گروه بین‌الملل - مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته جلسه بانک مرکزی ایالات متحده بود که قرار بود سرنوشت نرخ بهره را تعیین کند. جلسه بانک مرکزی در حالی برگزار می‌شد که بازارها دو هفته بود که پریشان و متشنج بودند و صعود و نزول‌های شدید را تجربه کرده بودند.

بازارها امیدوار بودند که بانک مرکزی ایالات متحده با توجه به وضعیت به نگرانی‌های بازار، چاره‌ای جدی بیندیشد و مهم‌تر از اقدام بانک، بیانیه‌ای توسط بانک درباره وضعیت اقتصاد منتشر می‌شد و نشان دهنده تعبیر و تحلیل بانک از اقتصاد بود و به نوعی جهت سیاست بعدی بانک را نشان می‌دهد. سرانجام بانک در روز سه‌شنبه تشکیل جلسه داد و نرخ بهره را افزایش نداد. به‌هرحال این خبر خوبی برای بازار بود، هر چند بازارها امید کاهش داشتند اما بیانیه بانک، نگرانی و تشویش بازارها را زنده نگهداشت، بانک اعلام کرد بازارهای مالی دچار نوسان هستند و این نوسان به دلیل ریسک رشدی است که اخیرا اندکی افزایش یافته است اما تاکید کرد مهم‌ترین نگرانی بانک تورم است که هنوز به میزان مورد انتظار کاهش نیافته است.این خبر به مثابه آب سردی بود که خیال سرمایه‌گذاران را ناراحت کرد. این تاکید نشان می‌داد که بانک قصد ندارد در ادامه سال نرخ بهره را کاهش دهد. بازارها روزهای آخر هفته را با نوسان و تنزل شدیدی مواجه شدند و این موضوع باعث دخالت بانک‌های مرکزی در بازارهای و تزریق پول به سیستم بانکی شد. تحلیلگران معتقدند شرایط اخیر احتمالا باعث شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را زودتر از موعد برگزاری جلسه آینده بانک در سپتامبر کاهش دهد. نرخ بیکاری در ایالات متحده در ماه ژوئیه به ۶/۴درصد افزایش یافت که نسبت به ماه ژوئن افزایش یک‌دهم درصدی نشان می‌دهد. اما نرخ بهره‌وری نیروی کار دو بخش غیرکشاورزی در سه ماه دوم سال ۸/۱درصد ترقی یافت. این به معنای کاهش هزینه‌های کار برای تولیدکنندگان است که برای سیاست‌گذارانی که نگران افزایش تورم هستند خبر خوبی به‌شمار می‌رود.

گزارش فصلی درباره تورم در بریتانیا که پیش‌بینی بانک مرکزی این کشور را در مورد وضعیت تورم منتشر می‌کند نشان دادکه نرخ تورم در حدود ۲درصد ثابت خواهند ماند اگر نرخ بهره بریتانیا به ۶درصد افزایش یابد. بانک مرکزی بریتانیا ماه گذشته ۲۵/۰ نرخ بهره را افزایش داد و به ۷۵/۵درصد رساند.احتمالا بانک با انتشار این گزارش قصد دارد بازارها را برای نرخ بهره ۶درصدی آماده کند تولید صنعتی بریتانیا ۶/۰درصد در سه ماه دوم افزایش یافته است.در اروپا مازاد تجاری آلمان از ۴/۱۷میلیارد یورو (۵/۲۳میلیارد دلار) در ماه مه به ۹/۱۴میلیارد یورو در ماه ژوئن رسید. افزایش در میزان واردات آلمان از دلایل کاهش مازاد تجاری آلمان است.در فرانسه کسری تجاری فرانسه از ۲/۳میلیارد یورو در ماه مه به ۳میلیارد یورو در ماه ژوئن رسیده است.در کره جنوبی بانک مرکزی در کمال تعجب نرخ بهره را در برای دومین ماه متوالی با افزایش ۲۵/۰درصدی نرخ بهره این کشور به ۵درصد رسید.بازار وام خیلی گرم است و طی این سال‌ها خیلی رشد پیدا کرده است و خاطره حبابی که در نهایت در سال ۲۰۰۴ ترکیه را گرفتار کرد را زنده کرد. این که وام گیرنده نتوانند قروض خود را پرداخت کنند مهم‌ترین نگرانی سیاست‌گذاران اقتصادی است.