گروه بین‌الملل - تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام ارزان در روزهای کسادی باعث شد تا وال استریت رونقی محدود و دیرهنگام را در روزهای پایانی هفته تجربه کند.

به گزارش رویتر از نیویورک، در حالی که همگان به تنزل پیاپی بازار عادت کرده بودند و کسادی بازار به داستانی آشنا و محتمل تبدیل شده بود، اقدام سرمایه‌گذاران برای خرید سهامی که کاهش روزهای اخیر شاخص آنها را به سهامی ارزان و جذاب تبدیل کرده بود، چرخشی غیرمنتظره در حالت و جریان بازار ایجاد کرد. اما اکنون این سوال مهم که آیا رونق دو روز باقیمانده هفته می‌تواند ضرر سه روز اول هفته را جبران کند، بی‌پاسخ مانده است. هم کارشناسان و هم فعالان بازار نیک می‌دانند که این رونق بازار دوام نخواهد داشت.

و به دلیل پا بر جا بودن نگرانی درباره اعتبارات وام‌های مسکن، انتظار می‌رود سیر نزولی شاخص مجددا آغاز شود، هر چند در حال حاضر تعویقی در آن اتفاق افتاده است.

کارشناسان معتقدند، اقدام بانک مرکزی ایالات‌متحده مبنی‌بر تزریق پول به بازارهای مالی نمی‌تواند تغییر اساسی و پایدار در بازار ایجاد کند، تنها کاهش نرخ بهره است که می‌توان جریان منفی در بازار را متوقف و امیدواری در سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

با این همه به نظر می‌رسد بانک مرکزی تصمیم به تغییر نرخ بهره داشته باشد. آنها در حال حاضر صرفا به تزریق پول به بازار متکی هستند و امیدوارند که این اقدام آنها جواب دهد و از التهاب و اضطراب در بازار کم کند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران بی‌تابانه خواهان کاهش نرخ بهره حتی بیش از فرا رسیدن موعد برگزاری جلسه آتی بانک در ۱۸ سپتامبر هستند. رییس بانک مرکزی نیویورک روز جمعه قبل از باز شدن بازارها اعلام کرد آنها ۱۴میلیارد دلار به بازار وارد کردند اما این آن چیزی نیست که بازار می‌خواهد. فقط تنها تاثیری که اقدامات بانک مبنی‌بر تزریق پول به بازارها دارد این است که بازارها را دلگرم می‌سازد که بانک در مورد فراز و نشیب بازارها نگران است و با کمک به جریان پول، می‌خواهد آرامش را به بازارها بازگرداند. سیاستگزاران بانک مرکزی در آمریکا هنوز نگران فشارهای تورمی هستند و از آنجا که نرخ بهره کمتر، خطر تورم را افزایش می‌دهد، بانک می‌خواهد تا جایی که ممکن است از کاهش نرخ بهره خودداری کند.

شاخص سهام داوجونز ۱۶واحد از دست داد و به این ترتیب مجموع ضرر وال‌استریت در هفته اخیر به ۳۴۰واحد رسید. در آسیا، شاخص FTSE لندن در ساعات اولیه صبح ۳/۱درصد به دست آورد. داکس آلمان بدون تغییر بود و شاخص CAC-۴۰ فرانسه ۹/۰درصد از دست داد.