بوش، رییس‌جمهور نامحبوب

گروه بین‌الملل - شکی نیست که جورج - دبلیو - بوش رییس‌جمهور فعلی آمریکا در جهان رییس‌جمهور محبوبی نیست. هر جا که می‌رود از دیدار کشورهای پیشرفته و دوست تا کشورهای فقیر مردم معترض به حضور وی به خیابان‌ها ریخته و عروسک وی را به آتش می‌کشند و به این ترتیب تنفر خود را از سیاست‌های وی ابراز می‌کنند. این تنفر در سطح جهان به حدی است که سیاستمداران و روسای دولت‌هایی که نزدیک به وی هستند و به همراهی و دوستی با بوش شهره‌اند، ناگزیر از کناره‌گیری‌اند وگرنه مردم خود در انتخابات، آنها را از اریکه قدرت به زیر می‌کشند، این اتفاق در مورد نخست‌وزیر اسپانیا و بریتانیا رخ داد. مردم بریتانیا در حالی‌که فقط دو هفته از شروع به کار گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا می‌گذرد از وی خواسته‌اند از جورج بورش و سیاست‌های وی بیشتر انتقاد کند.

این اولین بار است که ایالات متحده چنین رییس‌جمهور رکوردشکنی در برانگیختن احساسات منفی جهانی به خود می‌بیند، پیش از این شاید فقط برخی از روسای‌جمهور شوروی سابق که هاله‌ای از ابهام و خوف آنها را احاطه کرده بود، ظرفیت و قابلیت جذب احساسات منفی مردم را داشتند که البته از حیث وسعت به پای جورج بوش نمی‌رسند.با این همه، تنفر از رییس‌جمهور یک کشور بزرگ، ثروتمند و قدرتمند و البته قلدر در جهان چندان جدید و بعید نیست، اما نامحبوب آن در کشورش است که تعجب‌برانگیز است. جورج بوش در حالی به ریاست‌جمهوری انتخاب شد که در تبلیغات انتخاباتی نتوانست به سوالات ساده چند دانش‌آموز پاسخ گوید و این موضوع برای کشورش که رییس‌جمهور قبلی آن فارغ‌التحصیل بهترین دانشگاه‌های آمریکا در رشته حقوق بود، اندکی سخت و دشوار بود. به‌هرحال او با آرای مشکوک در فلوریدا که برادرش فرماندار آنجا بود در رقابت با ال‌گور به ریاست‌جمهوری رسید. به هر حال او نماینده بخشی از آرای مردم است و در انتخابات بعدی، بار دیگر رقیب دموکرات خود را شکست داد و باوجود افتضاح جنگ افغانستان و عراق بر سر کارآمد.

اما در آخرین نظرسنجی که موسسه گالوپ انجام داده است، رییس‌جمهور آمریکا که اکونومیست وی را «اردک شل» خوانده است فقط ۲۹درصد حمایت مردم را به دست آورده است. مهم‌ترین دلایل تنفر مردم از وی جنگ عراق و مشکلاتی است که آمریکا برای حضور طولانی خود در عراق با آن مواجه شده است. علاوه بر این قانون جدید مهاجرت نیز بر مشکلات اقتصادی آمریکا افزوده است و منجر به کندی رشد اقتصادی در کشور شده است. مهاجران غیرقانونی که به عنوان کارگران ارزان‌قیمت، یکی از عوامل رونق اقتصادی هستند با قانون جدید مهاجرت، اجازه کار ندارند.

به هر حال گویی مردم برای تنفر از بوش حتما به عوامل و دلایل داخلی هم احتیاج داشتند تا تنفر از رییس‌جمهور خود را تمام کنند.

با این همه با توجه به اینکه وی دو بار پیاپی به ریاست‌جمهوری رسیده است، احساس مردم به وی ترکیبی از عشق و تنفر است، که در مواردی می‌تواند هر یک از این احساسات با عواملی مانند تنفر از کشور خارجی یا اساسا تهدید خارجی که این روزها تروریسم است، ترکیب بشود و نتیجه‌ای شگفت‌انگیز خلق کند.

او رییس‌جمهور روشنفکری نیست، تحصیلات دانشگاهی ندارد و از این حیث مردم برای او احترامی قائل نبودند، اما او ‌توانست برخی را متقاعد کند که از چیزی به اسم تروریسم و آن هم تروریسم اسلامی بترسند و مردم به وی رای دادند. او چه محبوب باشد و چه نباشد دو دوره مردم را متقاعد کرده است او را انتخاب کنند. او بازتاب واقعیت جامعه آمریکا است.