گروه بین‌الملل - روز گذشته دولت ژاپن آماری را منتشر کرد که نشانگر ترقی اقتصاد آن کشور در ماه گذشته داشت. در حالی‌که گمان می‌رفت شـاخــص مــرکـزی قیمت مصرف‌کننده که شامل شاخص قیمت مصرف‌کننده به غیر از متغیر قیمتی غذاهای تازه است، رشد ۳/۰درصدی را در ماه اکتبر داشته باشد، این رشد تنها ۱/۰درصد بود. این شاخص در ماه سپتامبر ۲/۰ و در آگوست ۳/۰درصد افزایش داشت.

برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که این نرخ می‌تواند بر روی افزایش نرخ بهره ژاپن تاثیر گذارد. پیش از این در ماه جولای بانک مرکزی ژاپن، نرخ بهره را پس از ۶ سال که قریب صفر درصد بود به ۲۵/۰درصد افزایش داد.

تاکه‌هیروساتو، اقتصاددان در توکیو معتقد است که به‌رغم کاهش شاخص مورد بحث، احتمال کاهش نرخ بهره ناچیز است.

درحقیقت وقتی شاخص قیمت مصرف‌کننده یا شاخص مرکزی آن کاهش یابد، از آنجا که نشان‌دهنده کاهش تقاضای مصرفی است، معمولا دولت‌ها برای افزایش تقاضا اقدام به کاهش نرخ بهره‌ می‌کنند. با این وجود کارومیزنو، رییس اقتصاددانان کمپانی میتسوبیشی معتقد است، که این شاخص تنها متغیر برای تغییر نرخ بهره نیست. وی معتقد است که بانک مرکزی ژاپن مدت زمان زیادی را صرف تصمیم برای افزایش نرخ بهره کرد و بعید است که به خاطر این کاهش در شاخص مرکزی قیمت مصرف‌کننده اقدام به کاهش نرخ بهره کند.

در همین حال نرخ بیکاری ژاپن که در سپتامبر ۲/۴درصد بود در ماه گذشته به ۱/۴درصد رسید که خود برخلاف شاخص قبلی می‌تواند منجر به افزایش مخارج مصرفی شود. در همین‌حال ژاپن در طی ماه مه امسال کمترین نرخ بیکاری را به میزان ۴درصد در هشت سال گذشته تجربه کرد.

در چند سال اخیر اقتصاد ژاپن که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، سیاست‌هایی را برای بهبود رکود دهه ۱۹۹۰ اعمال کرده است و از جمله آن نظارت دقیق بانک مرکزی آن کشور بر نوسانات قیمتی است تا بتواند پایان دوره رکود را حدس زده و در مورد افزایش نرخ بهره تصمیم بگیرد.