گروه بین‌الملل - اجلاس سران ۲۱ کشور عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا پاسفیک در حالی در سیدنی برگزار خواهد شد که به اعتقاد تحلیلگران نشست‌های جنبی و دیدارهای اختصاصی سران اعضای برجسته اپک با یکدیگر به طور محسوسی در این دوره براجلاس اصلی سایه افکنده است. در این میان دیدار جورج بوش و ولادیمیر پوتین بیش ازدیگر دیدارها توجه رسانه‌ها و تحلیلگران را به خود جلب کرده است.

در ابتدا شایعاتی مبنی بر عدم دیدار این دو نفر در حاشیه اجلاس اپک منتشر شد. اما دیروز خبرگزاری ایتارتاس روسیه رسما اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در سیدنی با بوش دیدار می‌کند. بوش و پوتین در حالی صبح روز قبل از برگزاری اجلاس سران اپک دیدار می‌کنند که به نظر می‌رسد موارد فراوانی برای گفت‌وگو با یکدیگر داشته باشند.

هنوز زمان زیادی از آن روز که پوتین به عنوان مهمان اختصاصی خانواده بوش چند روزی را در خانه ویلایی بوش‌ها در کنبوکسپورت سپری کرد نگذشته است. با این حال بوش و پوتین همچنان اختلافات گذشته را با یکدیگر دارند. پس از آن دیدار پوتین دست به دو کار زد که آشکارا پیام‌هایی را برای ایالات متحده فرستاد.

اول خروج از پیمان نیروهای متعارف اروپا و دوم به پرواز درآمدن بمب‌افکن‌های دور پرواز استراتژیک توپولوف که پس از پایان جنگ سرد به آشیانه سپرده شده بودند.

از آن سو طی این مدت ایالات متحده بحث استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان و چک را به پیش برده است. بوش در دیدار خود با رییس‌جمهور لهستان در کاخ سفید گفت‌وگوهای نهایی را در این خصوص به انجام رسانید. حال در شرایطی که هر دو کشور به دنبال مات‌کردن دیگری در عرصه شطرنج جهانی هستند، ولادیمیر پوتین و جورج بوش رودرروی یکدیگر خواهند نشست. این آخرین دیدار این دو نفر تا پیش از فعال‌سازی سپر موشکی در اروپا خواهد بود.

به اعتقاد تحلیلگر نشریه نیواستیتمن، پوتین در این دیدار آخرین بار از بوش خواهد خواست تا به جای استقرار سپر موشکی مجزا در اروپا از یک پایگاه مشترک با روسیه در خاک آذربایجان استفاده کند.

این پیشنهاد قطعا با مخالفت بوش روبه‌رو خواهد شد. هرچند ممکن است بوش به طور علنی مخالفت خود را ابراز نکند. در واکنش به این موضع بوش می‌توان تصور کرد که پوتین فشار خود را بر کشورهای اروپایی که به نوعی متحدان ایالات‌متحده محسوب می‌شوند افزایش دهد. این فشارها از دو جانب اقتصادی و نظامی وارد خواهد شد. در بخش اقتصادی پوتین می‌تواند گازپروم، بازوی انرژی خود را وا دارد تا با بازی کردن با قیمت گاز صادراتی به کشورهای اروپایی، زمینه تشویش و نگرانی اروپا را در آستانه فصل سرد فراهم آورد و با افزایش نیروهای نظامی در پشت‌مرزها شرایطی را ایجاد کند که چندان دلچسب اروپایی در جست‌وجوی آرامش نیست. پوتین و بوش همچنین در این دیدار در خصوص استقلال کوزوو از صربستان گفت‌وگو خواهند کرد. ایالات‌متحده به طور جدی این بحث را پیگیری می‌کند و این در حالی است که روسیه اصلا تمایلی به جدا شدن این استان از صربستان ندارد. روسیه پیش از این اعلام کرده بود که کلیه قطعنامه‌هایی که در این زمینه به شورای امنیت آورده شود را وتو خواهد کرد. در این شرایط است که بوش و پوتین در حالی که هیچ دیدگاه مشترکی با یکدیگر ندارند، قرار است رو‌درروی هم نشسته و گفت‌وگو کنند.