گروه بین‌الملل- رودریگو راتو، رییس صندوق بین‌المللی پول دیروز در خصوص تهدیدهای موجود علیه روند توسعه اقتصادی جهان و جهانی شدن هشدار داد. راتو با بیان اینکه سرمایه‌گذاری جهانی وآینده رشد اقتصادی جهان می‌تواند دستخوش این تغییرات و تهدیدها قرار گیرد، گفت: افزایش ریسک بازارهای مالی جهان در کنار افول برخی بخش‌های اقتصادی بزرگ در اقتصادهای پیشرو سبب افزایش ریسک سرمایه‌‌گذاری و همچنین به خطر افتادن سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خواهد شد. رییس صندوق بین‌المللی پول که در جمع بازرگانان فیلیپین سخنرانی می‌کرد، گفت: یکی از نگرانی‌های اساسی اکنون خرید سهام شرکت‌ها بوسیله بخش‌خصوصی است. این روند اکنون سرعت نگران‌کننده‌ای پیدا کرده است. بسیاری از این خریدها به وسیله وام‌های بسیار کلان انجام می‌شوند که از پشتوانه لازم برخوردار نیستند. این وام‌ها در بسیاری مواقع بازگردانده نمی‌شوند و این تهدیدی برای بازارهای پول و بانک‌ها است. رودریگو راتو با بیان اینکه این وضعیت اکنون تا حدودی در ایالات متحده رخ داده است گفت: به عقیده ما وام‌های غیربانکی ساب پرایم در ایالات متحده اکنون به این وضعیت گرفتار شده‌اند. افراد وام‌های کلان ساب پرایم برای خریداری مسکن گرفته‌اند و اکنون نمی‌توانند آنها را بازگردانند. وام‌های ساب‌پرایم وام‌هایی هستند که به وسیله موسسات مالی و اعتباری به افرادی که امکان گرفتن وام از بانک را به دلیل اعتبار کمتر ندارند داده می‌شود و از سود بیشتری برخوردار هستند.

راتو با اشاره به اینکه این‌گونه توسعه بخش‌خصوصی به جهانی شدن ضربه می‌زند گفت: اینگونه رشدهای غیرواقعی بخش‌خصوصی که با وام‌های بدون بازگشت همراه است مختص کشورهای اندک نیست و در حال تبدیل شدن به یک اپیدمی در جهان است. سرمایه‌گذاران اکنون دیگر نمی‌توانند اعتماد کنند و از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران ضربه سنگینی به اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد.

رییس صندوق بین‌المللی پول که در پاییز امسال به طور زودهنگام از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد در ادامه سخنان خود وضعیت اقتصاد جهان را خوب توصیف کرد و گفت: با وجود اینکه ریسک‌ها همواره اقتصاد جهانی را تهدید می‌کنند می‌توان گفت که شرایط کلی اقتصاد جهانی خوب است و این به دلیل رشد اقتصادی چشمگیر اقتصادهای نوظهور آسیایی است که اثرات منفی کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده را خنثی می‌کند. صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته چشم‌انداز خود از رشد اقتصادی جهان را در سال ۲۰۰۷ میلادی ۲/۵درصد اعلام کرد که این رشد با همین نرخ در سال ۲۰۰۸ نیز ادامه پیدا می‌کند. رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۶ از نظر صندوق بین‌المللی پول ۵/۵درصد بوده است. کاهش رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۷ بیش از هر چیز دیگر به دلیل کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده است که کارشناسان از آن به موتور اقتصادی جهان تعبیر می‌کنند.