گروه بین‌الملل- کره‌جنوبی اعلام کرده که سطح هشدار خود را در ارتباط با بحران شبه جزیره کره بالا برده است. همزمان یک مقام آمریکایی اعلام کرد که به نظر می‌رسد پیونگ‌ یانگ تعدادی موشک را به ساحل شرقی این کشور منتقل کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، سئول، دیروز، چهارشنبه، اعلام کرد احتمال «بسیار بالایی» وجود دارد که کره شمالی هرلحظه پرتاب موشک با برد متوسط را آغاز کند. یون بیونگ‌ سه، وزیر امور خارجه کره جنوبی، روز ۲۱ فروردین اعلام کرد که بر اساس اطلاعات دریافتی از ایالات متحده، احتمال پرتاب موشک از سوی کره شمالی بسیار زیاد است و افزود که پیونگ‌یانگ می‌تواند پرتاب موشک «موسودان» را هر لحظه آغاز کند. در واشنگتن نیز، دریاسالار ساموئل لاکلیر، فرمانده نیروهای ایالات‌متحده، در منطقه اقیانوس آرام گفته است: «ارتش آمریکا بر این باور است که پیونگ‌یانگ تعداد نامشخصی موشک موسودان را به کرانه غربی این کشور منتقل کرده است.»

به گفته کره‌جنوبی، موشک موسودان دست‌کم ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر برد دارد که با این حساب می‌تواند پایگاه‌های آمریکا را در ژاپن و جزیره گوآم، در اقیانوس آرام، هدف قرار دهد.

بحران اخیر شبه‌جزیره کره در پی تمدید تحریم‌های شورای امنیت علیه کره‌شمالی و همچنین رزمایش مشترک ایالات‌متحده و کره‌‌جنوبی آغاز شد. به همین دلیل پیونگ‌یانگ در ماه‌های اخیر رویکرد تهاجمی به خود گرفته است.

کره‌شمالی آمریکا را به حمله پیش دستانه اتمی تهدید و ارتش این کشور اعلام کرده است که مجوز نهایی برای این کار را از مقام‌های عالی دریافت کرده است.

پیونگ‌‌یانگ از همه گردشگران و شرکت‌های خارجی در همسایه جنوبی خود خواسته‌است که این کشور را ترک کنند و گفته است که دو کشور «در آستانه جنگ هسته‌ای» قرار دارند.

مقام‌های کره جنوبی می‌گویند فعالیت‌های پایگاه‌های نظامی کره شمالی در روزهای اخیر افزایش یافته است. این مقام‌ها توضیح داده‌اند که در این مدت در کرانه شرقی کره‌شمالی، نقل و انتقال موشک مشاهده شده است.

روزنامه «یونهاپ» کره‌جنوبی به نقل از مقام‌هایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، گزارش داده است که «نشانه‌های روشنی» از امکان پرتاب همزمان چندین نوع موشک از سوی کره‌شمالی وجود دارد.

در شرایطی که تنش‌ها در شبه جزیره کره رو به افزایش است، چین، یکی از هم‌پیمانان اصلی کره شمالی، از همه طرف‌ها خواسته‌است که خویشتنداری خود را حفظ کنند.

پکن وضعیت شبه جزیره کره را «بسیار پیچیده و حساس» توصیف کرده و خواستار پرهیز از هر گونه تنش شده است.

از سوی دیگر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل هشدار داده که بحران شبه جزیره کره ممکن است از کنترل خارج شود.

او از پیونگ یانگ خواسته از «جنگ لفظی تحریک آمیزی» که در پیش گرفته دست بردارد و به همکاری با کره جنوبی در مجتمع صنعتی مشترک دو کشور ادامه دهد.

بان کی مون پیش از انتخاب به عنوان دبیرکل سازمان ملل، وزیر خارجه کره‌جنوبی بود.

او روز سه‌شنبه، در رم، پایتخت ایتالیا به خبرنگاران گفت: «اگر به دلیل اشتباه محاسبه یا خطای قضاوت کوچکترین حادثه ای رخ دهد، ممکن است اوضاع از کنترل خارج شود.

او همچنین مجتمع صنعتی کائسونگ را «یکی از موفق‌ترین پروژه‌های همکاری بین دو کره» خواند و خواستار بازگشایی آن شد. بان تاکید کرد که« این همکاری نباید تحت تاثیر ملاحظات سیاسی قرار گیرد. این مجتمع نهادی کاملا اقتصادی است.»

در روزهای اخیر، نظامیان کره شمالی مانع از ورود شهروندان کره جنوبی شاغل در مجتمع کائسونگ شدند و روز سه‌شنبه هم کارکنان اهل کره شمالی بر سر محل کار خود حاضر نشدند.

مجتمع صنعتی کائسونگ که در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد با حمایت دولت کره‌جنوبی و با هدف فراهم کردن زمینه اشتغال برای نیروی کار کره‌شمالی تاسیس شده و بیش از یکصد شرکت کره‌جنوبی در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

شمار شهروندان کره شمالی شاغل در این مجتمع به بیش از ۵۰ هزار نفر می‌رسد و از این طریق، سالانه حدود ۹۰ میلیون دلار ارز خارجی نصیب کره شمالی می‌شود.

هشدار به خارجی‌ها

کره شمالی علاوه بر قطع کامل همکاری تولیدی با کره‌جنوبی، به خارجیان ساکن این کشور هم هشدار داده است آماده «تخلیه» آن کشور باشند.

روز سه شنبه، خبرگزاری رسمی کره شمالی متن اطلاعیه نهادی موسوم به «کمیته آسیا و اقیانوس آرام» را منتشر کرد که در آن به خارجیان مقیم کره‌جنوبی هشدار داده است که در صورت بروز جنگ در منطقه، ادامه حضور در کره‌جنوبی می‌تواند به آنان آسیب برساند.

در این اطلاعیه آمده است که «به همه سازمان‌ها، شرکت‌ها و جهانگردان خارجی در کره جنوبی اعلام می‌شود که باید تمهیدات لازم برای تخلیه آن کشور را فورا مورد بررسی قرار دهند.»

این خبرگزاری همچنین اظهارات کیم یانگ گون، دبیر کمیته مرکزی حزب کارگران جمهوری دموکراتیک کره - حزب حاکم بر آن کشور - را هم منتشر کرده که در آن آمده است که همه شهروندان کره‌شمالی شاغل در منطقه صنعتی مشترک با کره جنوبی از این منطقه «تخلیه شده اند.»

کیم یانگ گون مقامات دولتی کره‌جنوبی و «به خصوص محافظه کاران» در آن کشور را متهم کرده است که با همکاری ایالات متحده به اقداماتی جهت زمینه‌سازی آغاز جنگ علیه کره‌شمالی دست زده‌اند.

دبیرکل حزب کارگران کره گفته است که «جنگ افروزان کره‌جنوبی» هشدارهای مکرر کره‌شمالی را نادیده گرفته و به اهانت به شرافت خلق کره ادامه می‌دهند و به ترتیب، مشخص کرده‌اند که در نظر دارند مجتمع صنعتی را به محلی برای آغاز جنگ علیه کره شمالی تبدیل کنند.

او با ابراز تاسف از اینکه مجتمع صنعتی کائسونگ که «باید در خدمت تفاهم، اتحاد، صلح و وحدت ملی باشد به جبهه رویارویی بین هموطنان و جنگ علیه شمال تبدیل شده» افزوده‌است که در شرایط کنونی، این تاسیسات «به چیزی کمتر از هیچ» مبدل شده و در نتیجه، اتخاذ تدابیری در این زمینه ضرورت یافته است.

برخی ناظران هدف از تبلیغات و اقدامات اخیر کره شمالی را تقویت وجهه رهبر در میان مردم دانسته‌اند.

براساس گزارش‌های رسانه‌های خبری کره شمالی، ظاهرا در آن کشور هم شرایط فوق‌العاده برقرار شده‌است و تلویزیون کره‌شمالی به پخش تصاویری از تظاهرات خشم آلود مردم علیه اهانت کره جنوبی و آمریکا به رهبر و شرافت ملی کشور خود و اطلاعیه‌هایی حاکی از آمادگی واحدهای ارتش و شهروندان برای «مقابله با تهاجم خارجی» ادامه داده‌اند.

به منظور القای وضعیت بحرانی در منطقه، وزارت خارجه کره‌شمالی به سفارتخانه‌های خارجی توصیه کرد که به منظور حفظ جان کارکنان خود در برابر حملات قریب الوقوع خارجی، آماده تخلیه آنان باشند هر چند کمتر سفارتخانه‌ای این هشدار را جدی گرفته است.

با وجود تلاش مقامات و رسانه‌های کره شمالی برای القای اینکه جنگ در شبه جزیره کره اجتناب ناپذیر است، بسیاری از ناظران خارجی معتقدند که اقدامات دولت آن کشور عمدتا مصرف داخلی داشته و هدف از آن، ارائه تصویری از کیم جونگ اون به عنوان یک رهبر قاطع و انعطاف ناپذیر است.

همچنین، در مورد توانایی نظامی کره شمالی برای به اجرا گذاشتن تهدیداتی مانند حمله اتمی به خاک ایالات متحده تردید جدی وجود دارد هر چند اقدامات محدود نظامی علیه هدف‌هایی متعلق به کره‌جنوبی نا‌محتمل نیست.

در عین حال، ناظران گفته‌اند که با توجه به شرایط داخلی کره‌شمالی، بعید است که رهبران آن کشور مایل باشند با درگیر کردن کشورشان در یک جنگ گسترده، موقعیت حکومت خود را به مخاطره اندازند.