ویتنام که تا چند سال پیش یکى از کشورهاى فقیر جهان بود، از روز یازدهم ژانویه امسال، یکصد و پنجاهمین عضو سازمان تجارت جهانى ‌شد. براساس محاسبات بانک توسعه آسیا، رشد اقتصادى ویتنام امسال به هشت درصد مى‌رسد. به این ترتیب، این کشور پس از چین به بالاترین رشد اقتصادى در سطح جهان دست خواهد یافت.

تولید ناخالص ملى ویتنام، در ده سال اخیر، با متوسط هفت و نیم درصد در سال، به ۶۰میلیارد دلار رسید. براساس برنامه‌ریزى‌هاى دولت، ویتنام مى‌بایست تا سال ۲۰۱۰ میلادى در ردیف کشورهاى شکوفا جاى گیرد و تا سال ۲۰۲۰ به رشد کامل صنعتى برسد.

از دید دانگ دوهان مشاور اقتصادى ارشد دولت، به ویژه با پیوستن ویتنام به سازمان تجارت جهانى، چشم‌انداز تحقق این هدف بلندپروازانه روشن‌تر خواهد شد. وى مى‌گوید: این براى ویتنام چرخش فوق‌العاده مهمی‌است. عضویت در سازمان تجارت جهانى امکان اصلاحات بیشترى را فراهم می‌آورد تا ویتنام بتواند وضعیت خود و محیط اقتصادى‌اش را بهبود بخشد. همه اینها بر تحرک کشور می‌افزاید و امکان می‌دهد که با سرعت بیشترى به یک کشور شکوفا تبدیل شود. زمان، براى انجام این امر بسیار مناسب است.

تحرک ویتنام، از بیست سال پیش، با اجراى یک سیاست اقتصادى تازه آغاز شد. رویکرد این کشور کمونیستى به اقتصاد آزاد، اکنون سرعت بیشترى خواهد یافت. تمام یا بخشى از تصدی‌‌هاى دولتى بى‌شمار، در سال‌هاى آینده به بخش خصوصى واگذار می‌شوند. شرکت هواپیمایى ویتنام نیز، یکى از این شرکت‌ها است.

آزاد سازى اقتصاد، یکى از پیش شرط‌هاى پذیرفته شدن کشورها به عضویت سازمان تجارت جهانى است. ویتنام، متعهد شده است که در سال‌هاى آینده عوارض گمرکى را بازهم کاهش دهد و ورود سرمایه‌هاى خارجى را به بازار داخلى تسهیل کند.

در مقابل، محدودیت صدور کالاهاى ویتنام مثل منسوجات، کفش و شیلات به ۱۴۹ کشور دیگر عضو سازمان تجارت جهانى از بین خواهد رفت. اما گشوده شدن بازار ویتنام به روى تجارت جهانى براى بسیارى از شرکت‌هاى کوچک و متوسط دشوارى‌هایى نیز پدید خواهد آورد. مشاور اقتصادى دولت در این زمینه می‌گوید: شرکت‌هاى ویتنامى، اغلب کوچک و نوبنیاد هستند و تجربه‌اى در زمینه بازار بین‌المللى ندارند. آنها، براى رشد بهتر، باید استراتژى‌هاى تازه‌اى را بیابند و با شرکت‌هاى خارجى همکارى کنند، به ویژه حالا که ویتنام جذب سازمان تجارت جهانى شده است.

نکته منفى دیگر آن است که در نتیجه پیوستن به سازمان تجارت جهانى مبارزه نسبتا موفق ویتنام با فقر مى‌تواند در ابتدا ضربه‌هایى را تجربه کند. از اواسط دهه نود قرن بیستم میلادى تا امروز، تعداد تهیدستان ویتنام از ۵۰درصد به ۲۰درصد جمعیت ۸۴میلیونى این کشور کاهش یافته است. اما پس از عضویت در سازمان تجارت جهانى ممکن است رقابت تولیدکنندگان خارجى محصولات کشاورزى، این وضعیت را به ویژه در مناطق روستایى ویتنام تغییر دهد.