گروه بین‌الملل- براساس پیش‌بینى آژانس بین‌المللى انرژى، کمبود شدید مواد انرژى‌زا در ۲۵سال آینده جهان را با بحرانى بى‌سابقه روبه‌رو خواهد ساخت. این نهاد، از همه دولت‌هاى جهان خواست که براى مقابله با بحران از هم‌اکنون روى انرژى‌هاى جایگزین سرمایه‌گذارى کنند. گزارش آژانس بین‌المللى انرژى که اخیرا در لندن انتشار یافت نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۰ میلادى، نیاز جهان به انرژى ۵۳درصد افزایش خواهد یافت. بخش عمده این افزایش مصرف، ناشى از توسعه کشورهایى مثل چین و هند خواهد بود. مدیر اجرایى آژانس، هنگام ارائه گزارش تازه گفت: «اگر وضعیت فعلى ادامه یابد، آینده انرژى آلوده‌کننده، گران و نامطمئن خواهد بود».

مصرف نفت خام که در سال ۲۰۰۵ میلادى روزانه ۸۴میلیون بشکه بود، تا سال ۲۰۳۰ به روزانه ۱۱۶میلیون بشکه مى‌رسد. در نتیجه، سالانه ۴۰گیگاتن گاز کربنیک در فضا پخش خواهد شد که ۵۵درصد بیش از امروز است. احتمالا چین در چهار سال آینده به لحاظ تولید گازکربنیک، ایالات متحده آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت. ایالات‌متحده، در حال‌حاضر بزرگ‌ترین ایجادکننده گازکربنیک جهان است.

آژانس بین‌المللى انرژى به سرمایه‌گذارى بیشتر دولت‌ها روى انواع انرژى‌هاى جایگزین نفت امید بسته است. به عقیده کارشناسان این نهاد، در این صورت مى‌توان افزایش مصرف نفت و تولید گازکربنیک را در حد ۱۰درصد متوقف کرد. به گفته رییس اجرایى آژانس، براى دستیابى به انرژى‌هاى جایگزین، در ابتدا سرمایه‌گذارى‌هاى سنگین ضرورى است، اما این سرمایه‌گذارى‌ها به سرعت در نتیجه صرفه‌جویى در مصرف سوخت جبران خواهند شد. آژانس بین‌المللى انرژى، در عین حال، گسترش انرژى اتمى را راه‌حلى براى مقابله با تولید مواد آلوده‌کننده هوا مى‌داند. در گزارش اخیر آژانس آمده است: «در مجموع گسترش انرژى اتمى نیازمند ۲۰بیلیون دلار سرمایه‌گذارى است، اما این سرمایه‌گذارى سبب کاهش شدید گازهاى سمى خواهد شد». با این که بهاى فرآورده‌هاى نفتى در ماه‌هاى اخیر کاهش یافته است، کارشناسان آژانس بین‌المللى انرژى معتقدند که این وضعیت در دراز مدت پایدار نخواهد ماند. در گزارش مى‌خوانیم: «تنش‌هاى ژئوپلتیک تازه و بدتر از آن کاهش تولید نفت مى‌تواند نرخ‌ها را بار دیگر بالا ببرد».

در حال حاضر، بهاى متوسط نفت‌خام در بازارهاى جهانى حدود بشکه‌اى ۶۰دلار است. آژانس انرژى در گزارش خود پیش‌بینى کرده است که نرخ هر بشکه نفت در دهه آینده احتمالا تا ۴۷دلار کاهش خواهد یافت، اما تا سال ۲۰۳۰ یک بار دیگر به تدریج افزایش مى‌یابد.

گزارش آژانس بین‌المللى انرژى، انتقاد شدید سازمان صلح سبز را به دنبال داشت. یک کارشناس انرژى اتمى این مرکز در این زمینه گفت: «آژانس بین‌المللى انرژى، با تایید گسترش انرژى اتمى براى کاهش گازکربنیک، هیچ راه‌حلى براى گریز از انرژى آلوده‌کننده، گران و نامطمئن ارائه نداده و تنها ورشکستگى خود را اعلام کرده است». علاوه بر سازمان صلح سبز، کارشناس امور انرژى حزب سبزهاى آلمان نیز، آژانس را متهم کرد که در عرصه تولید نفت براى دهه بعدى، فاقد یک استراتژى واقع‌گرایانه است. تبلیغات آژانس براى انرژى اتمى نشان مى‌دهد که کارشناسان این نهاد به کمبود ذخایر اورانیوم توجه ندارند».

آژانس بین المللى انرژى اتمى در سال ۱۹۷۳ میلادى به وسیله ۱۶ کشور مصرف‌کننده نفت تاسیس شد و هدف آن مقابله با بحران آن زمان نفت بود. یک سال بعد، این نهاد به واحد مستقل سازمان توسعه و همکارى‌هاى عمرانى تبدیل شد و مرکز آن به پاریس انتقال یافت. در حال حاضر ۲۶ کشور جهان در آژانس بین‌المللى انرژى عضویت دارند که آلمان نیز یکى از آنها است. آژانس، هر سال گزارشى در زمینه وضعیت انرژى جهان منتشر مى‌کند که بر ترسیم سیاست انرژى کشورهاى عضو اثر مى‌نهد. در سال‌هاى اخیر، به خاطر گرانى نفت و گاز، اندیشه گسترش نیروگاه‌هاى برق هسته‌اى، در جهان غرب طرفداران تازه‌اى یافته است.