رقابت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای پایان دادن به مساله کسری تجاری با چین

گروه بین‌الملل - سرانجام مناقشه تجاری چین و آمریکا بر سر تجارت خارجی به مقامات رسمی کشیده شد و دیروز ایالات متحده نخستین اخطار رسمی را در این مورد صادر کرد. فرانکلین لاوین، از مقامات ارشد تجاری آمریکا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: تغییرات سیاسی به وجود آمده در ایالات متحده آمریکا اکنون بستر مناسبی را برای بحرانی شدن شرایط تجاری بین دو کشور آماده کرده است. احتمال فراوانی وجود دارد که کنگره تحت کنترل دموکرات‌ها به مانند زمان تصدیگری جمهوی‌خواهان، ضعف تجاری آمریکا در برابر چین را تحمل نکند و این مساله باعث تیره شدن روابط تجاری دو طرف خواهد شد. این مقام مسوول در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت روابط تجاری چین و آمریکا، گفت: آمریکا و چین مسوولیت بزرگی در عرصه تجارت جهانی بر عهده دارند و تیره شدن روابط آنها می‌تواند به مختل شدن نظام تجارت بین‌المللی منتهی شود.

لاوین با اشاره به اینکه روابط تجاری چین و آمریکا هنوز در وضعیت مثبت به سر می‌برد، گفت: نشانه‌های پنهان و کوچکی وجود دارد که نشان می‌دهد این رابطه در سال آینده به اختلاف‌نظر و برخورد ختم می‌شود. این مقام تجاری با اشاره به انتخابات اخیر ایالات متحده گفت: دموکرات‌ها همواره نشان داده‌اند که علاقه شدیدی به آرام کردن و در دست گرفتن فضای داخلی کشور دارند. کسری تجاری و عدم توانایی صادرات کالا از آمریکا به چین یکی از عواملی است که باعث نارضایتی تجار و صاحبان سرمایه در آمریکا شده است و کنگره دموکرات قطعا در برابر این عامل خارجی نارضایتی سکوت نخواهد کرد.

وی در ادامه افزود: پیش‌بینی‌ ما این است که کسر تجاری آمریکا در برابر چین امسال ۳۵درصد افزایش پیدا کند که بزرگ‌ترین رشد کسری تجاری در جهان است. همچنین این کسری تجاری بالاترین میزان این شاخص بین دو کشور در سطح جهان است. فرانکلین لاوین در حالی این دیدگاه‌ها را بیان کرد که هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری آمریکا در آستانه دومین سفر خود به چین به سر می‌برد. پاولسون در ماه سپتامبر با سفر به چین مقدمات آغاز گفت‌و‌گو استراتژیک اقتصادی بین دو کشور را آماده کرد، اما عملا این گفت‌و‌گوها هیچ گاه آغاز نشد. بخشی از گفت‌و‌گوهای دو کشور در آن زمان نیز بر سر مساله نرخ برابری یوآن در مقابل دلار بود که چین قول داد با یک جدول زمانی نرخ برابری یوآن در برابر دلار را افزایش دهد. اما این قول نیز عملا به اجرا در نیامد و طی ماه‌های گذشته مبادلات تجاری دو کشور به طور مداوم به سود چین سنگین شده است.

دومین سفر هنری پاولسون که هفته آینده صورت می‌گیرد در حقیقت ادامه گفت‌و‌گوها برای افزایش ارزش یوآن و ایجاد موازنه تجاری بین دو کشور است. پاولسون پیش از این سفر در گفت‌و‌گو با اینترفکس گفت: ما عقیده داریم که این مساله می‌تواند به راحتی از طریق گفت‌و‌گو حل‌و‌فصل شود، اما این راه‌حل نیازمند همکاری دو جانبه است. چین و ایالات متحده شرکای تجاری خوبی برای یکدیگر هستند و این همکاری می‌تواند ادامه یافته و گسترش پیدا کند، اما در آن باید منافع دو طرف لحاظ شود.

پایگاه خبری سی‌ان‌ان مالی در تحلیل این سفر نوشت: سفر مجدد وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به چین در کمتر از ۳ماه، نشانگر آن است که وضعیت تجاری بین دو کشور به هیچ عنوان مناسب نیست و این سفر برای جلوگیری از وقوع یک بحران انجام می‌شود. جمهوری‌خواهان به خوبی می‌دانند که با روی کار آمدن کنگره دموکرات‌ها در اوائل ماه ژانویه پروژه افزایش تعرفه واردات کالا از چین یک بار دیگر کلید خواهد خورد و این بار احتمال به سرانجام رسیدن آن بسیار زیاد است و حتی قطعی است.

دموکرات‌ها در ماه جولای طرحی را به کنگره ارائه کردند که بر اساس آن تعرفه واردات کلیه کالاها از چین به میزان ۲۷درصد افزایش پیدا می‌کرد. این مساله باعث شد تا جمهوری‌خواهان به شدت در مقابل این طرح موضع بگیرند و از تصویب آن جلوگیری کنند. اما این بار کنگره در تسخیر دموکرات‌ها است و سناتور چارلز شومر به عنوان طراح این افزایش تعرفه، می‌تواند قانون خود را به تصویب برساند. این مساله جدای از آنکه بر روابط تجاری بین چین و ایالات متحده تاثیر خواهد گذاشت به رویارویی علنی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیز تبدیل می‌شود. از طرف دیگر مقامات چین اعلام کرده‌اند که از هیچ طرحی برای افزایش نرخ برابری یوآن در برابر دلار در میان‌مدت ندارند و همین مساله آینده تجاری دو کشور را بسیار پیچیده کرده است. آینده‌ای که به نوعی آینده تجارت جهانی نیز به شمار می‌آید.

برخی تحلیلگران نیز عقیده دارند که این سفر، آخرین فرصت دولت جمهوری‌خواه جورج بوش برای برنده شدن در بازی تجارت با چین است وگرنه باید این صحنه را نیز به دموکرات‌ها واگذار کند.