تحکیم روابط در ضیافت همبرگر و هات‌داگ

گروه بین‌الملل- یک مهمانی ناهار به صرف همبرگر و هات‌داگ می‌تواند فصل جدیدی در روابط فرانسه و ایالات متحده باشد.

این ضیافت غیررسمی که از سوی جورج بوش برای نیکولاسارکوزی در املاک خانوادگی بوش ترتیب داده شد صمیمانه‌ترین دیدار روسای جمهور دو کشور پس از جنگ عراق به شمار می‌آید.

بوش در جریان دیدار خود با سارکوزی در ویلای کنبونک‌پورت، او را یک دوست خطاب کرد. خطابی که هیچگاه برای ژاک شیراک به کار نبرده بود. در واقع ورود ایالات متحده به جنگ با تروریسم به همان اندازه که به نزدیکی روابط ایالات متحده و بریتانیا منجر شد، باعث دور شدن از فرانسه شد.

جورج بوش که به همراه همسر و والدینش به استقبال نیکولا سارکوزی آمده بود در همان بدو استقبال از او گفت: ما روابط خوبی با فرانسه خواهیم داشت حتی اگر در مواردی توافق نداشته باشیم.

جورج بوش در حالی که از پیروزی سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ابراز رضایت می‌کرد ادامه داد: ما روی برخی مسائل توافق نداریم، اما اجازه نخواهیم داد این عدم توافق‌ها باعث شود که در دیگر زمینه‌ها هم نتوانیم با یکدیگر همکاری کنیم.

بوش از مساله عراق به عنوان اصلی‌ترین نقطه عدم توافق بین فرانسه و ایالات متحده یاد کرد.

روسای جمهور آمریکا و فرانسه پیش از شرکت در ضیافت‌ ناهار و قایق سواری که می‌تواند نشانگر گشایش عصر جدیدی در مناسبات دو جانبه باشد، بر دوستی دو کشور تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا و همتای فرانسوی‌اش نیکولا سارکوزی، بر دوستی و پیوند دو کشور تاکید کرده‌اند اما در عین حال اذعان داشتند که به دنبال تنش‌ها میان جورج بوش و ژاک شیراک رییس جمهور سابق فرانسه که عمدتا به خاطر جنگ در عراق بود، آنان نیز در برخی موارد با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

سارکوزی پس از ورود به مجموعه تفریحی متعلق به خانواده بوش در سواحل کنبونک پورت اظهار داشت: فرانسه و آمریکا نزدیک به ۲۵۰ سال با یکدیگر متحد و دوست بوده‌اند. رییس جمهور فرانسه افزود: تمامی گورستان‌هایی که در این گوشه‌ از اقیانوس اطلس دیده می‌شوند، این گورستان‌هایی که بر آستانه‌شان صلیب سفیدی نصب شده، متعلق به سربازان جوان آمریکایی است که به‌خاطر ما جان خود را از دست دادند. این از مساله سارکوزی و بوش به مراتب مهم‌تر است.

وی در ادامه گفت: آیا ما در مورد همه مسایل با یکدیگر اتفاق نظر داریم؟ خیر، چرا که در یک خانواده طبیعتا اختلاف نظرهایی وجود دارد. ما در یک خانواده هستیم و این حقیقی است.

بوش نیز رییس‌جمهور فرانسه را یک متحد خواند و وعده داد که وی و سارکوزی دیداری صمیمانه داشته باشند.

رییس جمهور آمریکا بیان داشت: کاملا بدیهی است که اختلافات با فرانسه وجود داشته است اما چون یکسری اختلاف‌نظرها وجود دارد این بدان معنی نیست که نمی‌توان روابط خوبی برقرار کرد. ما درباره مقولاتی کلیدی به بحث و گفت‌وگو خواهیم پرداخت. یک نکته خوب در مورد سارکوزی این است که او درباره هر مساله‌ای که فکر می‌کند به شما می‌گوید، به همین خاطر شما دقیق می فهمید که مواضع او چیست و من امیدوارم که سارکوزی نیز درباره من همین نکات را بگوید او واقعا از خود حسن نیت نشان داده است.

وی تصریح کرد: ما در جهانی بسیار پیچیده به‌سر می‌بریم و فرصت‌های بسیاری وجود دارد تا بتوان صلح را به ارمغان آورد.

در همین حال برخی تحلیلگران سفر سارکوزی به ایالات متحده را فصل نوینی در روابط این دو کشور دانستند.

سارکوزی که با شعارهای اقتصاد آزاد و نزدیکی روابط به ایالات متحده روی کار آمده بود اکنون در حال تحقق بخشیدن به شعارهای خود است.با این وجود سارکوزی وظیفه سنگینی دارد چرا که نزدیکی بیش از اندازه به جورج بوش می‌تواند عواقب سنگینی برای او و حزبش به دنبال داشته باشد.