خبرگزاری فارس- رشد اقتصادی ۵/۴‌درصدی امسال تایلند درحالی به وقوع پیوست که بخش اعظمی از سال به تظاهرات خیابانی علیه تاکسین و دست آخر کودتای نظامی علیه او سپری شد. باوجود مشکلات داخلی فراوانی که تایلند خصوصا طی سال‌های اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کرده، لیکن این کشور همچنان به عنوان اولین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی به شمار می‌رود.

این درحالی است که در حال حاضر تایلند از وجود رقبای قدرتمندی همچون مالزی و سنگاپور در منطقه رنج می‌برد و این باعث شده تا سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌های خود محتاطانه‌تر از گذشته عمل کنند.

جای تعجب آن که به‌رغم عدم ثبات سیاسی در تایلند وروی کار بودن دولت کودتا و رهبران نظامی باز هم این کشور یکی از اولین گزینه‌ها در میان کشورهای عضو بلوک تجاری آسه‌آن به حساب می‌آید.

البته دولت کودتا و رهبران نظامی نیز از زمان روی کار آمدن، تمام سعی خود را برای حفظ سرمایه‌گذاری‌ها و حتی جذب سرمایه‌های جدید به کار برده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: در همین راستا در اجلاس اپک سورایود به همه شرکت‌کنندگان اطمینان داد که دولت تایلند از سرمایه‌های آنها در این کشور به نحو احسن حمایت خواهد کرد.

اعتقاد عمومی کارشناسان بر این است که اوضاع اقتصادی امسال حداقل با پارسال برابری می‌کند. بر همین اساس صادرات کلید موفقیت تایلند برای دستیابی به اهداف رشد در سال‌جاری است.

در این خصوص دولت موقت، بسط و توسعه فرصت‌های صادراتی از طریق موافقتنامه‌های تجاری دو طرفه و همچنین از طریق جذب سرمایه مستقیم خارجی را در اولویت قرار داده است.

بخش ساخت‌و‌ساز که در دوران بحران اقتصادی سال ۱۹۹۷ تایلند، متحمل خسارت زیادی شد هم اکنون مرحله بهبود مجدد خود را تجربه می‌کند.

بر اساس این گزارش، رشد بالای بورس نیز یکی از مولفه‌هایی است که ورود سرمایه به این کشور و جاذبه‌های اقتصادی را گسترش داده است.

طی این روزها بات نیز به طور مرتب در برابر دلار آمریکا تقویت شده است. براساس تحقیق انجام شده توسط تونی پالگیز، کارشناس غربی، تایلند به عنوان بزرگ‌ترین بازار در میان بازارهای آسه‌آن شناخته شده که از رشد بالا و غیرمنتظره ۳۰‌درصدی برخوردار است. در این تحقیق آمده است: صنعت خودروسازی تایلند به یک تجارت خیلی مهم تبدیل شده که از دستیابی روز افزون به شهرت جهانی برخوردار است. تقاضای بازار داخل به سرعت در حال تبدیل به سطح قبل از کودتا است.

رشد خدمات پس از فروش پارسال ۳۰‌درصد بوده که این رقم تا حدود زیادی بالاتر از حد انتظار بوده است.

بر اساس این گزارش طی دو سال اخیر نمایشگاه‌های خودروی تایلند رونق مضاعفی داشته‌اند. همین گزارش می‌افزاید: فروش خودرو در ماه دسامبر پارسال رکورد بزرگی به دست آورده که طی آن حدود ۶۵‌هزار دستگاه خودرو در تایلند به فروش رفت و جالب این که این روند کم و بیش در سال‌جاری نیز ادامه داشته است.

مدل‌های جدیدی همچون تویوتا ویوس و هوندا سیتی تقاضای خرید زیادی را به خود اختصاص داده‌اند و نهایتا راه را هموار کردند تا دو شرکت خودروسازی فوق سهم قابل ملاحظه‌ای را از بازار خودروی تایلند تصاحب کنند.

تقاضای خرید وانت که ۶۰‌درصد بازار خودروی تایلند را تشکیل می‌دهد رقم بسیار بالایی است که شرکت خودروسازی آرزوی آن را در سر می‌پروراند.

به نظر می‌رسد تایلند خیز جدیدی را پس از یک توقف چند ساله پس از دهه نود آغاز کرده که حتی کودتا و دولت نظامی و بی‌ثباتی سیاسی و ناآرامی‌های جنوب این کشور هم نتوانسته مانع این حرکت رو به جلو شود.