باهره دامغانی- کار بر روی طرح بلندپروازانه و پرهزینه تعریض کانال پاناما از امروز شروع می‌شود. برآورد می‌شود که حدود ۵درصد از تجارت جهان از طریق این آبراه ۸۰کیلومتری انجام شود. مردم پاناما سال گذشته طی رفراندومی به طرح توسعه و گسترش این آبراه که حدود ۵میلیارد دلار هزینه دربر دارد، رای مثبت دادند. درواقع این آبراه ۹۳ساله منبع اصلی درآمد مردم پاناما است و در سال‌های اخیر تعداد کشتی‌های باری که از آنجا می‌گذرند با سرعت زیادی افزایش داشته است. با اینکه مردم در رفراندومی به طرح توسعه کانال رای مثبت دادند این طرح مخالفان جدی زیادی هم دارد. مخالفان درواقع به تاثیرات زیست‌محیطی تعریض آبراه اشاره می‌کنند و معتقدند به جای این کار بهتر بود دولت بندر بزرگی در ساحل پاسیفیک احداث می‌کرد تا بتواند محموله‌های بزرگ را در آنجا تخلیه کرده و با راه‌آهن به ساحل آتلانتیک حمل کند. اما به نظر می‌رسد برای دولت و مردم تعریض کانال پاناما به عنوان منبع درآمد جذابیت کافی داشته است.

اما مذاکرات سازمان تجارت جهانی بار دیگر در صدر عناوین خبری مهم قرار دارند. مذاکره‌کنندگان پس از تعطیلات تابستانی به ژنو باز گشتند تا درباره گفت‌وگوهای دور دوم با همدیگر مذاکره کنند. این گفت‌وگو که از امروز آغاز می‌شود بحث اصلی گفت‌وگو، پیش‌نویس طرح تجارت کشاورزی است که در ماه ژوئیه توسط رییس کمیته کشاورزی سازمان تجارت جهانی نوشته و منتشر شده است. اما چشم‌انداز حصول به توافق در این باره هنوز مبهم است. وقتی این پیش‌نویس اولین بار به سمع و نظر اعضای سازمان تجارت جهانی رسید، استقبال خوبی از آن نشد و می‌شد دندان قروچه اعضا را در سکوت اعتراض‌آمیز آن دید.

جان هوارد، نخست‌وزیر استرالیا ریاست نشست سالانه سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - پاسیفیک در سیدنی را بر عهده خواهد گرفت. این نشست در ۸ سپتامبر آغاز خواهد شد. انتظار می‌رود گفت‌وگو درباره تغییرات آب و هوایی، محور اصلی گفت‌وگوهای ۲۱ عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا- پاسیفیک خواهد بود که کشوری آمریکا، ژاپن، روسیه، چین و ژاپن از اعضای آن هستند. سیستم امنیتی شدیدی برای حفاظت از جان رهبران کشورهای بزرگ جهان تدارک دیده شده است که قرار است جورج بوش، ولادیمیر پوتین و هوجیان تائو را از شر مبارزان ضد جهانی شدن در امان نگهدارد. به نظر می‌رسد برای کنترل و مهار جمعیت این بار دیگر خبری از پلیس سواره نباشد.

شنبه ۸ سپتامبر انتخابات دور دوم ریاست جمهوری در سیرالئون برگزار خواهد شد. در انتخابات دور اول در اوایل ماه اوت، ارنست کوروما از حزب جبهه خلق، ۴۴درصد آرا را به دست آورد و انتظار می‌رود برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری شود زیرا حالا حمایت طرفداران چارلز موگایی را که در دور اول مقام سوم را به دست آورد، با خود دارد. سولومون بروا کاندیدای حزب حاکم و معاون اول رییس‌جمهور فعلی فقط ۳۸درصد آرا را به دست آورد.

طرفداری از این دو کاندیدای اختلافات قومی را تشدید کرده است اما به نظر می‌رسد بازگشت خشونت به کشور بعید باشد، خصوصا که مردم هنوز خاطره وحشتناک جنگ خونین سال‌های ۲۰۰۲-۱۹۹۱ را از یاد نبرده‌اند.