ایسنا- رییس‌جمهور پاکستان دیروز در نشست بیش از ۶۰۰ رهبر قبیله‌ای پاکستانی و افغان گفت، در حالی که افغانستان و پاکستان در گرداب اقدامات شبه‌نظامیان، افراطیون و بنیادگرایان فرورفته‌اند، دیگر کشورهای جهان با توسعه اقتصادی در حال حرکت رو به جلو هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پرویز مشرف رییس‌جمهور پاکستان در جلسه اختتامیه نشست «‌جرگه صلح» یا شورای قبیله‌ای که با هدف ریشه‌کنی خشونت روز افزون در افغانستان با حضور رهبران قبیله‌‌ای پاکستان و افغانستان از چهار روزپیش آغاز شده، اظهار داشت: در حالی که پاکستان و افغانستان با یک «شکل به شدت تاریک» از تروریسم مواجه هستند، جهان در حال پیشتازی است. «طالبان‌گرایی» مناطق مرزی افغانستان و پاکستان، مانع بهره‌مندی دو کشور از جهانی‌سازی شده است. مشرف که به هر دو زبان اردو و انگلیسی صحبت می‌کرد،‌ خاطرنشان کرد: علاوه بر افغانستان، پاکستان نیز شاهد ظهور شبه‌نظامیان و حملات خشونت‌آمیز علیه جامعه است. ما نمی‌توانیم در گذشته باقی بمانیم.

مسوولان نشست جرگه صلح اعلام کردند که هر پنج کمیسیون کاری این اجلاس، بحث‌ها در مورد مسایل مطرح در کمیسیون‌ها را تکمیل کرده و روی پیشنهاد‌های‌شان به توافق رسیده‌اند. پنج کمیسیون کاری جرگه امن منطقه‌ای در سومین روز از این جرگه، مسائلی چون مبارزه با تروریسم، ایجاد مناسبات حسنه و عدم مداخله در امور یکدیگر، جلوگیری از رفت و آمد جنگجویان در نقاط مرزی دو کشور، مبارزه با مواد مخدر و ایجاد کمیسیونی برای پیگیری و نظارت بر تطبیق توافقنامه‌های جرگه را بررسی کردند. اسماعیل یون، دبیر افغان جرگه امن گفت که اعضای این کمیسیون‌ها در طرح و تصویب پیشنهادها، با اختلاف‌نظر جدی مواجه نشده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این نشست ظرف روزهای گذشته بحث‌های داغی در مورد روابط دو کشور داشتند. سخنرانان هر دو کشور، گاهی دیپلماتیک و گاهی با بیان خیلی احساساتی، به مشکلات موجود میان دو کشور اشاره کرده و خواستار پایان ناامنی و قطع فعالیت شورشیان شدند.

مسوولان جرگه امن اظهار داشتند که برخی از تصمیم‌هایی که در این کمیسیون‌ها گرفته شده، مربوط به اردوگاه‌های تروریستی در مناطق مرزی دو کشور، مبارزه با ریشه‌های تروریسم و شریک ساختن اطلاعات میان افغانستان و پاکستان در راستای مبارزه با شورشیان می‌شود.

انتظار می‌رود قبل از تهیه قطعنامه نهایی، این نظریات یک بار دیگر از سوی هیات رییسه جرگه مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن از سوی روسای جمهور دو کشور، رسما اعلام شود.

همچنین گفته می‌شود که کمیسیون‌های کاری جرگه امن بر سر برگزاری اجلاس مشابهی در آینده به توافق رسیده‌اند که در آن تعداد کمتری از نماینده‌های هر دو کشور شرکت خواهند داشت.

وظیفه این اجلاس که گفته می‌شود این بار در پاکستان برگزار خواهد شد، نظارت بر تطبیق توافقات اجلاس کابل و طرح و تدوین برنامه‌های بعدی برای مبارزه با تروریسم خواهد بود.