خبرگزاری فارس- صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه و آسیای مرکزی تا پایان امسال با مازاد ۳۲۲میلیارد دلاری درآمدهای نفتی روبه‌رو خواهند شد.

بنابراین گزارش، صندوق بین‌المللی پول به کشورهای نفتخیز این منطقه توصیه کرده است، مازاد درآمدهای نفتی خود را در پروژه‌های زیر ساختی سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق بین‌المللی پول در ادامه ضمن اشاره به کسری تجاری ۶/۲۲۵میلیارد دلاری اقتصاد آمریکا طی سه ماه سوم امسال، از کشورهای نفتخیز خاور میانه خواسته است تا از مازاد درآمدهای نفتی خود برای کاهش کسری تجاری آمریکا استفاده کنند. صندوق بین‌المللی پول افزایش کسری تجاری آمریکا را مهم‌ترین تهدید علیه رشد اقتصاد جهانی ارزیابی کرده است. صندوق بین‌المللی پول در ادامه ضمن انتقاد شدید از موانع موجود برای گسترش فعالیت بخش‌خصوصی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، خواستار برطرف شدن این موانع شده است. به اعتقاد این صندوق، افزایش حضور بخش‌خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی موجب کاهش بیکاری و افزایش رشد اقتصادی کشورهای منطقه خواهدشد. تاکاتوشی کاتو، معاون صندوق بین‌المللی پول در این‌باره گفت: متاسفانه بخش‌خصوصی برای آغاز یک فعالیت تجاری در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا بیشتر از سایر مناطق جهان به سرمایه اولیه نیاز دارد. این رقم ۵ برابر متوسط سرمایه لازم در مناطق مختلف جهان است. این در حالی است که کشورهای این منطقه تنها ۲درصد کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را جذب می‌کنند.