ایسنا- مقامات آمریکایی اظهار داشتند کره‌شمالی اعلام کرده است خواهان دریافت کمک‌های انرژی قول داده شده براساس توافقنامه ۱۳ فوریه پیش از تعطیلی رآکتور هسته‌ای یونگ بایون است که با توجه به این درخواست بار دیگر ممکن است در تعطیلی این رآکتور هسته‌ای تاخیر به وجود آید. به گزارش خبرگزاری رویتر، منتقدان توافقنامه ۱۳ فوریه معتقدند که این درخواست کره‌شمالی دلیلی دیگر دال بر متعهد نبودن پیونگ‌یانگ به این توافقنامه است اما دو مقام ارشد دیگر آمریکا اعلام کردند که آنها معتقدند اجرای این توافقنامه در جریان است و هر گونه تاخیر در تعطیلی رآکتور یونگ‌بایون طولانی نخواهد شد.

کریستوفر هیل، نماینده هسته‌ای ارشد آمریکا در مذاکرات شش‌جانبه پیشتر اعلام کرده بود که وی از پیونگ یانگ می‌خواهد که رآکتور هسته‌ای یونگ‌بایون را پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات شش‌جانبه تعطیل کند.

اما بعضی از مقامات آمریکایی به خبرگزاری رویتر اعلام کردند که پیونگ یانگ از کره جنوبی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است تا پیش از تعطیلی رآکتور یونگ‌بایون حداقل مقداری از کمک‌های امور انرژی اعلام‌شده در توافقنامه‌ را دریافت کند.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: فکر می‌کنم مقامات کره‌شمالی خواهان این موضوع هستند که همزمان با حرکت در راستای تعطیل کردن رآکتور یونگ‌بایون ۵۰هزار تن نفت اعلام شده در توافقنامه ۱۳ فوریه را دریافت کنند.

در توافقنامه ۱۳ فوریه طرفین متعهد شدند که در ازای ارسال اولیه ۵۰‌هزار تن نفت به کره‌شمالی این کشور فعالیت رآکتور هسته‌ای خود را متوقف کند.

بعد از اعلام توافقنامه ۱۳ فوریه یک مقام ارشد درگیر در مناقشه هسته‌ای کره‌شمالی گفت که تا زمان تایید تعطیلی رآکتور هسته‌ای یونگ‌بایون هیچ کمک امور انرژی به پیونگ یانگ ارسال نخواهد شد.

مقامات آمریکایی نیز اعلام کرده‌اند که رآکتور یونگ‌بایون در حال فعالیت است و هیچ نشانی از ‌آمادگی برای تعطیل شدن این رآکتور وجود ندارد. یکی از مخالفان توافقنامه ۱۳ فوریه پیونگ یانگ را به کند حرکت کردن در راستای خلع سلاح هسته‌ای‌اش متهم کرد.

اما یکی از حامیان این توافقنامه خواستار صبر پیشه کردن در این راستا شد و گفت که کره‌شمالی فقط خواهان اطمینان حاصل کردن از ارسال کمک‌های امور انرژی به این کشور است. از سوی دیگر، وزارت اتحاد دو کره نیز اعلام کرده است که کره جنوبی ظرف دو هفته شروع به ارسال نفت به کره‌شمالی خواهد کرد و تلاش می‌کند ظرف ۲۰ روز این ارسال را کامل کند. در توافقنامه ۱۳ فوریه همچنین اعلام شده است که کره‌شمالی در صورت کنار گذاشتن کامل برنامه هسته‌ای خود ۹۵۰ هزار تن نفت دریافت خواهد کرد. اجرای توافقنامه ۱۳ فوریه پیشتر به دلیل آزاد نشدن ۲۵ میلیون دارایی‌های کره‌شمالی به تعویق افتاده بود و حتی پیونگ یانگ به دلیل آزاد نشدن این دارایی‌ها مذاکرات شش جانبه را نیز به حالت تعلیق درآورد.