ملاقات تاریخی رهبران دو کره پس از 7 سال

گروه بین‌الملل - مقامات سیاسی دو کشور کره‌جنوبی و کره‌شمالی دیروز اعلام کردند که رهبران این دو کشور در روز ۲۸ اوت در پیونگ‌یانگ با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی قرار است پرزیدنت رو موهیون رییس‌جمهور کره‌جنوبی میهمان همتای شمالی خود کیم جونگ ایل در پیونگ‌یانگ باشد. این دومین ملاقات رسمی رهبران دو کشور از زمان تقسیم کره به دو بخش شمالی و جنوبی است. هفت سال قبل برای اولین بار کیم - جونگ ایل با پرزیدنت دائه جونگ رییس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی دیدار کرد. آن ملاقات اولیه پیوندهای میان دو کشور را تقویت کرد و باعث آشتی میان دو کشور شد که پیش از آن تقریبا در حالت جنگ بسر می‌بردند. امید می‌رود ملاقات دوم نیز باعث بهبود تدریجی روابط کره شمالی با جهان خارج شود که در حال حاضر به دلیل پروژه ‌اتمی‌اش و مذاکرات با ایالات متحده برای تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای وجهه سیاسی مناسبی دارد.

مقامات دو کره می‌گویند انجام دیدار رسمی رهبران دو کشور پس از آنکه کیم مان بوک رییس اداره اطلاعات و امنیت کره‌جنوبی دو یار به کره‌شمالی سفر کرد، میسر و ممکن شد.

سخنگوی دولت کره‌جنوبی به خبرنگاران گفت، این ملاقات به گشایش دوره جدیدی از صلح و آشتی میان دو کره کمک خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند این ملاقات نشانه‌ای از تمایل آقای کیم به همکاری بیشتر با جامعه بین‌المللی است. به نظر تحلیلگران غربی اینکه رییس‌جمهوری کره‌شمالی پذیرفته است تا راکتور اصلی یونگ - بیون را تعطیل کند خود گام مهمی برای پاسخ مثبت به تقاضای جامعه جهانی برای خلع سلاح بود که هدف آن پایان دادن به برنامه‌های اتمی است.

انگیزه رییس‌جمهور کره‌جنوبی برای برگزاری این دیدار، ناشی از این حقیقت است که احتمالا این آخرین شانس وی برای تاثیرگذاری بر آینده سیاسی‌اش در کره‌جنوبی است. رو موهیون که در آستانه پایان دوران زمامداری‌اش قراردارد به شدت در کشورش نامحبوب است و برای اینکه بتواند مجددا بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زند نیاز دارد تا چنان کارنامه درخشانی داشته باشد که مردم را متقاعد به رای مجدد کند. رهبران دو کشور نیک می‌دانند که حزب مخالف ‌یعنی حزب ملی بزرگ که از موضع‌گیری تندتری در قبال کره‌شمالی طرفداری می‌کند ممکن است برنده انتخابات آتی باشد. رومر هیون در ۵فوریه باید از قدرت خداحافظی کند.

جوان مور سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده پس از انتشار خبر ملاقات رهبران دو کره گفت، ما همواره از گفت‌وگوهای میان دو کره استقبال و حمایت کردیم و امیدواریم این نشست هم به گسترش صلح و امنیت در شبه‌جزیره کره کمک کند. لیوجیا جائو سخنگوی وزارت خارجه چین هم در این باره گفت: چین معتقد است که ملاقات رهبران دو کشور قطعا دستاورد مثبت خواهد داشت.

در اجلاس رهبران دو کره در سال ۲۰۰۰، کیم جونگ ایل به گرمی از رییس‌جمهوری کره‌جنوبی استقبال کرد، این در حالی است که دو کشور از پایان جنگ کره در ۵۳-۱۹۵۰ تاکنون پیمان صلح امضا نکرده‌اند. اما پس از نشست سال ۲۰۰۰، روابط میان دو کره گرم‌تر شد. پروژه‌های اقتصادی مشترک شروع شد و جلساتی برای ملاقات خانواده‌هایی که در اثر تقسیم که پس از جنگ معروف کره، جدا شده بودند، ترتیب داده شد.

کیم‌دائه جونگ، رییس‌جمهوری وقت کره جنوبی برای تلاش به برقراری روابط و تخفیف تنش با کره شمالی برنده جایزه صلح نوبل شد، اما ناگزیر شد به دلیل ارسال پول به کره شمالی قبل از آغاز گفت‌وگوها، عذرخواهی کند.

اجلاس ماه اوت میان رهبران ارشد دو کره در حالی انجام خواهد گرفت که امیدها برای ایجاد صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره به دنبال موافقت پیونگ‌یانگ برای کنار گذاشتن برنامه‌های هسته‌ای خود افزایش یافته است.

مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی تصریح کرد که اجلاس ماه اوت میان رهبران دو کره به روند حصول پیشرفت در راستای حل بن‌بست هسته‌ای کره‌شمالی و ایجاد یک معاهده صلح در شبه‌جزیره کره کمک خواهد کرد.

یانک‌جوگ چون همچنین اعلام کرد که این اجلاس شامل ایجاد اعتمادسازی میان ارتش‌های دو کره می‌باشد.

رو موهیون نیز که در سال ۲۰۰۳ به قدرت رسید، بارها اعلام کرده است که وی در هر زمان و هر مکان حاضر است با کیم‌جونگ‌ایل دیدار و گفت‌وگو کند.