باهره دامغانی - افزایش قیمت نفت در روز جمعه موجب تنزل شاخص‌های سهام در وال استریت شد، با این همه وال استریت دومین ربع سال را نسبتا قدرتمندانه پشت سر گذاشت.

به گزارش رویتر از نیویورک شاخص‌های وال استریت روز جمعه را با افزایش در شاخص آغاز کردند. گزارش وزارت بازرگانی ایالات متحده درباره هزینه مصرف‌کنندگان و نیز اعلام تورم واقعی در نقش مشوقان صبح روز جمعه وال استریت ظاهر شدند. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی ایالات متحده، هزینه مصرف‌کنندگان در ماه می ۵/۰درصد افزایش یافت. این دومین ماه متوالی افزایش خرج مصرف‌کنندگان به لطف افزایش درآمدها بود. بر اساس گزارش دیگری، تورمی که بدون احتساب هزینه انرژی و غذا در ۱۲ماه گذشته فقط ۹/۱درصد افزایش پیدا کرده است که از سال ۲۰۰۴ تاکنون، کمترین میزان رشد تورم واقعی به حساب می‌آید. همچنین هزینه ساخت و ساز هم در ماه مه بالاترین میزان افزایش را در یک سال و نیم اخیر داشته است.هزینه ساخت و ساز ۹/۰درصد در ماه مه افزایش یافته است. به این ترتیب بازار به طور کلی اخباری خوب در روز جمعه دریافت کرد و همین سبب رونق در ساعات اولیه صبح بود. اما افزایش قیمت نفت در ادامه روز موجب تزلزل و نگرانی وال‌استریت شد.

قیمت نفت روز جمعه در وال‌استریت ۱۱/۱ دلار افزایش یافت و به ۶۸/۷۰ دلار برای هر بشکه رسید. این اولین بار است که امسال قیمت نفت به ۷۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد و دلیل آن نگرانی درباره میزان عرضه سوخت در ایالات متحده است.تحلیلگران بازار درباره افزایش قیمت و تاثیر آن بر بازار معتقدند نفت بیش از ۷۰ دلار قطعا عده‌ای را نگران می‌کند. هیچ کس نمی‌داند آیا این موضوع تبدیل به یک مشکل جدی خواهد شد یا نه.واکنش بازار به افزایش قیمت نفت در روز جمعه طبیعی است چرا که بازار در پایان دومین فصل خود در ۲۹ ژوئن قرار داشت و بنا نداشت تا با بی‌پروایی و بی اعتنایی به برخی اخبار سود خود در این فصل را در معرض خطر قرار دهد.در روز جمعه شاخص سهام داوجونز ۱۴ واحد یا ۱۰/۰درصد از دست داد و به عدد ۱۳۴۰۸ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۲واحد یا ۱۶/۰درصد تنزل یافت و به رقم ۱۵۰۳رسید.شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم با از دست دادن ۵ واحد یا ۲۰/۰درصد به عدد ۲۶۰۳ رسید. شاخص سهام داوجونز هفته را با ۴۸واحد یا ۳۶/۰درصد افزایش به پایان برد. استاندارد اندپورز ۰۵/۰درصد برای هفته به دست آورد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۵۵/۰درصد افزایش یافت.اما در بازار‌های بین‌المللی انرژی، ارزش دلار پس از اعلامیه بانک مرکزی آمریکا افزایش یافت.اقدام بانک مرکزی در تغییر ندادن نرخ بهره، یکی از دلایل تقویت ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی بود، با این همه دلار نتوانست ترقی خود را در مقابل یورو حفظ کند و در سطح هر یورو به ازای ۳۴۴۵/۱دلار حفظ شده ارزش ین در مقابل دلار به طور کلی در ماه مه ۱/۰درصد تنزل یافت و کارشناسان معتقدند در سه ماه آینده نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۱۲۵ین برسد. در روز جمعه هر دلار به ازای ۴۵/۱۲۳ین معامله شد.