نفت اوپک به 50دلار رسید

گروه بین‌الملل - کشورهای عضو اوپک ممکن است طرح خود برای کاهش سقف تولید نفت از روز اول فوریه را لغو کنند. علی‌ الجراح‌الصباح، وزیر نفت کویت با اعلام این مطلب گفت: قیمت‌های پایین نفت به کشورهای ما آسیب خواهد زد اما با این وجود ممکن است اوپک طرح‌های خود برای مهار بازار را نتواند اجرا کند.

به دنبال اعلام این خبر بهای نفت خام در بورس نیویورک برای دومین روز پیاپی سقوط کرد. دیروز در نیمروز معاملاتی بورس نیویورک بهای هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت به ۲۹/۵۵دلار در هر بشکه رسید که نزدیک به ۸۰سنت کاهش قیمت را نشان می‌دهد.

همچنین علی الصباح در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود اعلام کرد به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت ممکن است، برخی اعضای اوپک طرح‌های توسعه میادین نفتی خود را متوقف کنند. هم‌اکنون یک‌صد میلیارد دلار طرح توسعه میادین نفتی در ۱۰کشور عضو اوپک تعریف شده است که می‌تواند مجموع تولید اوپک را تا سال ۲۰۱۰ به بیش از ۳۸میلیون بشکه برساند. پیش‌بینی می‌شود توقف اجرای این طرح‌های توسعه‌ای در میان مدت تاثیر منفی بر قیمت نفت گذاشته و بازار را با خطر کمبود عرضه روبه‌رو کند.

چنانچه کشورهای عضو اوپک نتوانند کاهش ۵۰۰هزار بشکه‌ای نفت خام را از روز اول فوریه اجرایی کنند، باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت نفت خام در بازارهای جهانی باشیم. اگر در ماه‌های ژوئن و جولای پارسال به راحتی در مورد نفت بشکه‌ای ۱۰۰دلار صحبت می‌شود و تحلیلگران بازار انرژی گمانه‌زنی‌های خود را روی این محور ارائه می‌دادند، اکنون در بازار نفت خام به همان راحتی در مورد نفت بشکه‌ای ۴۵دلار صحبت می‌شود. بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند وقتی در فصل زمستان که احتمال شوک تقاضا به دلیل سرد شدن ایالت‌های شمالی آمریکا وجود دارد قیمت نفت در این سطح قرار دارد، هیچ دور از ذهن نیست که در ماه‌های آوریل به بعد قیمت نفت با یک سقوط چند دلاری روبه‌رو شود به خصوص اینکه در این ماه‌ها علاوه‌بر اینکه جو روانی ناشی از گرم شدن هوا آرام می‌شود، تقاضا نیز کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر آمارهای ارائه‌شده از سوی اوپک احتمال عدم‌توانایی این سازمان برای کاهش بیشتر سقف تولید را افزایش داده است. اوپک کاهش ۲/۱میلیون بشکه‌ای مصوب اجلاس فوق‌العاده دوحه را از روز اول ماه نوامبر پارسال آغاز کرد. اما این سازمان بر اساس آخرین گزارش‌های خود تنها توانسته است ۷۹۵هزار بشکه از این ۲/۱میلیون بشکه کاهش دهد و کشورهایی مانند نیجریه، الجزایر و قطر در حال تولید با حداکثر ظرفیت خود هستند.

از طرف دیگر کشورها، غیر اوپک نیز امسال به شدت بر حجم تولید خود اضافه کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود ۸/۱میلیون بشکه در روز بر تولید خود اضافه کنند. این یعنی پاک شدن تمام تلاشی که اوپک برای کاهش سقف تولید خود به خرج داده است.

کویت اکنون با احساس خطر از کاهش قیمت نفت به یکی از طرفداران پر و پا قرص کاهش تولید تبدیل شده است.

وزیر نفت کویت دیروز گفت: ما در نشست ابوجا توافق کردیم که از تولید نفت اوپک کاسته شود اما من فکر می‌کنم ما به کاهش تولید نفت بیشتری نیاز داریم. نباید اجازه داد قیمت نفت به کمتر از ۵۵دلار سقوط کند.

کشورهای اوپک که تا چندی پیش رویای فروش نفت ۱۰۰دلاری را در سر می‌پروراندند حالا باید برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت به زیر ۵۵دلار تلاش کنند. اصلی‌ترین نگرانی کشورهای عضو اوپک رسیدن نفت به قیمت ۴۵دلار است چرا که در آن صورت بهای سبد نفتی این سازمان به حدود ۳۷دلار خواهد رسید در این صورت بسیاری از آنها زیان هنگفتی را در برنامه‌های بودجه‌ای خود متحمل می‌شوند. برخی کشورهای اوپک به خصوص کشورهای عربی بهای نفت پایه را در بودجه خود تا ۱۰دلار در هر بشکه افزایش دادند. با روند کنونی نه تنها این ۱۰دلار محقق نخواهد شد بلکه درآمدهای نفتی کاهش نیز پیدا خواهد کرد.

بهای سبد نفت اوپک بر اساس اعلام این سازمان به ۲۸/۵۱دلار در هر بشکه رسید. با توجه به تاخیر ۲۴ساعته پایگاه اینترنتی اوپک در اعلام قیمت سبد نفتی این سازمان این قیمت به روز دوشنبه ۸ ژانویه مربوط می‌شود.

با توجه به کاهش قیمت دیروز نفت در بازارهای جهانی پیش‌بینی می‌شود بهای سبد نفتی اوپک دیروز به سطح ۵۰دلار سقوط کرده باشد. به این ترتیب کشورهای عضو اوپک در آستانه یک تصمیم‌گیری بزرگ قرار گرفته‌اند یا باید همه با هم تولید را کاهش دهند و یا شاهد ادامه سقوط نفت در بازارهای جهانی باشند.