سید عباس عاملی- بحث داغ اجلاس سران کشورهای دنیا در سال‌های گذشته موضوع اقدامات جامعه جهانی در راستای دستیابی به هشت هدف توسعه هزاره تا سال ۲۰۱۵ بوده است. اهدافی که بیشترین توجه را به سمت خود جلب کرده‌اند رفع معضلات فقر، گرسنگی، بهداشت، تحصیل و محیط زیست بوده‌اند. موضوعی که کمتر بدان توجه شده است، هدف سوم برنامه توسعه هزاره است و آن رسیدگی به تبعیض‌های جنسیتی و قدرت دادن به زنان است. هدف سوم برنامه توسعه هزاره نه تنها به خودی خود یک مقصود بسیار مهم است، بلکه عاملی تاثیرگذار در راستای دستیابی به دیگر اهداف توسعه هزاره مانند تحصیلات ابتدایی همگانی (هدف دوم)، کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال (هدف چهارم)، بهبود سلامت مادران (هدف پنجم) و کاهش احتمال مبتلا شدن به بیماری ایدز (هدف ششم) است. علاوه بر این، بهبود برابری جنسیتی می‌تواند به کاش فقر (هدف اول) و رشد اقتصادی کشورها کمک کند.

یک روش برای رسیدگی به مشکل نابرابری جنسیتی «بودجه‌ریزی جنسی» است، که شامل ارزیابی سیستماتیک برنامه‌های بودجه بر اساس تاثیر آنها بر زنان است. این روش در سال‌های گذشته از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

یکی از گروه‌هایی که بیش از سایرین صدمه خورده‌اند میلیون‌ها دختر کنار گذاشته شده هستند که حتی در مدارس نیز ثبت نام نمی‌شوند. این دختران در کشور‌های خودشان به علت متعلق بودن به اقلیت‌های قومی، طایفه‌های کم‌جمعیت و گروه‌هایی که از زبان اکثریت مردم برخوردار نیستند از تبعیض و بی‌توجهی رنج می‌برند.

تصحیح نابرابری جنسیتی به طور مستقیم با افزایش مشارکت زنان در بازار کار و افزایش بهره‌وری و بالارفتن میزان درآمدها، و به طور غیر مستقیم از طریق تاثیرات مثبت مسلط شدن زنان بر سرمایه انسانی و سلامت کودکان به مقابله با فقر و افزایش رشد اقتصادی کمک می‌کند.

منبع: IMF