دنیای اقتصاد- به دنبال افزایش نگرانی از چگونگی عرضه بنزین مورد نیاز در ایالات متحده، قیمت نفت خام در بورس نفت نیویورک برای اولین بار پس از بحران لبنان در پارسال از مرز ۷۱دلار در هر بشکه گذشت. به اعتقاد یک تحلیل‌گر ارشد، با سرعت کنونی افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی تا چند روز آینده شاهد عبور قیمت سبد نفتی اوپک از مرز ۷۰دلار خواهیم بود. بهای نفت خام از مرز ۷۱دلار عبور کرد

اوپک، یک گام تا ۷۰دلار

گروه بین‌الملل - به دنبال افزایش نگرانی از چگونگی عرضه بنزین مورد نیاز در ایالات متحده قیمت نفت خام در بورس نفت نیویورک برای اولین بار پس از بحران لبنان در پارسال از مرز ۷۱دلار در هر بشکه گذشت. به گزارش بلومبرگ در حالی که نفت خام از اواخر هفته معاملاتی گذشته به بیش از ۷۰دلار در هر بشکه رسیده بود این روند با شروع هفته کاری جدید نه تنها متوقف نشد بلکه صعودی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی ادامه نیز پیدا کرد.

دیروز نفت خام در بورس نیویورک در اوج معاملات به قیمت ۱۴/۷۱دلار معامله شد. هر چند دیروز یکی از پرنوسان‌ترین روزهای یک ماه اخیر در بازارهای نفت جهان بود و نفت در طی معاملات چندین بار بین ۷۰ و ۷۱دلار نوسان کرد. از لندن نیز خبر ‌رسید که نفت برنت دریای شمالی برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ دیروز به قیمت ۶۳/۷۲دلار در هر بشکه معامله شد. این نفت نیز دیروز نوسان‌های زیادی را تجربه کرد اما دست آخر روی ۳۱/۷۲دلار آرام گرفت. شدت تقاضا در بورس لندن اجازه نداد که نفت برنت دریای شمال به زیر ۷۲دلار در هر بشکه سقوط کند. اما در این میان جریان افزایش قیمت نفت خام بیش از هر چیز دیگر به سود کشورهای صادرکننده نفت خام در جهان و در راس آنها کشورهای عضو اوپک است. در دو روز گذشته نفت خام اوپک نزدیک‌ به ۲دلار افزایش قیمت را تجربه کرده است.

دیروز قیمت هر بشکه نفت خام اوپک که شامل یازده نوع نفت خام مختلف است به ۲۰/۶۹دلار رسید. تونی نونان تحلیل‌گر ارشد بازار نفت عقیده دارد که با سرعت کنونی افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی تا چند روز آینده شاهد عبور قیمت سبد نفتی اوپک از مرز ۷۰دلار خواهیم بود. به گفته این تحلیلگر این شرایط اگر چه باعث خشنودی کشورهای عضو اوپک است اما خریداران نفت خام را نگران می‌کند. اوپک اکنون نزدیک به ۴۰درصد نیاز نفت روزانه جهان را تامین می‌کند و اگر قیمت سبد نفتی این کشور از ۷۰دلار عبور کند به معنی این است که ۴۰درصد از خریداران در حال خریداری نفت گران هستند.

اما گفته‌های این روزهای وزرای نفت عضو اوپک نشان می‌دهد که آنها از این وضعیت خشنود هستند و بدشان نمی‌آید نفت را گران بفروشند. سیدکاظم وزیری‌هامانه وزیر نفت ایران در این زمینه گفت: کمبودی از لحاظ عرضه نفت‌خام در بازار وجود ندارد و ذخایر نفتی نیز در سطح بالایی است. وی افزود: در شرایط کنونی دلیلی برای تغییر در سطح تولید و عرضه اوپک وجود ندارد چرا که کمبودی از نظر نفت‌خام در بازار احساس نمی‌شود و ذخایر کشورهای مصرف‌کننده نیز در سطح بالایی قرار دارد. وزیری‌هامانه با بیان اینکه اکنون زمان اوج تقاضا است گفت: مجموعه شرایط نشان می‌دهد که دلیلی برای تغییر تولید اوپک وجود ندارد.

محمد بن حملی وزیر نفت امارات‌متحده‌عربی که اکنون ریاست دوره‌ای اوپک را برعهده دارد نیز نظری مشابه نظر وزیر نفت کشورمان دارد. او در این مورد می‌گوید: اوپک به دقت وضعیت بازار نفت را زیر نظر دارد. ما در اجلاس ماه مارس تصمیم گرفتیم که سطح تولید را در سطح کنونی حفظ کنیم و اکنون نیز روی این تصمیم هستیم.

وی با اشاره به اینکه ذخایر کشورهای صنعتی عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در سطح خوبی قرار دارد گفت: اوپک خود را نسبت به تامین امنیت عرضه انرژی متعهد می‌داند اما اکنون وضعیت فوق‌العاده‌ای در بازار نفت وجود ندارد.

وزیر نفت امارات متحده عربی با رد احتمال نشست فوق‌العاده اوپک در این روزها گفت: قیمت‌ها در بازار نفت عادلانه هستند و این موضوعی نیست که نیازمند اجلاس فوق‌العاده اوپک باشد.

کشورهای عضو اوپک در اجلاس ماه مارس تصویب کردند که سقف تولید روی ۸/۲۵میلیون بشکه در روز ثابت بماند هرچند گزارش‌های سازمان بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که اوپک در حال تولید بالاتر از سقف تولید خود است. برخی کشورهای کوچک عضو اوپک در شرایطی که قیمت‌ها بالا می‌روند بدون اعلام قبلی تولید خود را افزایش می‌دهند تا در شرایط گرانی نفت بیشتری را به‌فروش برسانند.

در این میان سخنان علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی بیش از هرکس دیگری می‌تواند برای بازار نفت دارای اهمیت و راه‌گشا باشد. اما سخنان علی‌النعیمی که با رویتر گفت‌وگو کرده است هم نشان می‌دهد که عربستان نیز از فروش نفت با این قیمت راضی است و تعجیلی برای برگزاری نشست فوق‌العاده ندارد. وزیر نفت عربستان با مثبت خواند تعامل بین‌ تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان گفت: اخباری که از سطح ذخایر نفتی منتشر می‌شود نشانگر آن است که اوپک نیازی به افزایش سقف عرضه خود ندارد. افزایش سطح تولید در شرایط کنونی باعث خواهد شد تا مازاد عرضه زیادی در بازار شکل بگیرد که این وضعیت به سود کشورهای عضو اوپک نیست. النعیمی نیز احتمال تشکیل اجلاس فوق‌العاده اوپک را بعید دانست.

براساس اعلام سازمان بین‌المللی انرژی متوسط مصرف روزانه نفت خام در جهان امسال ۸۳میلیون و ۳۰۰هزار بشکه در روز خواهد بود که این میزان در سال ۲۰۱۰ به ۸۹میلیون و ۹۰۰هزار بشکه خواهد رسید. همچنین برآورد این سازمان از مصرف روزانه نفت خام در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۰۳میلیون و ۵۰۰هزار بشکه است. سازمان بین‌المللی انرژی امسال تاکنون طی ۲ مرحله از اعضای اوپک درخواست کرده تا سقف تولید را به منظور کاهش قیمت‌ها افزایش دهند اما هر دو بار با سکوت یا مخالفت دبیرخانه اوپک روبه‌رو شده است.