درخواست‌های کره‌شمالی در مذاکرات شش جانبه خلع سلاح این کشور در مورد دریافت کمک‌های انرژی، ظاهرا امیدهای اولیه را در مورد به نتیجه رسیدن این مذاکرات کمرنگ کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، کنیچیرو ساسائی، نماینده ژاپن در مذاکرات شش جانبه که از روز پنج شنبه در پکن، پایتخت چین آغاز شده، دیروز به خبرنگاران گفت: مشکل این است که کره‌شمالی انتظارات و خواسته‌های بیش از اندازه‌ای دارد و اگر آنها در این موضوع تجدیدنظر نکنند، رسیدن به توافق دشوار خواهد بود. وی افزود: اختلاف نظر بین کره‌شمالی و ژاپن همچنان شدید است. سایر شرکت‌کنندگان در مذاکرات - شامل آمریکا، روسیه، کره‌جنوبی و چین - نیز خوشبین نیستند. چون یونگ‌وو، نماینده کره‌جنوبی در این باره گفت: انتظار رسیدن به پیشرفت ظرف امروز نامعقول به نظر می‌رسد.

دور کنونی مذاکرات شش جانبه درحالی آغاز شد که انتظار می‌رفت در مورد طرح پیشنهادی چین توافقی حاصل شود. طبق این طرح پیونگ‌یانگ می‌پذیرد در ازای کمک‌های انرژی و مشوق‌های دیگر، راکتور اصلی فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعطیل کند. اما همانند دورهای قبل خواسته‌های غیرقابل قبول کره‌شمالی، ظاهرا مذاکرات را به بن بست خواهد کشاند.

اختلاف‌نظر این بار بر سر مقدار کمک‌های انرژی است که کره‌شمالی مایل است دریافت کند. گزارش رسانه‌های ژاپن حاکی است که کره‌شمالی به دلیل جرات گرفتن از آزمایش اتمی ماه اکتبر گذشته خود خواستار دریافت سالانه دو میلیون تن نفت و دو میلیون کیلووات برق در ازای برداشتن گام اولیه به سوی کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود شده است. اما این چهار برابر توافقی است که طی توافقنامه سال ۱۹۹۴ پذیرفته بود.

کریستوفر هیل، نماینده آمریکا در مذاکرات روز یکشنبه گفت که از روند مذاکرات ناخرسند است. وی گفت امروز (یکشنبه) باید مذاکرات را به پایان رساند. الکساندر لوسینکوف، نماینده روسیه نیز که پیشتر گفته بود مذاکرات با صدور بیانیه مشترکی به پایان می‌رسد، دیروز در این باره ابراز تردید کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز تاکید کرد که در اعطای کمک‌های انرژی به کره شمالی شرکت نخواهد کرد مگر این که در مساله اتباع ربوده شده این کشور توسط کره‌شمالی در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی پیشرفتی حاصل شود.