلال کوزوو و پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

بوش و پوتین در حالی رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که تقریبا بر سر هیچ یک از این موضوعات توافق ندارند. روسیه مخالف صد در صد استقرار موشک‌های ضد موشک آمریکا در خاک لهستان است و آمریکا موافق پروپاقرص استقلال کوزوو از جمهوری صربستان با این وجود رسانه‌های بین‌المللی فضای حاکم بر مذاکرات بوش و پوتین را دوستانه توصیف کردند.

دیدار با هوجینتائو رییس‌جمهور چین سه‌گانه دیدارهای بوش در سیدنی را تکمیل کرد. در این دیدار عمده گفت‌وگوی دو طرف صرف مباحثه در مورد آزادسازی نرخ یوان در برابر دلار آمریکا شد. بوش همچنین در این دیدار به موضوع آزادی‌های مذهبی و سیاسی در چین اشاره کرد و از هوجینتائو خواست تا با استفاده از فرصت‌ بازی‌های المپیک در سال آینده دست به ایجاد فضای بازتر سیاسی بزند.

رییس‌جمهور ایالات متحده همین طور از روند کند دموکراسی در آسیا گلایه کرد و خواستار تسریع این روند و تلاش کشورهای توسعه یافته برای برقراری دموکراسی در آسیا شد.