گروه هفت در برابر چین

گروه بین‌الملل - وزرای دارایی هفت کشور صنعتی در آخرین روز نشست خود در شهراسن آلمان خواستار اعمال فشار بیشتر بر چین به منظور آزادسازی نرخ ارز در این کشور و مهار مازاد تجاری لگام گسیخته چین شدند. وزرای دارایی گروه هفت که بالاترین قدرت‌های اقتصادی جهان به حساب می‌آیند در بیانیه پایانی خود تاکید کردند که پکن باید بر سرعت آزادسازی نرخ ارز خود در برابر دیگر ارزهای قدرتمند جهان بیفزاید. در این بیانیه با پیش‌بینی رشد ۵درصد برای اقتصاد جهانی تاکید شده است که جهان هم‌اکنون نیازمند همکاری‌های هماهنگ بیشتری در زمینه‌های مختلف اقتصادی است که این مساله یک نیاز اساسی به حساب می‌آید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس موضوع یوآن و آینده آن بحث اصلی اجلاس هفت کشور صنعتی در اسن بود و به همین دلیل چین بیش از آغاز این اجلاس با صدور اطلاعیه‌ای خواستار خویشتن‌داری جامعه جهانی در برابر موضوع یوآن شده بود. چین در این بیانیه یک بار دیگر بر استقلال سیاست‌های ارزی این کشور تاکید کرده بود. در حال حاضر بانک مرکزی چین با پایین نگاه داشتن نرخ یوآن در برابر دیگر ارزهای جهان به خصوص دلار و یورو موجب کاهش بهای تمام‌شده کالاهای تولیدشده در چین شده است که این موضوع افزایش صادرات از چین به دیگر نقاط جهان به خصوص ایالات متحده اتحادیه اروپا را موجب شده است. در یک سال گذشته ایالات‌متحده همواره تلاش کرده است تا به روش‌های گوناگون چین را وادار کند نرخ ارز خود را آزاد اعلام کند اما چین تاکنون در مقابل این درخواست مقاومت کرده است. هم‌اکنون اتحادیه اروپا و ژاپن نیز به جمع حامیان ایالات‌متحده در نبرد ارزی با چین پیوسته‌اند و ایالات‌متحده امیدوار است بتواند به این ترتیب چین را وادار به اجرای سیاست آزادسازی بازار ارز کند.

وزرای دارایی هشت کشور صنعتی در بخش دیگری از بیانیه پایانی خود آوردند: سیاستی که چین در پیش گرفته است یک خطر بزرگ را به اقتصاد جهانی تحمیل می‌کند و خطری که احساس می‌شود انحصار تجاری است. انحصار تجاری بدون هیچ تردیدی وضعیتی ویران‌کننده را برای اقتصاد جهان به وجود خواهد آورد.

هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده که در حال حاضر کلیه فعالیت‌ها علیه چین در زمینه آزادسازی نرخ ارز را رهبری می‌کند در حاشیه اجلاس آلمان به خبرنگاران گفت: شرایط پیچیده‌تر از هر زمان دیگری شده است و ما به خوبی لزوم اقدام سریع را در این زمینه احساس می‌کنیم. اقدامی که می‌تواند شرایط تعادل را به بازارهای تجاری جهانی بازگرداند. در صورتی که نرخ ارز چین در برابر دیگر ارزها به خصوص دلار در مدت زمان کوتاهی افزایش پیدا نکند، آنگاه باید در انتظار آسیب‌های برای تجارت جهانی بود.

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده با بیان این که این موضوع که چین باید احساس مسوولیت بیشتری در برابر جامعه جهانی داشته باشد، گفت: کنترل نرخ ارز در این کشور اکنون به مساله اصلی تجارت جهانی تبدیل شده است و نمی‌خواهیم خطرات این مساله گریبان گیر اقتصاد جهانی شود.

ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا نیز در این اجلاس با اشاره به ریسک‌های کنترل نرخ ارز در چین گفت: ما خواهان بازارهای بدون ریسک هستیم. سیاست کنترل نرخ ارز یکی از سیاست‌هایی است که آسیب‌های زیادی را به تجارت جهانی وارد می‌کند.

در همین حال ژین رنکینگ، وزیر دارایی چین با رد درخواست‌های وزرای دارایی گروه هفت با تکیه بر این مساله که سیاست‌های ارزی چین با توجه به سیاست‌های این کشور در زمینه اقتصاد کلان تعیین می‌شوند، گفت: چین فرآیند افزایش ارزش یوآن در برابر دلار و دیگر ارزهای قدرتمند را آغاز کرده است.

اما این فرآیندی نیست که به سرعت بتواند انجام بگیرد. آنچه کشورهای صنعتی خواهان هستند در‌حال‌حاضر امکان‌پذیر نیست و استقلال سیاست‌های ارزی چین را هدف قرار داده است.

بانک مرکزی چین از ماه جولای ۲۰۰۵ که برای نخستین بار ایالات متحده به پایین بودن نرخ برابری یوآن در برابر دلار اعتراض کرد تاکنون نرخ برابری را ۳/۴درصد افزایش داده است.

این در حالی است که ایالات متحده عقیده دارد این افزایش باید به ۴۰درصد برسد.

در حالی که وزرای دارایی عضو گروه هفت در آلمان در حال تنظیم بیانیه‌ای علیه چین بودند انتشار گزارش‌های تجاری وزارت بازرگانی چین نشان داد که مازاد تجاری چین همچنان در حال افزایش پیدا کردن است.

براساس این گزارش مازاد تجاری چین در ماه ژانویه به ۱۵میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار رسید.