دولت نوری‌المالکی در آستانه سقوط قرار گرفت

گروه بین‌الملل- با خروج وزرای عضو جبهه التوافق از کابینه نوری‌المالکی دولت عراق در آستانه یک انسداد سیاسی قرار گرفت که می‌تواند به فروپاشی دولت نوری‌المالکی منجر شود. جبهه التوافق بزرگترین گروه سنی عضو کابینه عراق بود که هفته گذشته اخطار داد که از دولت کناره خواهد گرفت مگر آنکه بتواند به خواست‌هایش برسد. این درخواست‌ها از سوی نوری المالکی پذیرفته نشد و سرانجام وزرای این حزب از کابینه بیرون رفتند. با خروج این وزرا از کابینه مالکی، تعداد وزرای کناره گرفته از کابینه به ۱۲ نفر رسید. در همین حال حزب العراقیه که ایاد علاوی نخست‌وزیری پیشین عراق ریاست آن را بر عهده دارد نیز دیروز با سخنان تندی کابینه و نوری المالکی را مورد حمله قرار داد و اعلام کرد که به زودی وزرای عضو فهرست العراقیه نیز کابینه را ترک خواهند کرد. به این ترتیب در صورت خروج این وزرا از کابینه تعداد وزرای مستعفی کابینه مالکی از ابتدا تاکنون به ۱۷ وزیر خواهد رسید. این کناره‌گیری‌ها اکنون دولت شیعی مالکی را در شرایط سختی قرار داده است.

در همین حال سلیم الجبوری سخنگوی جبهه التوافق خواستار اجرای شروط این حزب برای بازگشت وزرا به کابینه شد. وی با بیان اینکه جبهه التوافق حزب بزرگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت گفت: وزرای جبهه التوافق به این دلیل از کابینه خارج شدند که نخست‌وزیر توجهی به پیشنهادهای اصلاحی جبهه التوافق نکرد. وی با رد سخنان تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید که این حرکت را یک مانور سیاسی خوانده بود، گفت: این حرکت به هیچ عنوان یک مانور سیاسی نیست بلکه ما همواره اعلام کرده‌ایم تنها زمانی به دولت بازمی‌گردیم که دولت قصد اجرای برنامه‌های اصلاحی را داشته باشد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که به نظر می‌رسد دولت مالکی نتواند شروط جبهه التوافق را به اجرا درآورد. گرفتن یکی از پست‌های وزارت نفت یا وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین فرماندهی بخشی از طرح امنیتی و آزادی ۶۰هزار زندانی محاکمه نشده عراقی، برخی از شروط جبهه التوافق برای بازگشت به پست وزارت در دولت نوری المالکی است.

نوری المالکی اکنون در حالی در برابر گروه‌های سنی قرار گرفته است و شاهد خروج وزرا از کابینه است که به نظر می‌رسد حمایت مجلس را نیز از دست داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز گزارش داد که منابع نزدیک به پارلمان عراق اعلام کرده‌اند که به زودی اجلاسی متشکل از نمایندگان احزاب و سران قبایل و عشایر عراق برای تعیین تکلیف دولت برپا خواهد شد. این کنفرانس در حالی می‌خواهد تشکیل شود که در صورت خروج وزرای فهرست العراقیه عملا دولت نوری المالکی از رسمیت افتاده و منحل خواهد شد. در همین حال خبرگزاری ایسنا نیز گزاش داد که نوری المالکی با ابراز تاسف از خروج وزرای التوافق اعلام کرده که کماکان به ارتباط خود با سران احزاب ادامه خواهد داد.

نوری‌المالکی اظهار داشت: ما به گفت‌وگو، تفاهم و ادامه تلاش‌ها برای برقراری همبستگی و ارتباط با تمامی احزاب عراقی ایمان داریم و معتقدیم تنها راه‌حل بحران‌های عراق آن است که ما همچنان به رغم تمامی شرایط سخت موجود بر سر راه ادامه روند سیاسی به ارتباطات و تعامل و همکاری خود با احزاب ادامه دهیم.

مالکی گفت:‌ دولت عراق به رغم عقب‌نشینی جبهه توافق مسوولیت‌های ملی و قانونی خود را کنار نخواهد گذاشت و همچنان به تلاش خود برای بازسازی و ساخت زیربنای موسسه دولتی عراق و برقراری قانون در این کشور ادامه خواهد داد.

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: متاسفانه کسانی هستند که همچنان به ایجاد فتنه، اغتشاش، هرج و مرج و سوق دادن کشور به سوی جنگ‌های طوایفی فکر می‌کنند.

جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا نیز ویدئو کنفرانس مشترکی را در پشت درهای بسته با نخست‌وزیر عراق انجام داد.

منابع نزدیک به مالکی اظهار داشتند:‌ بوش در این ویدئو کنفرانس درپی ارزیابی آخرین تحولات جاری در عراق بود.

تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: مالکی در این دیدار به بوش بار دیگر تاکید کرده است از هیچ تلاشی برای برقراری توافق و همبستگی با احزاب داخلی عراق جهت حل و فصل مشکلات اساسی فعلی در این کشور دریغ نخواهد کرد.در همین حال، برخی تحلیلگران عقیده دارند که ایالات‌متحده و عربستان به دنبال روی کار آوردن یک دولت اهل تسنن در عراق هستند و اعلام آمادگی عربستان برای برقراری روابط دیپلماتیک با عراق در شرایطی که دولت مالکی بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است نیز می‌تواند گامی در این راستا باشد.