باهره دامغانی- اخبار ناخوشایند از اقتصاد ژاپن و نیز نگرانی درباره اخبار و آمار اقتصادی دیروز سبب کسادی بازار سهام توکیو شد.

به گزارش رویتر از توکیو، وزارت اقتصاد و دارایی ژاپن گزارشی درباره میزان هزینه سرمایه در شرکت‌های ژاپنی را منتشر کرد. براساس این گزارش میزان هزینه سرمایه در سه ماه آوریل تا ژوئن نسبت به پارسال در همین فصل ۹/۴درصد کاهش نشان می‌دهد. به این ترتیب به نظر می‌رسد آرامشی که بازار پس از بیانیه هفته گذشته بانک مرکزی ایالات متحده و نیز سخنان جورج بوش در حمایت از وام‌گیرندگان پیدا کرده بود، مجددا رو به تنش دارد، به ویژه که بازارها منتظر اخبار اشتغال در ایالات متحده در روزهای آتی این هفته هستند و هرگونه ضعفی در آمار اشتغال در بخش‌های غیرکشاورزی، می‌تواند انتظارات از بانک مرکزی ایالات متحده برای کاهش نرخ بهره افزایش دهد.

نوشیرو فوجیتو، مدیرکل میتسوبیشی معتقد است، در این هفته قرار است جلسه بانک مرکزی اروپا تشکیل شود تا درباره نرخ بهره در منطقه یورو تصمیم‌گیری کند، همچنین در روز جمعه هم قرار است آمار اشتغال در ایالات متحده منتشر شود، طبیعی است که با توجه به اخبار ناخوشایند و نامطلوب از اقتصاد داخلی و تعطیلی مهم‌ترین بازار سهام دنیا، وال‌استریت هیچکس اشتیاقی برای معامله نداشته باشد و منتظر باشند تا این اتفاقات و اخبار حالت و جریان بازار را مشخص کند.

شاخص سهام نیکی در صبح روز سه‌شنبه ۶/۰درصد تنزل یافت و به عدد ۱۶۴۲۰ رسید. میزان معامله و تجارت در روز سه‌شنبه اندک بود و همین موضوع سبب محدود بودن ضرر شاخص نیکی بود شاخص سهام توپیکس هم ۵/۰درصد تنزل یافت و به واحد ۱۵۹۷ رسید.

در اروپا، به نظر می‌رسد شاخص‌های سهام هنوز تحت تاثیر بحران‌های مالی و بازار اعتبارات هستند. تحلیلگران در توضیح شرایط فعلی بازارها می‌گویند، هنوز بر بازارها آرامش قطعی حاکم نشده است. به هر حال جلسه قریب‌الوقوع بانک مرکزی اروپا در این هفته موجب ثبات به معنای اجتناب سرمایه‌گذاران از خرید و مبادرت به ریسک شده است. شاخص FTSE لندن ۶/۰درصد از دست داد. در استرالیا بانک مرکزی این کشور برای اداره بحران کمبود اعتبارات به بازار ۲۰۵/۱میلیارد دلار استرالیا معادل ۹۸۹میلیون دلار آمریکا به سیستم بانکی تزریق کرد.

در چین بانک مرکزی این کشور اعلام کرد: ۳/۱تریلیون دلار ذخیره خارجی چین در بخش وام‌های Sub-Prime ایالات متحده سرمایه‌گذاری نشده است. در گزارشی که چاینادیلی ارائه داده است به نقل از بانک مرکزی آمده است که ذخایر ارزی چین در بخش اوراق‌بهادار آمریکا سرمایه‌گذاری شده است. این به معنای این است که ریسک و خطری متوجه ذخایر ارزی چین در حال حاضر نیست. این در حالی است که بانک مسکن چین حدود ۰۶۲/۱میلیارد دلار در بخش وام‌های Sub-Prime آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است.

در بازار معاملات ارزی ارزش ین روز سه‌شنبه ترقی یافت و اوقات سرمایه‌گذاران ژاپنی که را به تقویت ارزش دلار در مقابل ین دل خوش کرده بودند، را تلخ کرد. هر دلار به ازای ۹۲/۱۱۵ین در توکیو معامله شد که نسبت به ۶ساعت پایانی روز دوشنبه در لندن که هر دلار به ازای ۹۷/۱۱۵ین معامله شده بود، ارزش ین تغییر محسوسی نشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر یورو ۳۶۱۰/۱دلار بود، این در حالی است که در لندن هر یورو به ازای ۳۶۲۴ را دلار معامله شده بود که حکایت از تقویت ارزش دلار در مقابل یورو دارد.