گروه بین‌الملل - در حالی که قیمت نفت خام روزهای نوسان را طی می‌کند و بازار به دلیل نگرانی از سطح تقاضای نفت در ایالات متحده آماده بالا رفتن قیمت‌ها است جدیدترین گزارش اوپک نشان می‌دهد که برخی کشورهای صادر‌کننده نفت عضو این سازمان در ماه جولای عرضه نفت را کاهش داده‌اند و این مساله به رکورد شکنی قیمت نفت در این ماه دامن زده است.

اما جریان کلی صادرات اوپک رو به افزایش بوده است. این امر به دلیل افزایش تولید در دو کشور عضو اوپک است که از نظام سهمیه‌بندی پیروی نمی‌کنند. عراق و آنگولا دو عضو اوپک هستند که اجازه دارند هر چه می‌توانند نفت تولید کرده و به فروش برسانند. بر اساس این گزارش میزان کاهش نفت ایران در ماه جولای از بقیه کشورهای عضو اوپک بیشتر بوده است. آمارها نشان می‌دهند میانگین تولید روزانه نفت‌خام ایران در ماه گذشته با حدود ۴۰هزار بشکه کاهش مواجه شد. به گزارش پایگاه اینترنتی کشورهای صادر‌کننده نفت، تولید نفت‌خام ایران در ماه جولای به طور میانگین معادل ۳‌میلیون و ۸۱۳‌هزار بشکه در روز بوده که نسبت به ماه گذشته کاهشی معادل ۲/۳۹هزار بشکه داشته است که بالاترین میزان کاهش تولید در میان اعضای اوپک به شمار می‌رود.

این درحالی است که تولید روزانه نفت‌خام ایران در ماه ژوئن معادل سه ‌میلیون و ۸۵۲‌هزار بشکه در روز بوده است که بالاترین میزان تولید از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۰۶ به‌بعد به شمار می‌رفته است.

براساس گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت میانگین تولید نفت ایران در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۰۷ نیز معادل ۳‌میلیون و ۸۳۵‌هزار بشکه در روز است.

این درحالی است که براساس این گزارش مجموع تولید ۱۲ کشور عضو اوپک به ۳۰‌میلیون و ۳۸۰‌هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه ژوئن در حدود ۲۴۱‌هزار و ۷۰۰‌بشکه افزایش نشان می‌دهد.

در همین‌حال ۱۰ کشور پایبند به نظام سهمیه‌بندی اوپک نیز در این مدت نسبت به تولید روزانه ۲۶‌میلیون و ۵۶۹‌هزار بشکه نفت‌خام اقدام کرده‌اند که این میزان نیز در مقایسه با ماه ژوئن افزایشی ۷/۴۴هزار بشکه‌ای داشته است.

براساس این گزارش، به نظر می‌رسد ۱۰ عضو پایبند به نظام سهمیه‌بندی اوپک تاکنون نتوانسته‌اند به هدف تعیین شده ۸/۲۵میلیون بشکه‌ای برای سقف تولید برسند که از ماه فوریه قرار بود تولید را تا آن سطح کاهش دهند.

در میان اعضای اوپک بالاترین میزان افزایش تولید متعلق به عراق است که در ماه جولای تولید معادل ۱۴۹/۲ ‌میلیون بشکه داشته و نسبت به قبل ۱۷۷‌هزار بشکه بیشتر تولید کرده است و پس از این کشور نیز نیجریه با افزایش ۱۲۸‌هزار بشکه‌ای تولید قرار دارد.

براساس این گزارش، عربستان با تولید روزانه هشت میلیون و ۵۲۶‌هزار بشکه همچنان بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت اوپک به شمار می‌رود و پس از آن کشورهای ایران و امارات قرار دارند.

از سوی دیگر قطر با تولید روزانه ۸۲۶‌هزار بشکه کوچک‌ترین تولید کننده اوپک در ماه جولای بوده و اندونزی و الجزایر نیز بالاتر از این کشور قرار دارند.

نشست بعدی وزیران کشورهای عضو اوپک برای روز یازدهم سپتامبر برنامه‌ریزی شده و انتظار می‌رود که تصمیم اوپک در این نشست در خصوص سیاست‌های تولید، تاثیر بزرگی بر روند بازار نفت داشته باشد.