گروه بین‌الملل - اجلاس سال ۲۰۰۷ کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با هشدار به آمریکا به کار خود در بیشکک پایتخت قزاقستان پایان داد. سران چین و روسیه و ایران که به عنوان عضو ناظر در این اجلاس شرکت کرده بود در پایان نشست با صدور بیانیه‌ای خواستار کاهش دخالت ایالات‌متحده در امور داخلی منطقه آسیای مرکزی و قفقاز شدند. در این بیانیه آمده است که مسوولیت ثبات و امنیت آسیای مرکزی باید به عهده کشورهای این منطقه گذاشته شود. به اعتقاد کارشناسان این بیانیه اگر چه لحنی غیرتهدیدآمیز دارد اما پیام روشنی به ایالات‌متحده ارسال کرده است که این کشور نباید در امور داخلی کشورهای تازه استقلال‌یافته آسیای مرکزی و قفقاز دخالت کند. روسیه هم‌اکنون اصلی‌ترین معترض به سیاست‌های مداخله‌گرانه ایالات‌متحده در آسیای میانه است. ایالات‌متحده در چند سال گذشته سعی کرده با حضور غیرمحسوس در کشورهای آسیای میانه زیر نام برقراری دموکراسی دولت‌های نزدیک به کاخ سفید را جانشین دولت‌های قبلی کند. روسیه این مساله را ورود آشکار ایالات‌متحده به حیاط خلوت خود می‌داند و همواره با آن به مخالفت پرداخته است.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در جریان اجلاس همکاری‌های شانگهای بار دیگر نسبت به سیاست‌های یکجانبه گرایانه ایالات متحده در برابر جهان انتقاد کرد. پوتین اگر چه به طور مستقیم به نام ایالات متحده اشاره نکرد اما گفت: هر گونه تلاش برای حل مشکلات منطقه‌ای و جهانی به صورت یکجانبه نا امیدکننده و محکوم به شکست است.

پوتین همچنین خواستار تقویت سیستم بین‌المللی چند قطبی شد تا به این وسیله امنیت و فرصت‌های برابر برای همه کشورها فراهم شود.در همین حال یک کارشناس سیاسی علاقه آمریکا به حضور در آسیای میانه را به وجود منابع عظیم نفت و گاز در این منطقه مربوط دانست. ایالات متحده سعی دارد یک مرکز انرژی دیگر را به عنوان ذخیره خاورمیانه تحت کنترل خود درآورد.هم‌چنین دیروز سران شش کشور کلوب شانگهای در مانوری نظامی‌که برای نشان دادن قدرت خود به جهان غرب است، شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هو جین تائو، رییس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی به همراه روسای‌جمهور قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO) در بیشکک، پایتخت قرقیزستان حضور یافتند.

بسیاری از تحلیگران هدف کلوب ضد غرب SCO را مقابله با تجاوزات آمریکا و متحدانش، از جمله ائتلاف نظامی‌ناتو دانسته‌اند.

سازمان همکاری‌های شانگهای که شش سال قبل پایه‌گذاری شد رسما چنین دستور کاری را رد کرده است.

لویی گوچانگ، سفیر چین در مسکو پیش ازآغازاین نشست گفت که در خصوص «همسایگی خوب دراز مدت، دوستی و همکاری» گفت‌وگو خواهد شد.

به هر حال با توجه به نفوذ روز افزون آمریکا در بخش‌هایی از آسیای مرکزی این سازمان قدرت قابل توجهی به عنوان یک سازمان امنیتی در این منطقه‌ غنی از انرژی یافته است.

روسای جمهور شش کشور دیروز با حضور در رزمایش مشترک نظامی‌در نزدیکی چلیابینسک روسیه که برای اولین بار در تاریخ سازمان همکاری‌های شانگهای انجام می‌گیرد، براین اهمیت و نفوذ تاکید کردند.

مانور دیروز بخش پایانی مانور ۹ روزه‌ «ماموریت صلح ۲۰۰۷» است که از ژین‌جیانگ چین آغاز شد و ۶۰۰۰ تن از پرسنل نظامی‌کشورهای عضو در آن شرکت دارند.

کشورهای عضو این سازمان منطقه‌ وسیعی را در اختیار دارند که اهمیت هر کدام از آنها به دلیل دارا بودن منابع غنی نفت و گاز و تبدیل شدن چین به غول تجاری و اقتصادی آسیا روز به روز در حال افزایش است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند این سازمان در حکم دژ مستحکمی‌در مقابل فشارهای غرب برای برگزاری انتخابات آزاد و رسانه‌های باز در کشوهایی عمل می‌کند که اغلب به دلیل اعمال برخی محدودیت‌های دموکراتیک مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

ایران، هند، پاکستان، مغولستان در لیست انتظار برای پیوستن و عضویت در این سازمان قرار دارند.

رهبران افغانستان و ترکمنستان نیز در نشست امسال به عنوان مهمان حضور داشتند.

هو جین تائو در آستانه برگزاری این نشست با قرمان‌بک باقی‌اف، همتای قرقیزستانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

رهبران دو کشور توافق همکاری‌های دو جانبه‌ی تجاری و مبارزه با تروریسم در شرق قرقیزستان، که پیش از این پناهگاه اقلیت مسلمان چین، اویغورها، بوده را امضا کردند.

هو جین تائو پس از توقف در روسیه برای حضور در رزمایش نظامی ‌به قزاقستان سفر خواهد کرد. پوتین نیز با باقی‌اف دیدار کرد و تاکید داشت که روسیه آماده سرمایه‌گذاری دو‌میلیارد دلاری بر روی پروژه‌های اقتصادی قرقیزستان است.