دنیای اقتصاد- کاهش قیمت نفت تنها یک روز توانست در مقابل میل شدید این کالا به افزایش قیمت‌ها مقاومت کند، اما اتفاقی که بسیاری از تحلیلگران را بیشتر متعجب کرد، عبور قیمت نفت اوپک از مرز 73دلار بود.

قیمت نفت اوپک به ۲۳/۷۳ دلار رسید
انفجار قیمت در اوپک
گروه بین‌الملل- کاهش قیمت نفت تنها یک روز توانست در مقابل میل شدید این کالا به افزایش قیمت‌ها مقاومت کند و از آخرین دقایق کاری بورس‌های نفت در روز پنج شنبه بار دیگر قیمت‌ها افزایش پیدا کرد.
این روند در صبح روز جمعه نیز ادامه یافت. البته دیروز بازارهای لندن و توکیو شاهد افزایش شدید قیمت‌ها بودند و نفت در نایمکس نیویورک تغییر چندانی نداشت.
گرچه نفت برنت دریای شمالی دیروز بار دیگر خود را به مرز ۷۸دلار در هر بشکه رسانید اما اتفاقی که بسیاری از تحلیلگران را متعجب کرد عبور قیمت نفت اوپک از مرز ۷۳دلار بود.
به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت دیروز بهای هر بشکه از سبد نفتی این سازمان با 26/1دلار افزایش به 23/73دلار در هر بشکه خرید و فروش شد.
این رقمی است که بسیاری از واردکنندگان را شگفت‌زده کرده است. هر چند اعضای اوپک با توجه به سیاستی که در دو ماه گذشته از خود نشان دادند، به نظر می‌رسد در انتظار چنین قیمت‌هایی بوده‌اند. به هر روی دیروز یک روز طلایی برای اعضای اوپک و یک روز سیاه برای مصرف‌کنندگان نفت‌خام بود.
اوپک اکنون نزدیک به 40درصد نفت خام جهان را تامین می‌کند. این بالاترین قیمت نفت اوپک تاکنون است.
نفت پس از آن گران شد که صبح دیروز شرکت نفت توتال اعلام کرد نمی‌تواند به قول خود مبنی بر افزایش ۲۴۰هزار بشکه‌ای تولید در میادین نفتی آنگولا به خصوص میدان دالیا عمل کند. توتال سومین شرکت نفتی بزرگ اروپا است که اصلی‌ترین تولیدکننده در آنگولا به حساب می‌آید.
آنگولا به تازگی و در جریان اجلاس ماه مارس در وین به عضویت اوپک درآمد. این کشور هنوز از نظام سهمیه‌بندی اوپک تبعیت نمی‌کند واردکنندگان امیدوار بودند با توجه به عدم پایبندی آنگولا به نظام سهمیه‌بندی بتوانند این کشور را مجاب به تولید نفت بیشتری کنند اما مشکلات فنی اکنون افزایش تولید آنگولا را نیز در پرده ابهام قرار داده است.
نفت برنت دریای شمال نیز دیروز را با افزایش بیش از یک دلار در هر بشکه به پایان رسانید.
دیروز این قیمت نفت مرغوب در پیک معاملات به بهای 98/77 سنت در هر بشکه خرید و فروش شد.
به این ترتیب نفت برنت ۵۳/۱دلار افزایش قیمت داشته است.
یکی از مهم‌ترین اخباری که دیروز بر بازار نفت اثر گذاشت و زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم کرد، اخبار منتشر شده در مورد واردات نفت چین بود.
به گزارش رویترز واردات نفت‌خام چین که اکنون دومین واردکننده نفت جهان پس از ایالات متحده است در ماه ژوئن به میزان ۲۰درصد افزایش پیدا کرده است.
این می‌تواند یک روند نگران‌کننده باشد. در صورتی که تقاضا در چین و دیگر کشورها به همین منوال افزایش پیدا کند دیری نخواهد گذشت که مازاد عرضه فعلی بازار نیز از میان خواهد رفت.
به خصوص که این روزها عرضه سیر نزولی‌ اندکی نیز دارد و هیچ خبر خوشی درباره افزایش عرضه به گوش نمی‌رسد.