فیدل کاسترو، کهنه‌کارترین زمامدار جهان

گروه بین‌الملل - درست دو روز قبل، هشتاد و یکمین سال تولد فیدل کاسترو در کوبا جشن گرفته شد. کاسترو رکورددار طولانی‌ترین زمامداری در میان رهبران و پادشاهان جهان حداقل در قرن بیستم و بیست و یکم است.

او از سال ۱۹۵۹ یعنی سال انقلاب کوبا تاکنون رهبری این کشور را در دست دارد و هر چند یک سال است به دلیل بیماری شکمی و عمل جراحی بستری است و برادرش به جای او کشور را اداره می‌کند، هنوز رسما رهبر کوبا به شمار می‌رود و اعلامیه‌ای درباره وضعیت جسمانی و بهبود تدریجی‌اش برای مردم صادر کرده است. تقریبا معیار مشخصی برای تعیین دوران زمامداری یک رهبر وجود ندارد.

در کشورهای دموکراتیک، قانون اساسی این مدت را تعیین کرده است و روسای‌جمهوری کشورها مقید به قانون از چهار تا هفت سال برای هر دوره انتخاب می‌شوند. بنابراین طولانی‌ترین دوران ریاست جمهوری در کشورهای دموکراتیک از هشت تا ۱۴ سال است آن هم اگر رییس‌جمهور برای دو دوره پیاپی توسط مردم انتخاب شود.

اما در کشورهای پادشاهی، زمامداران هر چه عمر داشته باشد. صرف خدمت به خلق می‌کند. خیال کناره‌گیری بعید و بعیدتر می‌شود. این رهبران حتی همه ابزار دموکراسی مانند انتخابات را هم به کار می‌گیرند تا دوران زمامداری خود را تمدید کنند و به آن به ظاهر شکل قانونی بدهند، از آن جمله است.

رابرت موگابه در زیمبابوه و حسنی مبارک در مصر که در انتخابات بدون رقیب بار دیگر به ریاست جمهوری برگزیده شد تا طول مدت زمامداری‌اش را به ۲۵ سال برساند.

اما حسنی مبارک در این فهرست در رده آخر قرار دارد. پس از فیل کاسترو با رکورد دوران رهبری ۴۸ ساله، رییس‌جمهور گابن با ۴۰ سال سابقه ریاست جمهوری قرار دارد. سلطان برونئی ثروتمندترین سلطان جهان هم با سابقه مشابهی در رده سوم قرار دارد. کلنل معمزقذاقی چادرنشین هم در رده چهارم این فهرست را با ۳۷ سال سابقه زمامداری اشغال کرده است.