گروه بین‌الملل - تنزل روز جمعه وال استریت و نیز تقویت ارزش ین در مقابل دلار باعث تنزل سهام در توکیو در اولین روز هفته شد.

به گزارش رویتر از توکیو شاخص‌های سهام در توکیو به دلیل افت شدید وال استریت در روز جمعه ضرر دادند اما آنچه باعث محدود شدن این ضرر شد انتشار گزارش درآمد شرکت‌ها بود که سرمایه‌گذاران را امیدوار و فضای منفی در بازار را تبدیل کرد.

به اعتقاد فعالان بازار برای سرمایه‌گذاران دشوار است که با وجود ین قوی و از طرفی نگرانی درباره وام‌های SUB PRIME که بر دسترسی سرمایه‌گذاران به اعتبارات مالی تاثیر می‌گذارد بتوانند دست به ریسک بزنند و جریان عادی را در بازار حفظ کنند هر چند انتشار گزارش خوب از افزایش درآمد کمپانی‌ها در سه ماه دوم سال توانست انگیزه اندکی به سرمایه‌گذاران برای اقدام به خرید بدهد. به این ترتیب در صبح روز دوشنبه شاخص سهام نیکی ۹/۰درصد از دست داد. این در حالی است که شاخص نیکی روز جمعه را با ۰۳/۰درصد تنزل سپری کرد و برای کل هفته فقط ۸/۱درصد از دست داده بود.

سایر بازارهای آسیایی هم در روز دوشنبه تحت تاثیر کسادی شدید روز جمعه وال استریت بودند و اولین روز هفته را با تنزل به پایان بردند. به هر حال این نگرانی در باره اقتصاد ایالات متحده، بزرگ‌ترین مقصد و مصرف‌کننده کالاهای آسیایی است که بر بازار تاثیر می‌گذارد. در واقع بازار از بی ثباتی بیزار است. این در حالی است که اکنون معلوم نیست چه کسی، چگونه، چرا و چه چیزی قرار است بر بازار تاثیر بگذارد.

شاخص سهام سنگاپور ۸/۳درصد را از دست داد و بزرگترین بازنده روز دوشنبه آسیا لقب گرفت و هنگ‌کنگ، ۴/۲درصد تنزل یافت.

ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب روز دوشنبه درآسیا تنزل یافت. هر دلار روز دوشنبه به ازای ۱۹/۱۱۷ین معامله شد که از آخر مارس تا کنون بی سابقه است. نرخ برابری یورو در برابر دلار، به ازار هر یورو ۳۸۴۰/۱دلار بود، با اینهمه دلالان ارز معتقدند کاهش یا افزایش ارزش دلار نمی‌تواند ناشی لاز نگرانی برای وام‌های sub prime باشد. موضوع ارزش دلار بستگی به عوامل دیگری دارند که هرچند نگران‌کننده هستند اما می‌توان امید به دگرگونی آن داشت.

وال‌استریت در حالی به استقبال هفته آینده خواهد رفت که چشم‌انداز روشنی برای تغییر شرایط منفی کنونی در بازار وجود ندارد مگر بانک مرکزی آمریکا آن را نجات دهد. جلسه مقامات بانک مرکزی در روز سه‌شنبه کلید حل مساله است، بانک تصمیمی خواهد گرفت که سرمایه‌گذاران هم‌اینک درباره آن نگران هستند و باعث محدودیت دسترسی به اعتبارات خواهد شد یا بازار را نجات خواهد داد. ماه‌ها است که بانک مرکزی در انتظار احیای اقتصادی است و با اینکه بن برنانک پیوسته اعلام می‌‌کند که فشارهای تورمی کاملا مهار نشده است اما به امید بهبود اقتصاد از افزایش نرخ بهره اجتناب کرده است، هر چند وال‌استریت انتظار نه توقف که کاهش نرخ بهره را داشت.

به اعتقاد تحلیلگران آشفتگی و پریشانی که در بازار در هفته‌های اخیر وجود داشت، چیزی بیش از تعدیل و تصحیح بود و بنابراین قطعا باید برای مقامات بانک مرکزی هم نگران‌کننده باشد. بازار در عین‌حال احتیاج دارد تا باور کند مقامات بانک مرکزی ناآرامی و تشویش بازار را درک می‌کنند.