گروه بین‌الملل- کاهش مداوم ارزش دلار در روز‌های اخیر نگرانی درباره وضعیت اقتصادی ایالات‌متحده را افزایش داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در روز پنج‌شنبه نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۳۷۹۰/۱ رسید، هرچند در ادامه روز اندکی تنزل یافت و به ۳۷۸۲/۱ دلار برای هر یورو رسید. همچنین نرخ مبادله پوند در برابر دلار به بالاترین حد در ۲۶ سال اخیر رسید و هر پوند به ازای ۰۳۴۴/۲ دلار معامله شد که افزایشی بیشتر از ۲ برابر را نشان می‌دهد. اگرچه ارزش دلار در سال‌های اخیر در مقابل یورو و پوند پیوسته در حال کاهش بوده است، اما تنزل اخیر ارزش دلار بی‌سابقه و نگران‌کننده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران را وحشت‌زده کرده است.

تزلزل و نوسان در ارزش دلار اعتماد به برترین واحد پول دنیا را زایل کرده است و تقاضا برای دریافت وام با نرخ بهره بالا را دچار سکون و رکود کرده است. ضعف و کسادی بازار مسکن در ایالات متحده دلار را تحت فشار قرار داده است و باعث شده است که سرمایه‌گذاران وام‌های با نرخ سود بالا را مخاطره‌آمیز بدانند که خود می‌تواند تاثیر منفی بر بازار مسکن بگذارد. کسادی بازار مسکن می‌تواند بانک مرکزی آمریکا را وا دارد تا برای تقویت رشد اقتصادی آمریکا، نرخ بهره را در این کشور کاهش دهد.

با اینکه کاهش نرخ بهره در ایالات متحده، آرزوی سرمایه‌گذاران وال‌استریت است اما شرایطی که باعث کاهش نرخ بهره می‌شود، می‌تواند باعث کاهش میزان سرمایه‌گذاری در آمریکا هم بشود، آن هم درست در زمانی که بسیاری از بانک‌های مرکزی به ویژه در کشورهای صنعتی در حال افزایش نرخ بهره خود هستند. بانک مرکزی اروپا نرخ بهره منطقه یورو را در سال‌جاری چند بار در فواصل معین افزایش داده است. بانک انگلیس اخیرا برای مهار تورم نرخ بهره را ۲۵/۰درصد افزایش داده است. بانک مرکزی ژاپن که اعلام کرده است، همه چیز را تحت کنترل دارد، انتظار می‌رود به زودی نرخ بهره این کشور را افزایش دهد. به اعتقاد تحلیلگران مادام که بازار به کاهش نرخ بهره به جای افزایش بهره در کشورهای اروپایی توجه داشته باشد، جریان کنونی تنزل ارزش دلار ادامه خواهد داشت و اساسا این جریان سالمی نیست.

اما کاهش ارزش دلار بسیاری از جمله مسافران اروپایی آمریکا را خوشحال می‌کند که می‌توانند به راحتی خرید کنند و از همه جا دیدن کنند.

کمپانی‌های اروپایی که کالاهای خود را به آمریکا صادر می‌کنند، احتمالا نخواهند توانست با کالاهای آمریکایی رقابت کنند، زیرا دلار ارزان‌تر، کالاهای اروپایی را گران‌تر از کالاهای آمریکایی می‌سازد و در نتیجه کالاهای اروپایی گران نه در آسیا و نه در آمریکا نخواهد توانست رقابت کند، زیرا پول‌های آسیایی و دلار از یورو و پوند ارزان‌تر هستند. سودی که می‌تواند نصیب تولیدکنندگان آمریکایی از رهگذر دلار ارزان شود، باعث می‌شود تا دریابیم که در پشت جریان تنزل ارزش دلار، سیاستی عامدانه در کار است و ایالات متحده می‌خواهد با تضعیف ارزش دلار، ضعف افزایش کسری بودجه خود را بپوشاند تا قیمت واردات را در مقابل صادرات خود افزایش دهد و چاره‌ای برای کسری تجاری خود بیابد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها پس از فشار مداوم به چین برای دخالت نکردن در ارزش پول، خود به این نتیجه رسیدند که سیاست تضعیف ارزش دلار به نفع احیای اقتصادی این کشور است. روند مداوم تنزل ارزش دلار، ممکن است واکنش کشورهای اروپایی را درباره سیاست پولی بانک مرکزی اروپا برانگیزد، جریانی که با اعتراض رییس‌جمهور فرانسه به یوروی گران آغاز شده است.