باهره دامغانی- نوسانات شدید بازار سهام و نگرانی درباره مشکلات اساسی اقتصادی مانند کمبود اعتبارات مالی موجب نگرانی سرمایه‌گذاران و تنزل شدید سهام در روز سه‌شنبه در وال استریت شد.

به گزارش رویتر از نیویورک وال استریت در آغاز روز با خبر احتمال تنزل فروش و سود کمپانی وال - مارت بزرگ‌ترین کمپانی خرده‌فروشی در جهان در سال جاری مواجه شد. گزارش کمپانی ساخت و ساز Depot درباره کسادی مسکن در ایالات‌متحده، این نگرانی را شدیدتر کرد. بحران صندوق‌های اعتباری بین‌المللی و داخلی نیز در روزهای اخیر، بزرگ‌ترین مشکل بازارها بوده است، چنانچه حتی تزریق پول به بازارها توسط بانک مرکزی نتوانسته است، به بازارها آرامش لازم را بازگرداند. علاوه‌بر این مقامات بانک اعلام کرده‌اند برای تخفیف تنش در بازار حاضر هستند بار دیگر به سیستم بانکی پول تزریق کنند. تحلیلگران معتقدند انتشار گزارش مربوط به درآمد کمپانی‌ها که نشان از کاهش سود و نیز هزینه مصرف‌کنندگان بود، اضطراب و نگرانی را درباره میزان اعتبارات در دسترس افزایش داد. به اعتقاد آنها بازار در حال حاضر نسبت به اخباری که اشاره به مشکلات احتمالی در زمینه اعتبارات می‌کنند، حساس شده است.

بنابراین در حال حاضر علاوه‌بر بحران مالی، نوسانات شدید بازار سهام، بحران روانی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است و اعتماد و اطمینان را به ثبات سود از آنها سلب کرده است.

شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه ۵/۱درصد یا ۲۰۸واحد ضرر کرد و به واحد ۱۳۰۲۸ رسید. به این ترتیب شاخص سهام داوجونز که فقط دو هفته پیش به واحد ۱۴۰۰۰ رسید و رکورد تاریخی به جای گذاشت در حال بازگشت به واحد ۱۳۰۰۰ است که نتیجتا مجموعا ۱۰۰۰واحد طی این دوره نوسان از دست داده است. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۲۶واحد یا ۸۲/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۴۲۶رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۳واحد یا ۷۰/۱درصد ضرر کرد.

بازارهای اروپا و آسیا تحت تاثیر تنش و تنزل وال‌استریت در روز چهارشنبه تنزل یافتند. در توکیو شاخص سهام نیکی یکی از بدترین روزهای خود در ۷ماه اخیر پشت سر گذاشت و ۳۶۹واحد یا ۱۹/۲درصد از دست داد و به رقم ۱۶۴۷۵رسید.

البته بازار توکیو علاوه بر نگرانی اعتبارات در حال مبارزه با افزایش ارزش ین در برابر دلار است که بر صادرات ژاپن تاثیر می‌گذارد. با این همه تحلیل‌گران معتقدند اقتصاد در حال رشد ژاپن و حمایت دولت از بازار می‌تواند بحران کنونی را کنترل کند. هر چند تقویت و آرامش وال‌استریت مهم‌ترین انگیزه توکیو برای رونق است.

در اروپا نیز بازارهای سهام روز مشابهی داشتند. در ساعات اول صبح شاخص FTSE لندن ۹/۰درصد از دست داد. در روز سه‌شنبه هم شاخص FTSE حدود ۱۰/۰درصد ضرر کرده بود. شاخص داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۸/۰درصد و ۲۱/۱درصد تنزل یافتند.

تحلیل‌گران می‌گویند اخبار رشد اقتصادهای منطقه‌ می‌تواند رونق را به بازارهای سهام منطقه بازگرداند، اما برای آمریکا هنوز چشم‌انداز روشنی وجود ندارد. تنها موضوعی که می‌تواند نگرانی‌های وال‌استریت را پایان دهد کاهش نرخ بهره است.