گروه بین‌الملل- به دنبال افزایش تولید اوپک که در گزارش‌های جدید این سازمان ذکر شده است قیمت نفت خام در نخستین روز کاری این هفته در بورس‌های نفت کاهش یافت. در حالی که سقف تولید رسمی اوپک ۲۶میلیون بشکه است، گزارش‌های رسمی سازمان نشان می‌دهد که اعضای این سازمان در طول ماه جولای اعضای این سازمان به طور متوسط ۵۹۵هزار بشکه بیشتر بوده است. به گزارش بلومبرگ این افزایش تولید بالاترین رشد تولید اوپک پس از کاهش ماه فوریه امسال است. به این ترتیب هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت دیروز به قیمت ۸۰/۷۴دلار خرید و فروش شد. این کاهش قیمت در حالی اتفاق افتاد که بهای نفت خام در اواسط هفته گذشته به رکورد بی‌سابقه ۷۷/۷۸دلار در هر بشکه رسید. تحلیلگران دیروز افزایش تولید اوپک را گامی در راستای تعهد این سازمان به تامین نفت‌خام عنوان کردند. در طول هفته‌های گذشته اوپک به دو دسته تقسیم شدند. یک دسته عقیده داشتند که افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی است و ربطی به کمبود عرضه ندارد. دسته دوم عقیده دارند که قیمت‌ها بسیار بالا است و می‌توان در این شرایط قیمت‌ها را تا سطح ۶۵دلار نیز پایین آورد. آنتونی نوئان تحلیلگر بازار انرژی و نفت‌خام در این مورد به بلومبرگ گفت: افزایش تولید اوپک بیشتر ناشی از محدودیت‌های ذخیره‌سازی در کشورهای کوچک است. توسعه میادین نفتی باعث شده تا تولید افزایش پیدا کند. کشورهایی که که توانایی ذخیره سازی نفت خام تولیدی را ندارند آن را صادر کرده و در نتیجه تولید به طور ناخواسته بالا می‌رود.

از سوی دیگر ارنست فالون تحلیلگر موسسه سنجش ریسک میتسوبیشی نیز در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان مالی گفت: تولید نفت عراق در ماه گذشته میلادی ۳۱۰هزار بشکه افزایش یافته و به ۲میلیون و ۲۳۵هزار بشکه رسیده است که بالاترین تولید از اکتبر ۲۰۰۴ تاکنون است.

همچنین تولید نیجریه نیز افزایش ۱۵۰هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد. این افزایش تولیدها سبب آرامش روانی در بازار نفت و اطمینان از تداوم عرضه شده است.

با این حال اکنون یک بار دیگر خطر توفان‌های موسمی به سراغ بازار نفت آمده است. به گزارش اداره ملی هواشناسی ایالات متحده ۸۰درصد توفان‌های موسمی در آمریکا و خلیج مکزیک حد فاصل ماه‌های اوت تا اکتبر اتفاق می‌افتد. این توفان‌ها به دو روش می‌توانند برای بازارهای نفت و مصرف کنندگان دردسر ایجاد کنند. از یک سو می‌توانند موجب ویران شدن تاسیسات نفتی شوند و از سوی دیگر توفان از ورود نفتکش‌ها به بندرگاه جلوگیری می‌کند که در هر دو حال کاهش عرضه را به همراه دارد.