بزرگ‌ترین سقوط سهام در قرن بیست‌ویکم

گروه بین‌الملل- کاهش ارزش دلار در برابر ین و نگرانی‌های بازار وام مسکن در ایالات‌متحده باعث تنزل ۸۷۵واحدی شاخص نیکی شد.

به گزارش رویتر از توکیو، در حالی که ارزانی ارزش سهام در وال‌استریت در روز پنج‌شنبه باعث شد تا خریداران رو به خرید سهام ارزان بیاورند تا اندک افزایش و بهبودی در وضعیت شاخص‌ها در وال‌استریت رخ دهد، دلالان توکیو بدترین روز خود را در هفت‌سال اخیر سپری کردند، بدترین روزی که معلوم هم نیست آخرین بار باشد. شاخص سهام نیکی در روز جمعه با از دست دادن ۸۷۵واحد یا ۴۲/۵درصد به عدد ۱۵۲۷۳رسید و به پایین‌ترین سطح خود در سال‌جاری رسید. ضمن آنکه، شاخص سهام نیکی از ۱۷ آوریل ۲۰۰۰ تاکنون چنین سقوطی را تجربه نکرده بود.

علت اصلی این سقوط آزاد بازار سهام توکیو افزایش ارزش ین در هفته‌های اخیر در برابر دلار است که بر نگرانی درباره محدودیت وام‌های SUBPRIME مسکن در ایالات متحده سوار شده است و بر شانه‌های سرمایه‌گذاران توکیو سنگینی می‌کند.

تحلیلگران معتقدند افزایش ارزش ین باعث گران‌تر شدن کالاهای صادراتی ژاپن به بزرگ‌ترین شریک‌ تجاری این کشور یعنی ایالات متحده می‌شود و این موضوع کمپانی‌های صادر کننده ژاپنی را که سرمست سود خوب خود در سه ماه آوریل تا ژوئیه بودند حسابی ترسانده است.

بانک مرکزی ژاپن صبح روز جمعه برای جلوگیری از کاهش بیش از حد شاخص‌ها اقدام به تزریق ۵/۱۰میلیارد دلار به بازار مالی کرد.

بیش از این بانک مرکزی دو بار دیگر هم به کمک بازار سهام شتافته بود اما فضا بیش از آن سنگین بود که اقدام بانک مرکزی بتواند از التهاب بازار بکاهد و به رونق کمک کند.

ارزش دلار در روزهای اخیرا پی‌درپی در مقابل ین افزایش یافته است.

یکی از دلایل افزایش ارزش ین اقدام سرمایه‌گذاران به خرید ین که نرخ بهره پایینی دارد به منظور بازپرداخت وام‌های خود در اقتصادهای نوظهور بود. نرخ برابری ین در برابر دلار در بعدازظهر دیروز به ازای هر دلار ۸۰/۱۱۱ین رسید که در روز پنج‌شنبه در نیویورک هر دلار به ازای ۱۱/۱۱۳ین معامله شده بود که کاهش شدیدی در ارزش دلار نسبت به ین را نشان می‌دهد. از ژوئن ۲۰۰۶ تاکنون ارزش دلار چندین کاهشی را تجربه نکرده است.بزرگ‌ترین بازندگان روز جمعه توکیو طبیعتا کمپانی‌های صادرکننده بزرگ مانند خودروسازان، بودند. ارزش سهام کمپانی تویوتا موتور ۷درصد تنزل یافت و هر سهم این کمپانی به ۶۲۰۰ین (۸۰/۵۳دلار) معامله شد. سوزوکی نیز ۱۱درصد تنزل را متحمل شد.

سایر بازارهای آسیایی هم وضع خوشی نداشتند در هنگ‌کنگ، شاخص هنگ‌سنگ کاهشی معادل ۲/۵درصد یافت و شاخص اصلی سنگاپور هم ۱۹/۳۶درصد از دست داده در حالی است که شاخص اصلی سنگاپور روز پنج شنبه ۹/۶درصد ضرر کرده بود. تحلیلگران معتقدند اینکه بازار سهام به‌رغم تزریق پول باز هم با کسادی مواجه است نشان‌دهنده این است که ترس سرمایه‌گذاران را تسخیر کرده است و این ترس حتی اگر یک ترس و شوک کور باشد احتمالا تا اوایل اکتبر ادامه خواهد داشت، بنابراین دو هفته آینده، روزهایی سخت برای بازارها است.

شیرجه نفت به دنبال سهام

به دنبال سقوط بازارهای جهانی سهام به ویژه بورس توکیو، قیمت‌ جهانی نفت‌خام بیش از دو دلار در هر بشکه سقوط کرد. نفت که طی ماه جولای و اوایل ماه اوت روند افزایش را طی کرده بود با فروریختن مجدد بازار سهام کاهش چشم‌گیر قیمت را تجربه کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز با ۲۲/۲دلار کاهش قمیت موجه شد. این دومین کاهش قیمت ۲دلاری نفت‌خام در ۱۰روز گذشته است. با این کاهش قیمت سرانجام قیمت نفت برنت دریای شمال بار دیگر به زیر ۷۰دلار سقوط کرد. دیروز هر بشکه نفت برنت در بورس لندن به قیمت ۴۲/۶۹دلار معامله شد. نفت برنت دیروز نوسان قیمت زیادی داشت.

همچنین خبرگزاری فرانسه نیز از کاهش ۳۳/۲دلاری هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت خبر داد. این نفت دیروز برای تحویل در ماه سپتامبر به قیمت بشکه‌ای ۷۱دلار معامله شد.

در ادامه معاملات قیمت نفت پایه آمریکا تا سطح ۲۴/۷۱دلار بالا آمد. اما به اعتقاد تحلیل‌گران بازار نفت شرایط ناپایداری را تجربه می‌کند و احتمال سقوط بیشتر قیمت نفت وجود دارد.

الیور یاکوب، تحلیل‌گر ارشد بازار نفت در این مورد گفت: نفت همچنان زیر فشار بازارهای مالی قرار دارد. در حالی که عوامل موثر بر افزایش قیمت‌ها وجود دارند، بازار نفت شاهد کاهش قیمت‌ها است. قیمت بالای نفت باعث کاهش تقاضای صنایع بزرگ خواهد شد و این مساله شد اقتصادی اقتصادهای بزرگ به خصوص ایالات متحده را تهدید می‌کند.

از هفته‌ گذشته قیمت نفت در لندن بیش از هفت‌درصد و در نیویورک شش‌درصد کاهش یافته است. قیمت بالای نفت ریسک بازارهای مالی به خصوص سهام صنایع بزرگ را افزایش داده است.

در همین حال بازار نفت چشم به اجلاس بعدی اوپک در یازدهم سپتامبر دارد. در صورتی که اوپک تصمیم به حفظ سقف تولید کنونی بگیرد آن گاه احتمال عبور قیمت‌ها از ۸۰دلار وجود دارد.