افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک

گروه بین‌الملل - کشت، تولید و صدور تریاک ماده خام و اولیه بسیاری از انواع مواد مخدر و نیز داروهای صنعتی همواره واژه قاچاق و ممنوعیت را به ذهن متبادر می‌کند.

اما واقعیت آن است که این محصول ممنوع و خطرناک تنها منبع کشورهایی مانند افغانستان است که پس از سال‌ها جنگ و بی‌خانمانی و آسیب مردم آن هیچ بهانه و زمینه‌ای برای کار و تولید درآمد ندارند. وقتی در آخرین سال‌های دهه ۹۰ طالبان بر افغانستان حاکم شد و حجم تولید و زمین زیر کشت خشخاش افزایش چشمگیری پیدا کرد اعتراض همه جهان از جمله ایران را برانگیخت که برای جلوگیری از فعالیت کاروان‌‌های قاچاق مخدر متحمل خسارات زیادی شده بود.

طالبان و مردم افغانستان در پاسخ این اعتراض بین‌المللی استدلال کردند که اگر جامعه بین‌المللی به ما پولی که از کشت تریاک به دست می‌آوریم را به ما بدهد، دست از کشت تریاک برمی‌داریم.

در واقع در این سخن کنایه‌ای نهفته بود و آن فقدان کمک‌های بین‌المللی برای بازسازی افغانستان و گسترش زمینه‌های اشتغال‌ در زمینه‌های جایگزین بود. به همین دلیل کشت تریاک هنوز به عنوان دم‌دست‌ترین محصول و درآمدزاترین آنها اولویت اول را دارد و مردم افغانستان برای معاش ناگزیر از مبادرت به آن هستند، هر چند سازمان ملل تلاش زیادی کرده است تا با کمک به مردم و کشاورزان از رواج قوانین کشت تریاک جلوگیری کند. اما به نظر می‌رسد این امر نه در کنترل دولت کرزای است که هر روز با رشد طالبان در گوشه و کنار افغانستان مواجه است و نه در کنترل سازمان‌های بین‌المللی.

سازمان ملل در آخرین گزارش خود خبر داده است که میزان تولید تریاک در افغانستان در سال ۲۰۰۷ باز هم افزایش یافته است. براساس این گزارش تولید تریاک در سال ۲۰۰۷ در افغانستان به ۸۲۰۰تن خواهد رسید که ۳۳درصد بیش از کل تولید تریاک این کشور در سال ۲۰۰۶ است.

به این ترتیب افغانستان ۹۳درصد از تریاک جهان را تولید می‌کند. در این گزارش آمده است که حدود ۱۹۰۰۰هکتار از سطح زمین‌های کشاورزی در این کشور از کشت خشخاش پاکسازی شده است هنوز ۱۹۳۰۰۰هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت خشخاش اختصاص دارند و این موضوع جلوگیری از کشت و تولید تریاک را در افغانستان به وظیفه و کاری دشوار تبدیل کرده است.