قیمت نفت یک بار دیگر به بالای 60دلار رسید

گروه بین‌الملل - با انتشار خبر احتمال کاهش مجدد سقف تولید اوپک به میزان ۵۰۰هزار بشکه در روز، روند افزایش قیمت نفت که از روز دوشنبه آغاز شده بود، دیروز هم ادامه پیدا کرد. دیروز بهای نفت در بازار نیویورک یک بار دیگر از مرز ۶۰دلار گذشت. ۶۰دلار در‌حال‌حاضر به یک قیمت آرامش‌بخش برای تولیدکنندگان تبدیل شده است و تمامی سعی تولیدکنندگان نفت به خصوص اعضای اوپک بر آن است که جلوی کاهش قیمت نفت به زیر این رقم را بگیرند.

تلاش‌های بیست و دو روزه اوپک سرانجام دیروز به نتیجه رسید و نفت یک بار دیگر خود را تا سقف ۶۰دلار بالا کشید. هر چند تنها دلیل افزایش قیمت نفت در دیروز اخبار پیرامون کاهش تولید اوپک نبود. میدان نفتی پرودهو در آلاسکا یک بار دیگر در صدر اخبار نفتی دیروز قرار گرفت. خلیج نفتی پرودهو ماه‌ها پیش ۴۰۰هزار بشکه از تولید خود را از دست داد و تاکنون تنها ۲۵۰۰هزار بشکه از آن را به مدار باز گردانده است. پیش از این اعلام شد که کل تولید این منطقه تا پیش از ماه دسامبر از سرگرفته خواهد شد اما اکنون اعلام شده است که این میدان نفتی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و زمان رسیدن به سقف تولید ۴۰۰هزار بشکه در آن هنوز مشخص نیست. مجموعه این اخبار دیروز توانست قیمت نفت را در برخی ساعات به ۱۰/۶۰دلار در هر بشکه برساند. اما به اعتقاد کارشناسان، مهم‌تر از افزایش قیمت نفت برای تولیدکنندگان به خصوص اعضای اوپک، پایدار‌ماندن قیمت‌های بالای ۶۰دلار است. چیزی که هنوز اوپک توان انجام آن را ندارد. دیروز در برخی ساعت قیمت‌ها کاهش یافت و به ۹۶/۵۹دلار در هر بشکه رسید. سرگردانی بازار نفت در این روزها باعث شده است که بلومبرگ نظرسنجی هفتگی خود را با یک روز تاخیر امروز منتشر کند. عمده تحلیل‌ها نشانگر آن است که با وجود افزایش قیمت نفت در این روزها، کارشناسان همچنان انتظار دارند که طی ماه‌های آینده بازارهای نفتی با کاهش قیمت روبه‌رو شوند. برایان وایندیک تحلیلگر بازار انرژی در گفت‌و‌گو با نشریه کرونیکل گفت: اوپک مجبور به حمایت از قیمت‌های ۶۰دلار به بالا است چرا که کمتر از این قیمت کشورهای عضو این سازمان را با زیان تولید مواجه می‌کند. اعضای اوپک بر عکس تولیدکنندگان نفت خارج از اوپک در سقف تولید مشخص شده برایشان محدود هستند و نمی‌توانند افزایش واحدهای فروش را به عنوان سیاست جاری خود اتخاذکنند و برای افزایش درآمد از محل فروش نفت باید همواره به افزایش قیمت‌ها متوسل شوند. البته ضعف کشورهای اوپک در بخش سخت‌افزاری صنعت نفت را نیز نباید نادیده گرفت. چرا که در صورت آزاد بودن تولید برای این کشور‌ها هم توان افزایش ناگهانی تولید را ندارند. این در حالی است که غول‌های نفتی غیر اوپک نه تنها از محدودیت سهمیه تولید برخوردار نیستند، بلکه از توان سخت‌افزاری بالایی نیز برخوردار هستند.

بر اساس گزارشی که محمد بارکیندو، دبیرکل موقت اوپک، ارائه کرد با اعمال کاهش ۲/۱میلیون بشکه‌ای تولید نفت از سوی اوپک مازاد تولید بازار در سال ۲۰۰۷ به روزانه ۷۰۰هزار بشکه خواهد رسید. حال اگر این موضوع که اوپک قصد دارد ۵۰۰هزار بشکه دیگر نیز از تولید خود کاهش دهد، اتفاق بیفتد، آن گاه بازار نفت تنها ۲۰۰هزار بشکه و در خوشبینانه‌ترین حالت ۴۰۰هزار بشکه مازاد تولید نفت خواهد داشت. این مازاد یک مازاد شکننده است و نمی‌تواند شوک‌های تقاضا ناشی از سرد شدن ناگهانی هوا، افزایش حملات تروریستی به خطوط نفتی و یا مسائلی از این دست را بگیرد.

اما در آن سوی میدان واردکنندگان نفت نیز همچنان به جنگ روانی با اوپک ادامه می‌دهند.

مرکز مطالعات جهانی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد، قیمت متوسط هر بشکه نفت برنت دریای شمال سال آینده به کمتر از ۵۰دلار خواهد رسید.

گزارش مرکز مطالعات جهانی انرژی لندن در ادامه افزود: بر اساس محاسبات آماری و با توجه به وضعیت بازار انرژی، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال طی شش ماه نخست سال ۲۰۰۷ میلادی به کمتر از ۹۰/۴۷دلار خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، در صورت کاهش سقف تولید اوپک در نشست دسامبر، احتمال افزایش قیمت نفت به بیش از ۵۰دلار در هر بشکه طی شش ماه نخست سال آینده وجود دارد.

این مرکز افزود: میزان تولید نفت اوپک از ابتدای ماه نوامبر تاکنون ۲/۱میلیون بشکه در روز کاهش نیافته است. اگر قیمت نفت طی روزهای آینده حدود ۵۵دلار در هر بشکه باشد، اوپک قطعا در اجلاس ابوجا، در خصوص کاهش مجدد تولید خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.

بر این اساس، اگر اوپک سقف تولید خود را در نشست دسامبر کاهش ندهد، قیمت نفت سال آینده به کمتر از ۴۵دلار خواهد رسید. دیروز هر بشکه نفت برنت دریای شمال به ۱۷/۶۰دلار در هر بشکه رسید و تا پایان معاملات نیز بالاتر از ۶۰دلار باقی ماند.