گروه بین‌الملل- تورم چین با همه تلاشی که مقامات اقتصادی و دولتمردان این کشور برای تثبیت آن به خرج می‌دهند در حال افزایش است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزارت بازرگانی چین گزارش داد که نرخ تورم چین در ماه جولای به رقم ۶/۵درصد رسیده است. رسیدن تورم چین به این سطح بسیار نگران‌کننده است چرا که تورم ۶/۵درصدی بالاترین نرخ تورم این کشور در ۱۰سال گذشته است. پیش از این بالاترین نرخ تورمی که چین به خود دید ۴/۴درصد بود که در فوریه ۱۹۹۷ اتفاق افتاد. بنابراین گزارش، افزایش قیمت برخی مواد غذایی در طول ماه‌های ژوئن و جولای اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ تورم در چین بوده است. قیمت برخی انواع گوشت در چین نسبت به جولای پارسال ۴۵درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت تخم‌مرغ در چین نیز در این دوره زمانی ۳۱درصد بیشتر شده است.

افزایش نرخ تورم چین اکنون به نگرانی فعالان اقتصادی به خصوص دست‌اندرکاران بازار سهام این کشور تبدیل شده است. چرا که بالارفتن نرخ تورم احتمال افزایش نرخ بهره را بالا می‌برد و این مساله تهدیدی برای بازارهای سهام خواهد بود.

همچنین بالا رفتن قیمت مواد غذایی اساسی سبب کاهش دسترسی مردم فقیر چین به این کالاها خواهد شد. دولت پکن هم‌اکنون قصد دارد عرضه گوشت در فروشگاه‌ها را افزایش دهد تا به این وسیله از فشار قیمت‌ها بکاهد. به اعتقاد تحلیلگران، رشد اقتصادی بالای چین و سرعت گردش پول در این کشور اصلی‌ترین عامل افزایش تورم است.

چین امسال رشد بالای ۱۱درصد را تجربه کرده و رشد اقتصادی این کشور در سه‌ماه دوم امسال میلادی به ۹/۱۱درصد رسید. پیش از این صندوق بین‌المللی پول در مورد خطرات چنین رشد سریعی از جمله افزایش تورم به دولتمردان چین هشدار داده بود. چین از ابتدای امسال تصمیماتی را برای کاهش رشد اقتصادی اتخاذ کرد اما این تصمیمات نتوانستند آن گونه که باید و شاید در کاهش رشد اقتصادی این کشور نقش داشته باشند.

صادرات افسارگسیخته و ورود شتابان سرمایه‌‌های خارجی دو عامل اصلی رشد اقتصادی چین به حساب می‌آیند. دولت چین در بخش کنترل سرمایه‌های خارجی که قصد ورود به سیستم اقتصادی این کشور را دارند تا حد زیادی موفق بوده و توانسته با وضع قوانین تازه‌ای از این شتاب بکاهد. اما در بخش صادرات تاکنون نتوانسته توفیقی حاصل کند. پیش‌بینی می‌شود با روند کنونی مازاد تجاری چین در پایان سال ۲۰۰۷ از ۳۰۰میلیارد دلار عبور کند.

با این وجود برخی کشورها همچون ایالات متحده عقیده دارند که چین تمایلی به کاهش صادرات و افزایش واردات ندارد. سیاست‌های حمایت‌گرایانه و اعطای مشوق‌های صادراتی باعث شده است تا میل به صادرات روز به روز در این کشور افزایش یابد.

علاوه بر افزایش نرخ تورم، رشد بالای اقتصادی در چین سبب توسعه شکاف‌ فقیر و غنی در این کشور شده است.

عدم توزیع مناسب درآمد و ثروت در چین باعث شده است تا تمامی مردم این کشور نتوانند از این رشد بالای اقتصادی بهره‌‌مند شوند. با توجه به روند صادرات چین به نظر می‌رسد این کشور در ربع سوم سال یعنی حدفاصل ماه‌های جولای تا سپتامبر نیز رشد بالای ۱۱درصد را تجربه کند و چنین رشدی احتمال افزایش تورم چین را بیشتر می‌کند. مضاف بر اینکه قیمت نفت نیز در این بازه زمانی رشد چشمگیری داشته و به طور حتم صنایع چین را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. چین هم‌اکنون دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است.